Annons:
Etikett01-avel-genetik-och-uppfödning
Läst 742 ggr
hamstermamma0101
11/19/18, 1:29 PM

Hjälp, Fick nyss hamsterkull på 6st 2018-11-19

Hej
Min dotter kom just ut med en liten hamsterbebis i sin hand. helt nyfödd. 
Vi köpte 2 st hamstrar till henne i födelsedagsspresent den 11 augusti i år och enligt säljaren var det två st honor. Till min förvåning visar det sig nu att den ena faktiskt inte är hona utan Hane. Man blir samtiigt väldigt ledsen men lyckllig på samma gång.

Jag har aldrig haft hand om dessa små sötingar och undrar därför om ni kan ge mig tips. 

Måste vi köpa en separat bur nu till vår hane (Mini) och när ska vi isf separera de andra ungarna?

Kommer Ninja (mamma/honan) att äta upp sina bebisar? Hon åt på nåt blodigt förrut men det såg mer ut som tex "livmoderkakan" och inte en bebis!

Vi har räknat alla och dem är 6st och alla lever. dem är jätte söta och alldeles rosa utan päls och ser friska ut. 

Ninja ser också frisk ut och har varit ute och sprungit och tvättat sig.

Ammar hon sina ungar? ska vi låta henne vara nu och isf hur länge?

Min ddotter är ivrig på att få pussa på henne Hon älskar verkligen sina hamstrar, Har jag glömt något som ni tycker jag borde veta får ni gära skriva till mig. Anars uppskattar jag era svar! Tack så hjärtligt

Annons:
Tant Grön
11/19/18, 1:37 PM
#1

Hade hamster när jag var barn och den fick ungar. Var noga med att mamman skulle få vara ifred och att det var lugnt omkring henne. Mins inte nu hur länge, men hade ingen tanke på att ta upp henne eller ungarna innan hon själv kom fram.

Cosmonautens
11/19/18, 6:57 PM
#2

Hej! Låt ungar och mamma vara! Det kan vara extremt stressigt för mamman när hon har ungar och man håller på i buren, därför ska man endast ge mat och byta vatten. Inte hålla på mer i buren. Pappan ska ni ta ut, annars omparar han henne, om han inte redan gjort det. Ge massa toalett papper, näringsrik färskmat och låt mamma och ungar vara!! Du kan skriva privat meddelande till mig om du har fler frågor, eller om du vill att jag ska hjälpa dig med ungarnas hela uppväxt. Eller så kan du bara skriva dina frågor här! /campbell uppfödare

IsabellsHamsterhem
11/19/18, 8:05 PM
#3

Pappan kan para mamman bara någon timme efter förlossning, så han skulle satts i en egen bur så fort ni hittade dem så köp en bur så fort nu kan och anta att det kommer en till kull.

Eftersom ditt barn rörde på ungarna så är risken att mamman äter upp dem. Rör inte dem mer och låt henne vara tills dem är 2 veckor gamla. Alltså titta inte mer än snabbt när mamman är ute om ni måste och låt henne vara. Ge lite extra färskfoder och ta undan allt som kan vara farligt. Såsom hjul, tunga saker och se till att en liten unge inte kan klämmas någonstans.
De öppnar ögonen vid 2 veckor och börjar då krypa ur boet.
Hanarna ska separeras från mamman vid 3,5 veckors ålder och är de renrasiga med stamtavla så kan man då försöka sätta dem med pappan och hoppas att det funkar.

Hur gammal är mamman?
Hör av dig till uppfödaren och berätta vad som hänt så kan hen hjälpa dig med resten!

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Upp till toppen
Annons: