Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 613 ggr
Sparven88
3/9/20, 3:58 PM

Nya dvärghamstrar

Hej! Igår köpte vi två dvärghamstrar till sonen (och mig! Hihi). Vi har låtit dem lukta lite på oss, och tar det i deras takt. Dock ser jag att de ibland gruffas och knuffas lite, kan det ha att göra med att de har kommit till ett nytt ställe och försöker på nytt få iordning på hierarkin? Ska jag avbryta dem, eller ska de få "bråka" färdigt? Inget jätteavancerat bråk, men som sagt. Varit lite gruff o h knuff.

Annons:
Cireea
3/9/20, 4:45 PM
#1

Det är inte alls ovanligt att dom kan smågnabbas lite för att sätta ordningen i buren. Ser du att det eskalerar bör du dock sära.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

91Marran
3/9/20, 5:50 PM
#2

Hej vad kul att ni har skaffat dvärghamstrar! Hur stor är buren? Kan de komma ifrån varandra?

Mvh
Mig

Sparven88
3/9/20, 6:38 PM
#3

Enligt internet så ska buren vara 55 x 39 x 27 cm. Det finns ett hyllplan också som de kan gå upp på. Vi har satt i två hus så de kan välja att inte sova tillsammans om de inte vill. Dock upplever jag som #1 att de bara gnabbas lite, för sen i nästa stund kan de sitta och tvätta varann och sen somna gott tillsammans.

Bilden borttagen på grund av upphovsrätsskäl //Cireea

Cireea
3/9/20, 6:45 PM
#4

Länka istället! 🙂
Det är inte tillåtet att lägga ut bilder/screens tagna från internet hur som helst. Har du inte tillåtelse att använda bilden, länka istället.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Sparven88
3/9/20, 7:29 PM
#5

Ååh sorry! :/ Nä, det kunde jag ju kanske räknat ut! Jag tar fram skämskudden och skickar länken! https://www.arkenzoo.se/ferplast-hamsterbur-mini-duna?47252

91Marran
3/9/20, 9:40 PM
#6

Den buren är alldeles för liten till två dvärghamstrar. Knappt lagom till en hamster. Har de platta eller hjul att springa av sig energin i?

Mvh
Mig

Annons:
Sparven88
3/9/20, 10:34 PM
#7

Jag förutsätter att de i djuraffären inte hade sålt en sådan bur till mig om de inte överensstämt med hamstrarnas behov. Jag vet att ju större, desto bättre. Men som första bur får det här duga alldeles utmärkt. Självklart har de hjul att springa i, och diverse rör och liknande att gömma sig i. Jag har haft rätt så många hamstrar innan, men aldrig två i samma bur. Och det var det jag undrade över, om deras "gnabb" kan ha med en ny rangordning att göra.

Cireea
3/9/20, 11:18 PM
#8

#7 Tyvärr är det inget du kan lita på, alldeles för många som jobbar i butik har inte tillräckligt med kunskap om de djur de säljer.

Rekommenderar dig att byta bur till något större, för det där är alldeles för litet för två hamstrar. 😕


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

91Marran
3/10/20, 12:06 PM
#9

Om du inte byter bur till en större så har du snart två små burar. Testa en samlalåda 130L. Kostar under tvåhundra kronor och ser om det går bättre.

Mvh
Mig

S.L
4/6/20, 7:51 PM
#10

Dom som jobbar i djurbutik har ingen utbildning stort plus är om dom har djurintresse och kan lite om deras sortement. 😁

Upp till toppen
Annons: