Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 947 ggr
Findus70
6/30/19, 10:38 AM

Dvärghamster sover på natten

Hej! Min dvärghamster Findus sover både på natten och dagen och har haft ett hjul i buren men sprang aldrig i det. Han springer i det i hagen men aldrig i buren. Vi har tänkt att det kanske är så att han är uttråkad men det kan han omöjligt va så då vi har en till hamster (som även är brorsa med Findus) (i en annan bur) som springer helt vanligt i hjulet och är vaken på natten. Findus är helt frisk men vet ni varför han alltid sover både på natten och dagen och aldrig springer i sitt hjul?

Annons:
91Marran
6/30/19, 10:50 AM
#1

Vad har du för hjul?

Mvh
Mig

Findus70
6/30/19, 11:00 AM
#2

1# Jag har ett sånt där vanligt bra plast hjul, skulle aldrig använda dom där hjulen som är av typ metall med hål i så tassarna fastnar :O

Findus70
6/30/19, 11:01 AM
#3

PS jag är ny på denna sida och vet inte hur man gör allt så det kan bli lite fel ibland😂

91Marran
6/30/19, 11:14 AM
#4

Kan hjulet vara för smalt? Hur stort är det?

Mvh
Mig

Fridhäll
6/30/19, 11:18 AM
#5

Alla hamstrar behöver inte hjul/ känner behovet att att springa i hjul! Han kanske springer omkring när ni inte ser!? Min dvärghamster är bara uppe någon timme då och då och springer omkring! Ibland använder han hjulet (om jag ställt in det) och ibland inte (även fast hjulet är där), utan han har så fullt upp med att leta efter mat som jag gömt undan när han sovit så han drar ut på skattjakt, och ibland bara springer han från sandbad till sandbad! Så hamstrar MÅSTE INTE använda hjul. Springer dom mycket annars så behövs ju inget hjul lixom…. Samt, att bara för att hans BROR springer i det betyder ju inte att han gillar det per automatik! Vad är det för typ av hjul ni använder och vilken storlek är det på hjulet, samt placering? Du skriver också att han alltid sover på dagen och natten vilket jag tror är rätt vanligt beroende på dygnsrytm! Sen tänker jag att om en hamster är uttråkad att det är större chans att hamstern DÅ springer i hjulet, samt för att göra av med energi. Och inte tvärt om, men jag kan ha fel… Har ni testat att gömma tex 5 solrosfrön på olika ställen i buren innan ni går och lägger er och se på morgonen på dom ställen du placerade fröna, om dom är kvar? Behöver inte vara solrosfrön men mat(pellets) eller andra frön, knäckebröd eller en broccolibit… man behöver ju inte bara hålla sig till EN typ av mat utan man kan ju mixa, så länge du ser till att det inte ligger och ruttnar om det är broccoli eller annan grönsak/färsk mat Har du varit hos veterinären och kollat så han är frisk, tänker att han kanske har diabetes eller något annat om han verkligen nästan aldrig rör sig? Sen så kan åldern spela roll, hur gammal är Findus? Hör gärna av dig!! Och Lycka till! : )

Det viktiga är inte att vinna, det är att alla andra förlorar!DrinkDjävlas

Findus70
6/30/19, 11:18 AM
#6

#4 Jag vet inte exakta måtten. Men detta hjul är gjort för dvärghamstrar och passar honom jätte bra men han vill bara inte springa i det i buren, men jag brukar ta ut Findus i hans lilla ”hage” där han har sitt hjul och då springer han. Men det största problemet är varför han sover på natten också :/

Annons:
Findus70
6/30/19, 11:25 AM
#7

#5 , Han är 1 år och någon månad, men han har inte diabetes eller nått det är mest det att han gillar att sova och då när jag tar ut honom i hagen så måste han springa för att han inte har något annat att göra. Jag vet absolut att bara för att hans bror springer i sitt hjul så betyder inte det att Findus gör det. Jag vet inte måtten på hjulet men det är gjort för dvärghamstrar och passar honom prefekt, samt att det är av plast och inte ett sånt där av metall med hål i så att tassarna fastnar. Dock rör han sig inte mycket men ska försöka nu att ta ut honom i ”hagen” varje dag så att han rör på sig. Jag kan testa att gömma hans favvo mat i spånet, torkade larver🤢

[E.Ama]
7/1/19, 1:37 AM
#8

Vad har du för bur? Har du mycket leksaker?. Testa möblera om i buren så att det ser annorlunda ut och bytt ut några leksaker. Då har mina hamstrar blivit nyfikna och mer aktiva. Byter varje månad typ. Man behöver inte köpa, man kan göra mkt med kartong, förpackningar, naturen osv.

Fridhäll
7/1/19, 9:33 AM
#9

#7 Ja det eller några obehandlade solrosfrön, det brukar uppskattas!! :3 Tänkte på det #8 skrev. Vad det är för bur…om den kanske är för liten eller för mycket leksaker så han inte kan springa eller gräva eller för lite leksaker…. sen som #8 nämnde med DYI leksaker samt ommöblering!! Lycka till!! 😄

Det viktiga är inte att vinna, det är att alla andra förlorar!DrinkDjävlas

Findus70
7/1/19, 10:12 AM
#10

#8 9# , han har en stor bur som är väldigt bra och har plats att springa, lika stor yta som min andra hamster som springer och rör sig varje natt Vi har inte jätte mycket leksaker och det finns inte så jätte mycket att göra, men kan testa att ta en hushålls rulle och göra några hål men jag vet att han kommer bita på den, är det något farligt?

Findus70
7/1/19, 10:17 AM
#11

Nu har jag gjort om lite i buren men jag undrar som sagt om hushållsrullen :)

AnAnd20
7/1/19, 1:28 PM
#12

#11 Det är inte farligt för dem att bita på hushållsrullar.  Jag har massor med rullar i min bur till min dvärg.

Följ gärna min hamsters Instagram @hammyDraco 🙂

[E.Ama]
7/1/19, 2:54 PM
#13

Finns massor på Youtube, och andra hemsidor och här att se tips på leksaker Du kan även se lite tips i länken jag skickar. https://hamster.ifokus.se/discussions/5c84e7cf8e0e747f5ccd9f43

Annons:
[E.Ama]
7/1/19, 3:04 PM
#14

Att dom gnagar på toarulle/kartong är inget att oroa sig för. Klipp en toarulle i 5 delar, alltså 5 ringar, sätt ihop ringarna i varandra så att det blir en boll, stoppa in något gott i bollen, tex oskalad jordnöt. Aktiverande och roligt för hamstern. Göm mat lite här o där, hamster gillar att leta/kämpa efter mat.

Findus70
7/1/19, 4:31 PM
#15

14# Tack så jätte mycket för alla tips! :D Har gjort om i buren, lagt dit en toalett rulle med hål i så han kan gå igenom dom och så ska jag göra det där med ringarna! :D

Cosmonautens
7/2/19, 1:02 PM
#16

#15 Har du bild på buren?

Findus70
7/2/19, 7:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

#15

Cosmonautens
7/2/19, 7:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

#17 Jag skulle rekommendera att byta bur, ge mer grävmöjligheter, leksaker, gömställen. Kolla gärna in på tråden där bilder på burar läggs in, så du får lite inspiration. Mina blir som gladast och aktivast i naturliga burar, här bor 2 av mina dvärgar.

91Marran
7/2/19, 7:15 PM
#19

Får du in ett hjul på 25cm i den buren? Tror inte att man ska ha mindre till dvärg. Jag hade inte haft det i alla fall. Ryggen ska vara helt rak i hjulet.

Mvh
Mig

Findus70
7/3/19, 10:44 AM
#20

#18 , Findus skulle ändå inte röra sig utan bara sova då det är det han gör. Han vill bara sova hela tiden oavsett vilken bur han har. Och vi har även inte möjlighet att skaffa en ny bur, även om det är en Ikea låda eller nått sånt :/

Annons:
Findus70
7/3/19, 10:46 AM
#21

#18 , Jag kan fråga mina föräldrar om jag får köpa två stora Ikea lådor (till båda hamstrarna) och att vi säljer burarna vi har nu, men tror inte att jag kommer få för dom kommer bara säga att deras burar funkar och att det är onödigt att köpa nya även fast Ikea lådor är billiga

Findus70
7/3/19, 11:23 AM
#22

Jag frågade mamma om jag fick köpa 2 Ikea lådor och hon sa att vi kan åka och titta på Ikea någon dag om det finns bra lådor :) Tror dock inte att Findus kommer börja röra sig även om han får en större bur, men vill ändå att dom ska ha varsin större bur :)

[E.Ama]
7/3/19, 8:38 PM
#23

Har du testat större bur innan? Han kan ju vara uttråkad och behöver större yta.

Findus70
7/4/19, 8:50 AM
#24

#23 Nej det har jag inte men vi ska ju som sagt kanske köpa nya ”burar” som är bättre :)

[E.Ama]
7/4/19, 2:17 PM
#25

Det gör ni helt rätt i. Samla 130 liter, dem flesta hamstrar trivs i den, och så är den inte dyr heller. Uppdatera gärna hur det går :)

Findus70
7/7/19, 12:58 PM
#26

Jag får inte köpa lådor från Ikea då mamma tycker att det är onödigt att köpa nya när dom redan har några och hon vill inte ha stora lådor i vägen. Fattar inte hur hon tänker men det verkar som att jag inte kommer få köpa nya burar då hon tycker att dom vi har är bra. Själv tycker jag VERKLIGEN INTE att burarna vi har är bra men det verkar inte finnas något jag kan göra…

[E.Ama]
7/7/19, 4:54 PM
#27

Finns inte mkt du kan göra då förutom att övertala, visa information, kanske försöka göra upp en bra plats så det inte står i vägen. Du får smida upp en bra plan helt enkelt.

Annons:
Findus70
7/7/19, 7:49 PM
#28

#27 Jag har sagt alla ställen som vi kan ha dom på till mamma, även där deras burar står just ju, men hon håller bara på och säger att gon inte vill ha stora lådor överallt :( Men får se om jag lyckas fixa nånting :)

Upp till toppen
Annons: