Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 1295 ggr
Zorrobatman
2/10/19, 7:33 PM

Hybridfoder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Igår hämtade jag hem min första dvärghamster en liten Joey på ca 5veckor han är en hybrid och jag undrar vad jag kan ge för färskfoder plus hur jag ska vänja in honom med det. Han äter Versele laga complete pellets som han fick förut men kommer få fortsätta äta. Igår så fick han lite baby spenat morot och gurka dock så mumsade han bara lite på gurkan så jag fick slänga resten. Idag så fyllde mina kaniner år och fick då smörgåstårta med knäckebröd gurka och morot. Detta åt han lite på men inte så mycket . Vilka frukter och grönsaker kan jag ge som inte innehåller mycket socker som kan ge diabetes? Tacksam för svar🐹

Annons:
Dvarghamstrar
2/15/19, 1:52 PM
#1

Varför köpte du hybrid?

-Aida-
2/15/19, 10:17 PM
#2

http://www.hamsterforeningen.se/v%C3%A5ra-arter/foder-mat-18575463

Här kan du läsa mer om hamstermat och om hamstrar. 🙂
Jag tycker personligen du ska undvika frukter, de brukar gilla diverse grönsaker, broccoli, spenat, du får testa dig fram vad din hamster gillar. Jag ger min färskfoder i form av att jag lagar mat och tar undan lite granna i en skål innan jag kryddar, så han äter de vi äter fast okryddat bara. Det resulterade också i att han alltid kom fram vid matlagning i väntan på mat.🙂

Zorrobatman
3/5/19, 7:44 PM
#3

Jag köpte hybrid för att jag hittade inte renrasiga campells eller vintervit någonstans har kollat på shf blocket osv men har inte hittat något

Ster
3/18/19, 7:02 PM
#4

#3 Och tyckte att det var okej att stödja vidrig djuraffärsavel?

Ster
3/18/19, 7:02 PM
#5

Vart är spånet?

91Marran
3/19/19, 3:38 PM
#6

#3 Då kan man vänta. Det är ju inte så att du måste ha en hamster direkt. Men nu är det gjort och jag önskar er två lycka till med varandra.

Mvh
Mig

Annons:
-Aida-
3/19/19, 9:58 PM
#7

#5 Man ser tydligt på bilden att hamstern är utanför buren, så logiskt sätt är spånet i buren.

Vill man meddela för och nackdelar kan man säga det på ett trevligt och informerande sätt, för alla vet inte om att grosister inte är så bra jämfört med uppfödare.
Sen är våra svenska grosister bättre än andra länders grosister för att de har veterinärer som jobbar på plats hos grosisterna och kollar igenom djuren så de mår bra under processen. Våra djur skickas heller inte ut i lådor som de gör i andra länder, de åker i godkända transsportburar. Fiskarna åker påsar som stöds av frigolit insatser i frigolit lådor, så gör inte många andra länder,de dumpar alla påsar i en enda låda. Jämförelsevis, är inte sverige lika hemska.

IsabellsHamsterhem
3/21/19, 5:55 PM
#8

#7 Det du säger stämmer bara till viss del.
Många utländska grossister har trevligare, och främst friskare djur än de svenska. De har oftast även bättre djurhållning.
På denna sida kan du hitta en fil där en som varit hos en svensk grossist beskriver hur det var där… 
https://luvaxhamstery.weebly.com/koumlpa-hamster-i-djuraffaumlr-eller-hos-uppfoumldare.html

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

IsabellsHamsterhem
3/21/19, 5:58 PM
#9

Morot bör du undvika då det är en hel del socker i det, samma med majs.
Jag rekommenderar att ge animalier, såsom kokt kyckling, kokt notfärs och rå nötfärs. Men även kokt fisk går bra att ge.
Sen brukar jag ge gröna ärtor, broccoli, hericot verts, spenat, ruccula, tomat, gurka, isbergssallad och krasse.
Tänk på att gurka och isbergssallad enbart ska ges i mindre mängd då det är väldigt mycket vatten i det vilket kan orsaka diarre i större mängder.

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Zorrobatman
3/23/19, 9:24 PM
#10

#6 det var en födelsedagspresent

Zorrobatman
3/23/19, 9:26 PM
#11

#9 försöker ge så mycket animaliskt som mycket men oftast så brukar mamma krydda det innan jag hinner ge det😅

Zorrobatman
3/23/19, 9:30 PM
#12

#4 han bor i en stor bur på ca 570sqinches och i den har han ca 15 cm aspspån. Just på bilden var han utanför buren, man ser ju burkanten på bilden.

[MelliOO]
4/23/19, 2:44 PM
#13

Hoppa inte på någon direkt ni hör att hen köpt en hybrid, kanske finns nån speciell anledning till det? Kan ju också hända att personen inte har tänkt på det alls. Men då kan man väl ändå bete sig bättre?

Annons:
Fridhäll
4/27/19, 4:02 AM
#14

Min bebis är en Hybrid och älskar honom ofantligt mycket! Har läst massa om att hybrider är "dåliga" och att dom har massa "problem" (inte alla men att dom kan ha beteendeproblem) och han är så så underbart snäll och bäst! Blir ledsen när jag hör folk klaga på hybrider som om det är det äckligaste dom har hört men jag tycker att alla djur förtjänar att älskas och få en chans…. Sen om det är oetiskt eller inte är en annan sak…. Jag förstår att om folk fortsätter köpa hybrider så kommer folk att köpa. För att få det att minska (för tror inte att det kommer försvinna helt) är om man sätter LAG på det. Även då tror jag att det kommer förekomma, men inte i så stora mängder. Jag köpte min älskling i djuraffär för jag blev kär i hans syster, men bestämde mig för att ta en hane istället och jag älskar honom mer än någon annan kille, skulle nästan göra allt för honom…. Jag tyckte också synd om honom i den lilla djurburen dom hade i affären (det var ju rent och så men fortfarande inget för honom att göra riktigt, han hade hjul med men, inte så mycket mer än det och huset….man kan ju definitivt gjort bättre, men som sagt, i Sverige har vi så mycket strängare regler när det kommer till djur, även fast det ibland (enligt mig) inte är stränga nog. Jag valde att köpa honom och alla runt omkring mig tyckte jag var dum i huvudet (för har två katter) men jag skiter totalt i vad andra säger om mina beslut, Quasimodo (min dvärghamster) har det mycket bättre nu än i djuraffären och jag skulle köpa honom tusen gånger igen om jag så behövde, hybrid eller inte, och jag ångrar ingenting! Han är helt frisk och hans personlighet och temperament så underbart även fast han är hybrid.

Det viktiga är inte att vinna, det är att alla andra förlorar!DrinkDjävlas

-Aida-
4/27/19, 9:09 AM
#15

#14 Jag tror inte folk tycker illa om hyrbider i sig men själva grosist systemet och enda sättet att bryta grosisterna är att välja uppfödare istället. Eller att djurbutiker väljer en lokaluppfödare framför grosist. Min lokala djuraffär hade alltid en massa ungar i burarna från mössen och hamstrarna, det höll inte i längden, de valde då en lokal uppfödare av hamster och slutade med möss. En djurbutik cirka en timme från mig hade hoppkaniner med stamtavla från en lokal uppfödare med framgångsrika föräldrar. Djuraffärer kan också välja rätt genom att köpa från uppfödare istället.

Fridhäll
4/30/19, 11:20 AM
#16

#15 Jaa, jag hoppas det och förstår det…. Men grejen är ju den att det blir en sån negativ energi mot just HAMSTRARNA och hur "fel" dom är. Jag själv förstår vad dom menar, för jag håller med dom till viss del. Men samtidigt så mår jag så dåligt när jag läser om hur "fel" en hybrid är när jag själv har en hybrid och han är allt annat än "fel" och hur folk kan tycka att HAN är fel. Det är DET som är så sjukt enligt mig, samtidigt som jag själv kan förstå vad folk menar och håller med till viss del. För den ryska vintervita och campbell parar sig ju inte med varandra i naturen/djurriket utan det är ju något som vi människor har gjort och tvingat fram. Sen så kommer vi till det som är negativt och vad som kan hända, större risk att få beteendeproblem och diabetes. Diabetes är ju inte ovanligt hos Campbell men ändå så avlar man ju dom, även fast en Campbell föräldrar varit diabetesfria så är det en risk att ungen får diabetes just gör att det finns i generna samt att dom generellt är känsligare och har större risk att få diabetes, men ändå så fortsätter man att avla dom( imo så avlar inte seriösa personer hamstrar med diabetes medvetet, utan avlar på friska djur och är därför viktigt att kontakta uppfödaren och informera om att hamstern fått diabetes(eller något annat) så att uppfödaren vet om det, och kan även komma med råd och stöd till köparen). Rena ryska vintervita och Campbells kan fortfarande behöva bo själva just för att det kan uppstå bråk mellan syskon och är inte därför heller kopplat till BARA hybrider utan förkommer också hos dom renartade. Sen om man mixar Campbell och rysk vintervit är (väl) chansen lite-mycket(beroende på gener) större att man kan få en hamster med te.x diabetes och/eller beteende problem, eller andra negativa saker men det förekommer ju som sagt hos dom renartade med. Så då är ju frågan hur mycket? mer riskmässigt är det för just hybrider att få mer problem än renrasiga? För tendenserna finns ju där oavsett, men vi väljer att fortsätta avla, förhoppningsvis på FRISKA djur. Eller blir risken MINDRE för man blandar en art som inte har lika mycket tendens till diabetes med en som har tendens till diabetes, blir risken MINDRE eller STÖRRE? Köpen man en Campbell från diabetesfria föräldrar så betyder ju inte det nödvändigtvis att den hamstern INTE kommer få diabetes, men det är väl MINDRE risk då föräldrarna varit diabetesfria. Men som sagt, det är ju inte säkert men risken är större att den blir diabetesfri. Köper man en hybrid så vet man (oftast) inte om föräldrarna har/hade diabetes, vilket är något som är bra att veta för att kunna ge hamstern en bra och smärtfritt/problemfri liv som möjligt. Andra problemen som jag tänker på med hybridavel är vid födseln då arterna skiljer sig lite i form och honan kanske inte kan föda fram barnen då ungarna är för stora. Utstående ögon och ryggproblem är ju en risk med när ma. Det finns ju även registrerade hamstrar och hamster med stamtavla som är hybrider och som det avlas på. Så även fast dom är registrerade är det inte säkert att hamstern är ren"rasig"då vissa föreningar tillåter hybridhamster avel. Så det är ju många risker med hybrider då dom kan få negativa traits från TVÅ arter istället för EN. Jag stöttar definitivt hybrid x hybrid avel om det är så att hybriderna i fråga inte har några negativa åkommor/problem. Att man avlar för att få BORT dom negativa tendenserna. Men vet inte hur det ser ut just nu med det. Det hade varit skönt att ha friska hybrider som paras med andra friska hybrider (som med "rena" Campbells och vintervita) och få en frisk hybrid linje som kan avlas på. Så länge man bevarar campbells och ryska vintervita och avlar för att få fram friska renartade hamstrar från dom utan problem eller defekter. Det är det som (iallafall för mig) är avel/bra avel… behålla utseendet och positiva traits för en art samtidigt som man vill få bort sjukdomar och andra negativa effekter/påfrestningar. Det är ju som sagt det som (för mig) är det negativa med hybridavel, att man oftast inte vet vilka anlag och tendenser den hamstern har och man vill ju inte få fram hamstrar som lider eller mår dåligt. Men jag personligen har känt och uppfattat att ofta när folk uttrycker sig om att hybrider är fel så är det just HYBRIDERNA- hamstarna det är fel på och inte BARA själva aveln. Det är tråkigt tycker jag. Jag förstår att man vill behålla arter och jobba för att få fram fina friska arter, det är för mig en självklarhet…men blir jätteledsen när jag läser hur fel hybrider är när jag som sagt har turen att få ta hand och umgås med en hamster som är hybrid. För MIG är det VIKTIGASTE att min lille pojk inte har ont eller mår dåligt, hybrid heller inte. Sen så förekommer det väl tyvärr mera problem/åkommor med just hybrider och det är därför folk är emot det, vilket är förståeligt. Men jag tycker mig se väldigt mycket "hat" mot just själva hamstrarna och hur fel dom är. Enligt mig så förtjänar alla djur att bli älskade och omhändertagna och få den vård och omsorg dom behöver och mer därtill. Jag har inga problem med hamstrar som är hybrider eller som har defekter, det jag bryr mig om är om dom mår bra och inte har ont av de defekter dom eventuellt kan ha. Man kan ju "vara defekt" utan att ha ont. Oavsett vad, så tror jag att de flesta vill djuren väl och vill få bort sjukdomar och eventuella problem som hindrar djuren från att må bra, och det är det som är det allra viktigaste, inte utseende utan framförallt deras hälsa. Det är kanske också svårt att formulera sig och kan vara därför jag uppfattar som att folk tycker att hybridhamstrarna är fel fast dom egentligen bara tycker att själva aveln är fel, just för att hybrid hamstrarna har oftast generellt större risk att drabbas av komplikationer som dom (kan) lida/må dålig av. Att själva risken eventuellt är större för att hybrider lider och är därför dom inte vill att hybrider ska avlas/födas…. just för riskerna att dom skulle må dåligt Hoppas ni förstår vad jag menar!

Det viktiga är inte att vinna, det är att alla andra förlorar!DrinkDjävlas

IsabellsHamsterhem
4/30/19, 3:15 PM
#17

#16
Har läst hela din novell nu, och både håller med och inte.
Ja, man avlar på campbells och vintervita även om de också har problem. MEN där är det kontrollerad avel.
INGEN seriös person avlar i nuläget på hybrider och därför är det hamstrar från grossister som avlas på, vilket INTE kan ge ett bra avelsarbete då man, som du också nämner, inte har en aning om vad hamstern bär på. Även om föräldrarna är friska så är det många fler generationer bakåt som spelar roll i vad för avkomma det blir, dessa hälsa och utseende.
Så för att få fram en hybrid med så pass många generationer så man vet ungefär vad det är man avlar på, så kommer hälften redan hunnit bli sjuka, då aveln på dem är så okontrollerad och massiv att du inte har en chans att lyckas få ihop så pass många bra individer att du kan starta upp en frisk hybridavel.

För att börja en "ny" linje behöver du minst 32 hamstrar, FRISKA, hamstrar med bra exteriör (då byggnaden GÖR skillnad i hamsterns välmående, utåtstående ögon OCH felbyggd rygg (vanligt hos hybrider) ÄR hälsoproblem). Med 32 hamstrar får du tillslut en 5 generationer stamtavla efter då avlat i 5 generationer.
Jag har inte hållt på med hamstrar länge, men har aldrig stött på en enda uppfödare  med bra kunskap som är villig att lägga ner den tiden och arbetet på en linje som antagligen hälften redan är sjuka av. Ungefärlig tid för att få ihop en hel hybrid linje bör vara minst 5år. Och det är om du bara har fåtal sjuka djur du köpt in. För alla dessa 32 kommer inte vara sjukdomsfria, så i gen 2-3 kommer det börja komma sjukdomar (antagligen) och då måste du plocka bort flertalet djur, och köpa in nya som är risker och börja om med dem för att till slut komma upp i rätt antal djur och generationer.

Som du märker så är det inte så lätt som många tror med avel, och jag håller med dig. Att om NÅGON fixar en bra hybridlinje, där djuren är lika testade och kontrollerade som de rena, så kan jag absolut stötta den. MEN jag tvivlar starkt på att det någonsin kommer finnas.

Jag är inte emot hybrider, jag är emot aveln, då jag fått hem ca 50-60 hybrider, och ett fåtal har varit friska och byggda på ett korrekt sätt. Ca 20 stycken har jag fått avliva p.g av genetiska åkommor. Och mer än hälften av de som sålts/klarat sig har dött ungt p.g av genetiska åkommor.
Jag är inte emot djuren, jag är emot aveln då aveln förstör djuren, orsakar dem lidande och ger dem inget värdigt liv. Jag är emot aveln då den, enligt mig, oftast resulterar i djurplågeri.
Sen är det säkert så att många med hybrider känner sig träffade, då det är dem alla kastar information på. Vilket är viktigt att "göra" för det är konsumenten som styr efterfrågan, och det är efterfrågan som styr vad som föds och vad som inte föds.

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Zorrobatman
10/26/20, 10:33 PM
#18

#0: hejsan vill bara medella att inlägget är gammalt men hittade det igen och blir så otroligt arg och ledsen när jag ser detta.
När detta inlägget lades upp var jag 11 år och hade velat ha en hamster länge. Jag letade efter uppfödare och hittade inget och då köpte min mamma hamstern till mig. Jag lade upp inlägget för att få hjälp eftersom att jag inte hittade så bra information om få just detta eftersom att jag inte var förberädf på just en hybrid.
Att folk som jag vet är betydligt mycket äldre än mig mobbar och är elaka mot en 11åring på ett hamsterforum är inte ok. Jag bad om hjälp eftersom att det är vad detta forum är till för. Jag minns hur jag mådde dåligt och att hamstern fick mig att må bättre men att jag grät mig till sömns för att jag kände mig som en dålig ägare för allt det hat jag hade fått när jag inte hade gjort något fel.
Tacksamt nog finns det några människor med hjärnceller som faktiskt gav tips medan majoriteten var elaka.
BTW så är hamstern död nu

Upp till toppen
Annons: