klurigt
kan man ha 2 hamstrar ihop?
en hona och en hane?đ€Ș
đ€ vanguard network đjoin today and we will rise up from the ground!
ip is: 5.10.110.100:28337 join now
Jo visst kan man vÀl det, men dÄ fÄr man vara beredd pÄ att det blir ungar hela tiden. FÄr dessutom inte honan vila emellan, kan hon ta skada av det. SÄ visst gÄr det, men det Àr ingen vidare bra idé, om man inte ska avla med ett syfte tyvÀrr.
pappa sÀger att dom skadar varandra
hanar dÄ?
Ja om dom inte trivs ihop kan dom vÀl skada varann antar jag. BÀttre tvÄ hanar eller tvÄ honor, helst frÄn samma kull med. Vilken slags dvÀrghamster Àr det du vill ha?
vad dÄ vilken?
Ja det finns fyra olika arter.
Campbells
Vintervita
Roborovski
Kinesisk
Jag har fyra Campbell honor. Dom fungerar bra ihop, men det Àr inte alltid en garanti. SÄ man mÄste vara beredd pÄ att behöva separera hamstrarna, ifall de brÄkar allvarligt.
Roborovskis Àr tydligen inte nÄgon hamster som sitter still precis. Dom Àr vÀldigt snabba, och spralliga. Campbells finns det inte sÄ mÄnga uppfödare av, men det gÄr ju att fÄ tag pÄ. Vintervita hade kanske passat bÀst för dig, dÄ jag iallafall hört att dom ska vara vÀldigt trevliga hamstrar. De kinesiska Àr svÄrare att fÄ tag pÄ, och mÄnga sÀger olika ifall de ska vara tvÄ eller ensamma.
Vill du ha friska och vÀlmÄende hamstrar med bra temperament, sÄ Àr det bÀst att gÄ till uppfödare. De i djuraffÀrerna, Àr oftast uppfödda av grossister, som inte bryr sig om hamstrarnas hÀlsa, eller temperament.
DjuraffÀrernas personal Àr ofta inte sÀrskilt kunniga tyvÀrr. Dom sÀger sig sÀlja Sibiriska dvÀrghamstrar, men det finns ingen art som heter sÄ. Sen sÀljer de en del onödiga saker, som dessutom kan vara farligt för hamstrar.
Vad har du tÀnkt att skaffa för bur? Vill du förresten hellre ha en hamster, sÄ kan du skaffa guldhamster, som absolut mÄste vara sjÀlv.
jag kan lÀgga ut en bild pÄ han och buren
à h jaha sÄ du har redan en hamster. Jag trodde du skulle skaffa en :) Köpte du han i djuraffÀr? Sa dom inte dÄ att det ska vara tvÄ? Dom brukar inte göra det nÀmligen. Finns det en hane kvar av hans kull sÄ Àr det nog bÀst att köpa en sÄ snart som möjligt, sÄ dom fortfarande kÀnner igen varann. Man borde iallafall prova, för det Àr ju synd om han ska gÄ sjÀlv, nÀr han kan ha en kompis.
à h jaha du har den dÀr buren. Den Àr rÀtt liten Àven för den hamstern. Hjulet Àr ocksÄ för litet. Ryggen böjs om hjulet Àr för litet sÄ du kan gÀrna skaffa ett större :) Det blir ju svÄrt att fÄ plats med det i den lilla buren. Det Àr inte sÄ bra med galler heller. Men bara han har tillrÀckligt att göra sÄ borde han inte börja bita pÄ gallret. Du kan gÀrna skaffa ett trÀhus eller hus av kartong. Plasthus andas ju ingenting och dom Àr inte sÄ bra.
Det ser ut att vara en vintervit dvÀrghamster du har :)
Hybrid, en korsning mellan Campbells och vintervit skulle jag nog sÀga att det var ;) Buren Àr okej tycker jag, hade sjÀlv en sÄn till mina vintervita honor en gÄng ;) Hjulet somsagt fÄr gÀrna var lite större, tro mig det fÄr plats ;) Om hamstern inte sover eller bÀddar inne i plasthuset brukar det gÄ bra, alltsÄ anvÀnder det som leksak. Men dÄ gÀller det att du har ett trÀhus ocksÄ ;) Och en av de allra viktigaste sakerna, anvÀnd INTE hamstervadd det Àr livsfarligt! hamstern kan fÄ trÄdarna runt tassen sÄ det viras Ät sÄ blodcirkulationen slutar fungera i foten, sÄ den tappar den. Samma gÀller huvudet. Om du hade tÀnkt skaffa en kompis till sÄ Àr det inte sÄ bra att ha hona och hane om man inte Àr speciellt kunnig, det Àr jobbigt för hononan att fÄ ungar gÄng pÄ gÄng. Och eftersom det ser ut att vara en hybrid du har (djuraffÀrer sÀljer ofta sÄnna) brukar det oftast inte gÄ att skaffa en en kamrat utan att de börjar slÄss tyvÀrr. Men du fÄr vÀl ge din lilla kamrat ett sÄ bra liv sÄ gott som det gÄr! Min hamster bor ocksÄ ensam pga. brÄk ;)
Jag sÄg faktiskt den dÀr buren i djuraffÀren idag, och den var inte sÄ liten som jag trodde, sÄ storleken Àr ju bra trots allt som #11 sÀger :)
Ja just det ja, det Àr ju sÀkert en hybrid sÄklart.
Vet du hur gammal han Àr tro? Han Àr oerhört söt den lilla krabaten hihi :)
kanske 8 veckor?đ€Șen hybrid Ă€r detđ