Annons:
Etikett01-avel-genetik-och-uppfödning
Läst 514 ggr
Emma,tb
2020-02-17 15:26

?Vintervit eller Campbells?

Hej!🤗 Jag har länge funderat på en dvärghamster uppfödning men är otroligt osäker fortfarande. Jag vet inte om jag ska föda upp campbells eller rysk vintervit…. 😉 Jag tycker att campbells verkar mer roliga och det är dem jag har mest erfarenhet av men jag är ändå orolig för det här med lite mer nafs och risk för diabetes så jag vet inte om det är ett bra val för att vara första gången.?! T,ex så är det flera färger att utforska när det gäller campbells men jag tycker att det verkar svårare att uppnå bra och tydlig färg. Med campbells så vet jag att jag skulle göra diabetes-test. MEN ska man göra diabetes test på rysk vintervita eller behöver man åka till veterinären med ungarna och kolla ögonen? Finns så mycket frågor men jag har inte möjligheten just nu för bägge. Jag HAR läst på flera olika sidor t,ex SHF och SHS men jag förstår inte heller allt med vilka bokstäver man skriver in på ungarna med färger.🤦🏼‍♀️ Jag läser om och om igen men är fortfarande osäker. Skriv gärna era uppfattningar när det gäller campbells och vintervit men skriv helst mest om vintervit speciellt genetiken och hur det är lättast vid ihopsättning och om sönerna flyttar över till pappan eller inte.🙏 Och snälla skriv inte att jag måste läsa mer om avel och genetik för jag är ändå ganska erfaren även om det inte låter så.❤️ (Inget hat tack)❤️

Annons:
Cireea
2020-02-17 15:32
#1

Vilken art man väljer att föda upp är otroligt personligt och det är bara du som kan komma fram till vilken art du vill avla på. 

Vilken art finner du mest intressant och som du själv vill främja? 
Vad är det du vill uppnå med din avel? 

Jag rekommenderar att du tar kontakt med en uppfödare, gärna någon som avlar båda arterna, och för en dialog den vägen. Då har du även möjlighet att få en mentor som kan hjälpa dig längst vägen med genetikfrågor och liknande. 

Även om du anser dig vara påläst så kan man alltid läsa några varv till. Man blir aldrig någonsin fullärd då arterna och aveln utvecklas. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Emma,tb
2020-02-17 19:01
#2

#1 Tack, så mycket.! Så det är bara att ta i kontakt med en bra och seriös uppfödare och fråga om hon eller han vill bli min mentor?🤔 Eftersom att jag inte kommer att bli en registrerad uppfödare nu, vart skriver jag vem som blir min mentor? Är ej medlem i shs men är det i shf. Det jag skulle vilja uppnå med min uppfödning är speciellt friska och sociala ungar.🤗

Cosmonautens
2020-02-22 14:07
#3

Det är bara att gå in på shf eller shs hemsida och gå under registrerade uppfödare och fråga om de blir mentor, jag är reggad i shf under namnet "Cosmonauten's" och om du vill kan jag hjälpa dig med uppfödningen, frågor osv :)

Emma,tb
2020-02-22 19:52
#4

#3 Jag gärna! Föder du upp vintervit eller campbells?🤗

Cosmonautens
2020-02-23 11:35
Upp till toppen
Annons: