02 - Hälsa, Beteende, Kosthållning

Hybridfoder

2019-02-10 19:33 #0 av: Zorrobatman

Hej!
Igår hämtade jag hem min första dvärghamster en liten Joey på ca 5veckor han är en hybrid och jag undrar vad jag kan ge för färskfoder plus hur jag ska vänja in honom med det. Han äter Versele laga complete pellets som han fick förut men kommer få fortsätta äta. Igår så fick han lite baby spenat morot och gurka dock så mumsade han bara lite på gurkan så jag fick slänga resten. Idag så fyllde mina kaniner år och fick då smörgåstårta med knäckebröd gurka och morot. Detta åt han lite på men inte så mycket . Vilka frukter och grönsaker kan jag ge som inte innehåller mycket socker som kan ge diabetes?

Tacksam för svar🐹

Anmäl
2019-02-15 13:52 #1 av: Dvarghamstrar

Varför köpte du hybrid?

Anmäl
2019-02-15 22:17 #2 av: -Aida-

http://www.hamsterforeningen.se/v%C3%A5ra-arter/foder-mat-18575463

Här kan du läsa mer om hamstermat och om hamstrar. Glad
Jag tycker personligen du ska undvika frukter, de brukar gilla diverse grönsaker, broccoli, spenat, du får testa dig fram vad din hamster gillar. Jag ger min färskfoder i form av att jag lagar mat och tar undan lite granna i en skål innan jag kryddar, så han äter de vi äter fast okryddat bara. Det resulterade också i att han alltid kom fram vid matlagning i väntan på mat.Glad

Anmäl
2019-03-05 19:44 #3 av: Zorrobatman

Jag köpte hybrid för att jag hittade inte renrasiga campells eller vintervit någonstans har kollat på shf blocket osv men har inte hittat något

Anmäl
2019-03-18 19:02 #4 av: Ster

#3 Och tyckte att det var okej att stödja vidrig djuraffärsavel?

Anmäl
2019-03-18 19:02 #5 av: Ster

Vart är spånet?

Anmäl
2019-03-19 15:38 #6 av: 91Marran

#3 Då kan man vänta. Det är ju inte så att du måste ha en hamster direkt. Men nu är det gjort och jag önskar er två lycka till med varandra.

Anmäl
2019-03-19 21:58 #7 av: -Aida-

#5 Man ser tydligt på bilden att hamstern är utanför buren, så logiskt sätt är spånet i buren.

Vill man meddela för och nackdelar kan man säga det på ett trevligt och informerande sätt, för alla vet inte om att grosister inte är så bra jämfört med uppfödare.
Sen är våra svenska grosister bättre än andra länders grosister för att de har veterinärer som jobbar på plats hos grosisterna och kollar igenom djuren så de mår bra under processen. Våra djur skickas heller inte ut i lådor som de gör i andra länder, de åker i godkända transsportburar. Fiskarna åker påsar som stöds av frigolit insatser i frigolit lådor, så gör inte många andra länder,de dumpar alla påsar i en enda låda. Jämförelsevis, är inte sverige lika hemska.

Anmäl
2019-03-21 17:55 #8 av: IsabellsHamsterhem

#7 Det du säger stämmer bara till viss del.
Många utländska grossister har trevligare, och främst friskare djur än de svenska. De har oftast även bättre djurhållning.
På denna sida kan du hitta en fil där en som varit hos en svensk grossist beskriver hur det var där... 
https://luvaxhamstery.weebly.com/koumlpa-hamster-i-djuraffaumlr-eller-hos-uppfoumldare.html

Anmäl
2019-03-21 17:58 #9 av: IsabellsHamsterhem

Morot bör du undvika då det är en hel del socker i det, samma med majs.
Jag rekommenderar att ge animalier, såsom kokt kyckling, kokt notfärs och rå nötfärs. Men även kokt fisk går bra att ge.
Sen brukar jag ge gröna ärtor, broccoli, hericot verts, spenat, ruccula, tomat, gurka, isbergssallad och krasse.
Tänk på att gurka och isbergssallad enbart ska ges i mindre mängd då det är väldigt mycket vatten i det vilket kan orsaka diarre i större mängder.

Anmäl
2019-03-23 21:24 #10 av: Zorrobatman

#6 det var en födelsedagspresent

Anmäl
2019-03-23 21:26 #11 av: Zorrobatman

#9 försöker ge så mycket animaliskt som mycket men oftast så brukar mamma krydda det innan jag hinner ge det😅

Anmäl
2019-03-23 21:30 #12 av: Zorrobatman

#4 han bor i en stor bur på ca 570sqinches och i den har han ca 15 cm aspspån. Just på bilden var han utanför buren, man ser ju burkanten på bilden.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.