01 - Avel, Genetik och Uppfödning

?Vintervit eller Campbells?

2020-02-17 15:26 #0 av: Emma,tb

Hej!đŸ€—
Jag har lÀnge funderat pÄ en dvÀrghamster uppfödning men Àr otroligt osÀker fortfarande.

Jag vet inte om jag ska föda upp campbells eller rysk vintervit....
😉
Jag tycker att campbells verkar mer roliga och det Àr dem jag har mest erfarenhet av men jag Àr ÀndÄ orolig för det hÀr med lite mer nafs och risk för diabetes sÄ jag vet inte om det Àr ett bra val för att vara första gÄngen.?!

T,ex sÄ Àr det flera fÀrger att utforska nÀr det gÀller campbells men jag tycker att det verkar svÄrare att uppnÄ bra och tydlig fÀrg.

Med campbells sÄ vet jag att jag skulle göra diabetes-test. MEN ska man göra diabetes test pÄ rysk vintervita eller behöver man Äka till veterinÀren med ungarna och kolla ögonen?

Finns sÄ mycket frÄgor men jag har inte möjligheten just nu för bÀgge.

Jag HAR lĂ€st pĂ„ flera olika sidor t,ex SHF och SHS men jag förstĂ„r inte heller allt med vilka bokstĂ€ver man skriver in pĂ„ ungarna med fĂ€rger.đŸ€ŠđŸŒâ€â™€ïž
Jag lÀser om och om igen men Àr fortfarande osÀker.

Skriv gĂ€rna era uppfattningar nĂ€r det gĂ€ller campbells och vintervit men skriv helst mest om vintervit speciellt genetiken och hur det Ă€r lĂ€ttast vid ihopsĂ€ttning och om sönerna flyttar över till pappan eller inte.🙏
Och snĂ€lla skriv inte att jag mĂ„ste lĂ€sa mer om avel och genetik för jag Ă€r Ă€ndĂ„ ganska erfaren Ă€ven om det inte lĂ„ter sĂ„.❀
(Inget hat tack)❀

AnmÀl
2020-02-17 15:32 #1 av: Cireea

Vilken art man vĂ€ljer att föda upp Ă€r otroligt personligt och det Ă€r bara du som kan komma fram till vilken art du vill avla pĂ„. 

Vilken art finner du mest intressant och som du sjĂ€lv vill frĂ€mja? 
Vad Ă€r det du vill uppnĂ„ med din avel? 

Jag rekommenderar att du tar kontakt med en uppfödare, gĂ€rna nĂ„gon som avlar bĂ„da arterna, och för en dialog den vĂ€gen. DĂ„ har du Ă€ven möjlighet att fĂ„ en mentor som kan hjĂ€lpa dig lĂ€ngst vĂ€gen med genetikfrĂ„gor och liknande. 

Även om du anser dig vara pĂ„lĂ€st sĂ„ kan man alltid lĂ€sa nĂ„gra varv till. Man blir aldrig nĂ„gonsin fullĂ€rd dĂ„ arterna och aveln utvecklas. Glad

FilmGuldhamster, HamsterLitteratur,  Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"

⎿Uppfödare pĂ„ Eyos Hamsteruppfödning⏋

AnmÀl
2020-02-17 19:01 #2 av: Emma,tb

Tack, sÄ mycket.!
SĂ„ det Ă€r bara att ta i kontakt med en bra och seriös uppfödare och frĂ„ga om hon eller han vill bli min mentor?đŸ€”
Eftersom att jag inte kommer att bli en registrerad uppfödare nu, vart skriver jag vem som blir min mentor?
Är ej medlem i shs men Ă€r det i shf.

Det jag skulle vilja uppnĂ„ med min uppfödning Ă€r speciellt friska och sociala ungar.đŸ€—

AnmÀl
2020-02-22 14:07 #3 av: Vera27

Det Àr bara att gÄ in pÄ shf eller shs hemsida och gÄ under registrerade uppfödare och frÄga om de blir mentor, jag Àr reggad i shf under namnet "Cosmonauten's" och om du vill kan jag hjÀlpa dig med uppfödningen, frÄgor osv :)

https://cosmoshamstrar.weebly.com/

AnmÀl
2020-02-22 19:52 #4 av: Emma,tb

Jag gÀrna!
Föder du upp vintervit eller campbells?đŸ€—

AnmÀl
2020-02-23 11:35 #5 av: Vera27

#4 Campbells!

https://cosmoshamstrar.weebly.com/

AnmÀl

Bli medlem pÄ iFokus

För att kunna delta i diskussionen mÄste du bli medlem pÄ iFokus. Det gÄr snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgÄng till över 300 sajter.