Annons:
Etikett01-avel-genetik-och-uppfödning
Läst 400 ggr
Vinervita
2019-10-22 13:58

Hur veta om dvärghamster brunstar?

Jag har tre vintervit dvärghamstrar två av dem e tjejer och en kille. Jag planerar att avla hamstrarna. En av tjejerna e jättesnäll mot andra hamstrar och kan utan problem gå i handens bur i några dagar. Men den andra hamstern är okej mot killen om de bara e i samma bur en liten stund. Så vågar inte lämna henne och killen i samma bur i flera dagar. Då jag inte kan sitta bredvid och se till att de inte bråkar hela tiden. Finns det något sätt att märka om hon brunstar? För då skulle jag kunna sätta ihop dem precis då och sen ta bort henne

Annons:
Cireea
2019-10-22 16:07
#1

Först och främst; har hamstrarna stamtavla? 

Det är svårt att se när dvärghamstrar brunstar, därför är det sällan som man handparar dom utan sätter ihop ett par som man vill ha ungar mellan. Sedan låter man dom gå tillsammans tills dess att man ser att det är dags. Antingen plockar man då ut hanen eller låter dom gå tillsammans om man vill ha en andra kull. Hur har du gjort med introduktionen mellan honan och hanen? 

Varför ska du para två honor med samma hane med en gång? 

Hur pass påläst är du på det här med avel? För det låter inte riktigt som att du är säker på det du håller på med. 

Sen så är det inte alla individer som går ihop eller vill para sig med varandra, om hamstrarna inte kan gå tillsammans utan bråk kanske helt enkelt inte är menat att dom ska paras. Sen kan man fundera på om man vill avla på "svåra" individer, främjar det verkligen arten?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

IsabellsHamsterhem
2019-10-27 18:26
#2

Om honan visar aggressivitet mot hanen så bör hon INTE paras.

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Upp till toppen
Annons: