Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 715 ggr
esmros18
2019-11-17 23:00

Orolig för hennes vikt

Hej! Jag undrar om det är normalt för en sibirisk dvärghamster på 1 år att väga 98 g och vara ungefär 13 cm lång? Är rätt så orolig att hon kan vara riktigt överviktig. Borde jag kontakta veterinären? Och hur ska jag göra för att få henne att gå ner i vikt? ( hon har hela tiden till gång till mat, hon har blandmat som jag också har hört inte är så jätte nyttigt för dem. Men har testat att ge henne lite nyttigare mat ( bara pellets ) men då vill hon inte äta alls :( ) Sjukt tacksam för svar! ( första inlägget ;) )

Annons:
Cireea
2019-11-18 03:08
#1

Först och främst, det finns ingenting som heter sibirisk dvärghamster. Det är något som djuraffärer hittat på, din är antagligen en hybrid. En hybrid är en korsning mellan Rysk vintervit och Campbells. 🙂

För det andra så finns det ingen vikt som stämmer överens med alla hamstrar. Dom är enskilda individer precis som oss människor och kan därför variera i vikt. Det som är "normalt" för en hamster kan vara undervikt för en annan och övervikt för en tredje. 

Det bästa du kan göra är att kolla på hur hamstern ser ut och hur den känns i hullet. Känns den tjock? Eller för smal? 

Sen rekommenderar jag att du ger din hamster en fröblandning, det är naturligt för hamstrar att samla och skala fröer och man bör ge dom möjlighet att utföra det naturliga beteendet. 🙂 Bunny Dvärghamsterdröm Expert är bra!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

esmros18
2019-11-18 08:11
#2

#1 okej, när jag känner på henne så känns hon inte så jätte tjock.Hon är också den första hamster jag har ägt och derför inte vet riktigt hur en ”normal” hamster ”ska” se ut eller vad man ska säga. Vet du någon fröblandning som du kan rekommendera? Tack för svaret :)

Cosmonautens
2019-11-18 08:40
#3

#2 Lägg gärna in bild på henne :)

Cireea
2019-11-18 12:27
#4

#2 I slutet av min förra kommentar skrev jag en fröblandning: Bunny Dvärghamsterdröm Expert. Finns även en Basic version av det fodret som är bra. 

Lägg upp bilder ur lite olika vinklar, så kanske vi kan hjälpa på traven även om det är svårt att avgöra helt på via bilder.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

esmros18
2019-11-28 21:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

En uppifrån

esmros18
2019-11-28 21:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

en här när hon typ står upp. Godis pinnen där bakom är bara där för tillfället :)

Annons:
esmros18
2019-11-28 21:56
#7

och ja hon har långa Klor. Har klippt dem en gång innan. Men ska göra det så snart som möjligt.

Cosmonautens
2019-11-29 08:05
#8

Hej, först och främst så finns det inget som heter "Sibirisk". Det är något som djuraffärerna eller grossisterna hittat på, de kallas hybrider. 98g är mycket, bild på fodret? Personligen tycker jag hon inte ser överviktig ut och i hennes ålder är det bra med extra hull.

Upp till toppen
Annons: