Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 997 ggr
lolove_animal
2018-11-02 15:02

skaffa hamster?

hej.

jag är ny på iFokus bara så folk vet… jag funderar på att skaffa hamster och har några frågor. det finns pälsdjursallergier i familjen och jag undrar om det är vanligt att man reagerar på dvärghamstrar? sedan är det så att vi redan har en hund (sprallig tvåårig dvärgpudel) och undrar hur ni tror att det skulle funka, han tycker att igelkottar och sånt är väldigt spännande och kan bli väldigt framfusig… Och så undrar jag om det finns andra viktiga bra-att-veta-saker om hamstern.

jag är väldigt tacksam för svar från er lite mer erfarna hamsterägare!

Annons:
lolove_animal
2018-11-02 15:29
#1

undrar också vilket strö och sånt som är bäst för att undvika alergiska reaktioner?

-Aida-
2018-11-03 09:05
#2

Genrellt sätt är dvärghamstrar allergi vänliga, man bör tvätta händerna efter man hållt dom eftersom de har sand i pälsen och inte kladda runt i ansiktet. Om ni har hamstern i buren och låter hunden titta på den så kommer den i längden att avdramatisera hamstern, den blir inte lika intressant. och tröttnar på den, men när ni tar ut hamstrarna så håll dom i separata rum för säkerhetsskäl, hamstrar går lätt sönder om någon stor mosar dom med nosen eller tassen för att de verkar mer intressant när de susar runt utanför buren.
Det finns pappersströ, typ carefresh men det är ett dyrt bottenmaterial, Annars finns pappströ på granngården, mycket billigare för kaniner, den säcken är gigantisk. Pappströ dammar generellt inget och är mjukt för hamstern att boa med.

Utöver detta kan ni antingen bygga en liten hamster hage av träramar eller köpa en på zooplus, blir lättare att hålla koll på dom utanför buren och man kan ge en massa nya saker att utforska.

Badsanden kommer damma oavsett och hamstern kommer alltid ha sand i pälsen, men den mängden damm är väldigt lite, Puik är ett märke som har lite tyngre sand och dammar iallafall lite mindre än finkornigare sand. De har ett bra pris på sin sand och kommer i en vit flaska, lätt att hälla och försluta.

wilma.wang
2018-11-04 16:24
#3

eeeeeeeeeeeee jaaaaaaaaaaaaaa

lolove_animal
2018-11-06 07:00
#4

tack så jättemycket för tipsen! kan man ha hamstrarna i det rummet hunden brukar sova på natten då?

ThatPie
2018-11-08 08:03
#5

#2 och #4 man kan även använda finkornig blästersand, mycket billigare än chinchilla sand och fungerar lika bra :) jag brukar köpa en säck på 20 kg för ~129 kr (finns billigare om man letar lite) och det räcker mig i flera månader. Men jag har gerbiler och använde upp ca 2-3 dl sand var annan till var tredje dag.

Upp till toppen
Annons: