Sushi’s brutna ben
Min 1 3/4 hane bröt sitt ben 2 veckor sedan, vi gick till veterinären så fort vi kunde och de gav honom gips och smärtlindring. Vi tyckte att det var konstigt men tänkte inte så mycket på det. Samma natt så gnagde han av den så vi behövde boka en till tid då de la ny gips och en krage. Kragen gjorde honom stressad och den gillade Sushi inte vilket var uppfattbart.
När vi kom hem så lyckades han alltid få bort kragen genom att trycka bort den. Vi satte tillbaka kragen flera gånger men han lyckades alltid få bort den igen. Under natten behövde jag konstant vakna och kolla in i buren för att se så han inte tagit av den igen. Under dagen tog jag ut honom utan krage och med min koll lät honom springa runt utan krage.
Han har blivit ganska van nu men blir fortfarande frustrerad på sin krage, han har gett upp med att bita och gnaga på sitt gips.
Under tiden (2 veckor) så har gipset sakta börja gå av av sig själv, är inte det konstigt? Att vi ska behöva gå och betala veterinären varje gång gipset går av av sig själv. Borde vi kräva mindre pris? Varje veterinär besök kostar 1200kr för att de ska se vad som händer, 300kr för ny medicin, 400kr för nytt band och 300kr för snabb narkos (5 min). totalt blir det 2200kr för varje gång vi går dit och om vi åker igen har vi betalat 8800kr vilket är galet.
Jag har hört att amputering är krångligt då hamstrar oftast inte klarar av narkos och inte vaknar. Amputering var en tanke eftersom Sushi har blivit mer stressad senaste 2 veckor och sover nästan hela tiden. Även fast han får smärtlindring så visar han plötsliga aggressiva reaktioner vilket han aldrig brukar göra, gissar på att det är för att han har väldigt ont. Han gick från en gosig lugn aktiv hamster som leker och sover i din hand till en paranoid trött aggressiv hamster.
Tips?:(
- Redigerat 2022-01-02 21:02 av Cireea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck