Annons:
Etikett01-avel-genetik-och-uppfödning
Läst 773 ggr
lo.arnell
12/4/18, 5:24 AM

Uppfödningstips?

Hej!

Jag funderar på att bli Campbell uppfödare. men enda problemet (vad jag vet) är att jag inte vet hur jag ska göra med burar och hem till alla hamstrar. 
Jag vet att IKEAs samla-lådor funkar toppen, men jag tänker att det borde ta ganska stor plats att ha typ 10 stora lådor i rummet. 

har någon nåt förslag på hur man skulle kunna göra så att det tar upp mindre plats? 

och förresten, behöver man en stor bur till mamman och ungarna?

Tack!

Annons:
Cosmonautens
12/4/18, 7:40 AM
#1

Jag avlar campbells på liten skala, så jag har just nu 3 burar. 1 bur till mina sällskapshamstrar, 1 till bebis hanarna och en till mamma och döttrar. Det finns ju hyllor för samla lådor, så kan man rada upp på varandra. Och ja, mamma och ungar ska ha stor bur. En samla är bra!

patrik81
12/5/18, 9:46 AM
#2

Nu föder vi upp guldhamstrar. Vi har samla lådor och använder Ivar hylla från Ikea. Vi har 4 på höjden 😊

hildaored
12/5/18, 10:01 PM
#3

Det bästa det är att köpa Mini Duna burar som har andningshål och går att stapla på varandra. Hur många burar har du tänkt att ha?

hildaored
12/5/18, 10:01 PM
#4

Det bästa det är att köpa Mini Duna burar som har andningshål och går att stapla på varandra. Hur många burar har du tänkt att ha?

lo.arnell
12/6/18, 7:00 AM
#5

Tack alla!

Ja, jag ska väl ha som #1 har. Det lät som en bra idé! "Mini duna urar" ska jag kolla upp. Tack för tipsen!

Cosmonautens
12/6/18, 7:02 AM
#6

#4 Mini duna burar är enligt mig inget bra alternativ, mini duna burar är nästan för litet att ha en ensam dvärghamster i. Om man ska vara uppfödare måste hamstrarna ha gott om plats, särskilt om hamstern ska ha ungar, då funkar det inte i en liten duna.

Annons:
lo.arnell
12/6/18, 7:03 AM
#7

Behöver inte bebis hanarna vara med mamman också?

Cosmonautens
12/6/18, 8:04 AM
#8

#7 Jo, men man särar på hanarna och honorna när de är 3,5 veckor (beroende på).

lo.arnell
12/6/18, 11:02 AM
#9

Så om jag fattar rätt (förlåt för att jag frågar så mycket), så kan mamman och hon-ungarna vara med varandra hela tiden? Och hanarna måste separeras vid 3,5 veckors ålder…? Men vilka kan leva i "par" då?

Cosmonautens
12/6/18, 4:50 PM
#10

#9 I min senaste/aktuella campbell kull tog jag ut hanarna när de var någon dag över 3 veckor, för att jag märkte att hanarna var lite för på mamman. Alla killarna flyttade till en samla låda och honorna fick gå kvar med mamman, vilken de även gör nu. Men för vissa mammor funkar det inte att ha kvar alla ung honor, då de kan tröttna på ungarna, särskilt om ungarna är på mycket.

hildaored
12/6/18, 9:51 PM
#11

Enligt mig är en mini duna bur perfekt med plats för en hona och hennes ungar då jag har märkt att mina tjejer kan bli stressade av för stor bur!

lo.arnell
12/7/18, 2:05 AM
#12

#11 jag antar att det är olika för alla, men jag kör nog på samla burar och ser hur det går, sen kanske jagtestar dom! :) 

#10 ok, bra att veta! tack.

lo.arnell
12/7/18, 2:09 AM
#13

Är det honor eller hanar som kan leva i par? Eller båda?

Har så mycket frågor, men det känns tryggt och säkert att fråga här!

Annons:
Cosmonautens
12/7/18, 6:35 AM
#14

#13 Båda kan gå i par.

[MelliOO]
12/12/18, 6:52 PM
#15

#11 Hur menar du med stressade? Min hamster kan verka stressad när han kommer i en stor bur, men egentligen är han jätteglad🙂

Kex!
12/12/18, 7:07 PM
#16

Hamstrar är inte gjorda för att leva i små burar, stora burar eller burar överhuvudtaget. De är gjorda för att leva i det fria där de kan springa runt hur mycket? det vill. Att ha en hamster lös i huset är inte den bästa idén men därför bör man alltid välja den största säkraste buren möjlig med mycket springyta och inga våningar. Att en hamster inte gillar en stor bur är inte riktigt sant. Det de kan vara rädda för är stora öppna ytor där de inte kan gömma sig för rovdjur. Att ha en bur fylld med gömmor är något hamstern uppskattar och då blir de bara glada över storleken och inte rädda.

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

hildaored
12/12/18, 9:04 PM
#17

#16 Hon kollar på mig med stora ögon och försöker bita sig ut!

hildaored
12/12/18, 9:04 PM
#18

Men #15

lo.arnell
12/13/18, 4:12 AM
#19

tack alla.

jag kör på sånna "Antonius lådor" som hör ihop med ett sånt stativ. Dem burarna ska väl funka bra? Det är ju iaf så som andra har gjort har jag sett på andra trådar.

hildaored
12/13/18, 7:47 AM
#20

Vad ska du ha för lådor?

Annons:
Kex!
12/13/18, 12:27 PM
#21

#17 och hon gör inte samma sak i en liten bur? Har själv hamstrar som försöker ta sig ur stora burar och det är inte för att de är rädda för utrymmet utan att de vill ha mer utrymme och ha nya platser att utforska

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

hildaored
12/13/18, 7:30 PM
#22

#21 Nää faktiskt inte, men ör det inte så att jag känner min egen hamster bäst!

[MelliOO]
12/13/18, 8:11 PM
#23

Jag tror inte att någon hamster vill ha liten bur, men gärna en stor med mycket inredning

Kex!
12/14/18, 11:42 AM
#24

#22 Självklart känner du din hamster bäst. Jag har aldrig sagt något annat om det. Tycker bara att din hamster har ett mycket märkligt beteende som jag aldrig sett hos någon hamster tidigare både vuxna, pensionärer eller ungar.

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

hildaored
12/14/18, 3:24 PM
#25

#24 Förlåt om det löt defensivt, men hon har massor med rolig inredning och några hängleksaker!

Upp till toppen
Annons: