Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 336 ggr
LiGi
9/16/18, 12:53 PM

Skaffa en dvärghamster till eller inte

Köpte en rysk vintervit dvärghamster för snart 2 veckor sedan Han är ca 10 veckor nu (jag har aldrig haft hamster innan) De va ojämnt antal ungar därför blev det bara 1 Frågan är nu om jag kan/bör köpa en till nu som är i ungefär samma ålder? Som kompis till honom? (Hittat en kille till) Försöker läsa på men hittar så olika information om en eller två så vill därför ha lite råd från er som är mer vana vid dvärghamster..

Annons:
Cosmonautens
9/16/18, 12:59 PM
#1

Om han är en ren vv tycker jag absolut att du ska pröva med att sätta ihop honom med en unge! Men jag är lite osäker på om han behöver vara äldre för att det ska funka….

Cosmonautens
9/16/18, 1:05 PM
#2

Och när man ska sätta ihop 2 hamstrar som aldrig träffats förr så ska ena helst vara äldre och den "nya" ska vara precis 5 veckor eftersom det är då man tidigast (oftast) säljer ungarna. Varför ena ska vara yngre och andra äldre är för att det inte ska uppstå något bråk, om den yngre sätts ihop med en äldre vet den yngsta hamstern om att den äldsta är den dominanta. Alltså behöver de inte bråka om vem som är den dominanta. Om du skulle sätta ihop 2 jämngamla hamstrar i din hamsters nuvarande ålder skulle det bli bråk, de skulle bråka om tex vem som är högst i rang eller vem som är den dominanta.

LiGi
9/16/18, 1:58 PM
#3

Ok så om vi istället skaffar en yngre borde det funka?

Cosmonautens
9/16/18, 2:35 PM
#4

Det ska nog funka. Men du ska ändå vara beredd på att det inte kommer att funka, alltså måste du ha en extra bur! Sen när de ska träffas så ska de träffas på neutral yta, inga föremål eller bur med någons "revir" på.

IsabellsHamsterhem
9/16/18, 8:43 PM
#5

Tänk på att den nya ungen också ska vara en rysk vintervit.
Samt att har du inte stamtavla på den så räknas den som hybrid, samma gäller den du köper.

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Upp till toppen
Annons: