Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 909 ggr
[Jag ❤️ djur]
2018-09-02 22:44

En eller två?

När man ska köpa hamster ställer sig många frågan, ska jag ha en eller två dvärghamstrar? Jag vet att det har pratats otroligt mycket om detta på iFokus och detta är vad jag tycker och tänker. I naturen är dem inte flockdjur. Robbar är de enda som lever i flockliknande konstellationer. Rysk vintervit och campells lever i gångar och har sitt eget revir dem vaktar. De lever alltså inte i "flock" men de har kontakt med varandra ibland, vilket dem mår bra av. I naturen har de hur mycket? plats som helst att röra sig på. Men om man ska sätta in dvärghamstrar i samma bur så är risken väldigt stor att dem börjar bråka. För att slippa bråk skulle man behöva en riktigt stor bur. Nu menar jag inte att alla hamstrar bråkar, men många gör det. Många brukar reagera på folk som säljer sina hamstrar ensamma, t.ex. djuraffärer som bara säljer dem en och en. Jag är själv emot djuraffärer då djurhållningen inte alltid är så bra. men för övrigt gör de helt rätt när dem säljer sina hamstrar en och en. På djuraffärer säljs det hybrider. Om man köper flera hybrider är det 99,9 % chans att dem börjar bråka. så jag har full förståelse för det. Man ska alltså tänka på att hamstrar inte alltid ska vara i flock eller par. Det är inte lag på att dvärgisar ska vara i par/flock, men det är lag på att djuren ska må bra. Många hamstrar mår bra tillsammans men alla älskar inte sällskap i de små burar man har. Men man kan gärna ge djuren en chans och ha dem tillsammans. Men man ska vara beredd att sära om det blir problem.

Annons:
[HejsanSvejsann]
2018-09-18 21:46
#1

Är detta riktigt sant?

Semlor
2018-09-29 09:58
#2

Hej!

Nu snackar du rent skit! Dvärghamstrar ska vara i par enligt lag.

Hejsansvejsann så nej det är inte sant

Alwyn
2018-10-19 09:24
#3

Vad TS skriver är riktigt (med modifikation). Detta är en viktig fråga och TS lyfter viktig fakta som många missat. Vad lagen säger är att sociala smågnagare skall hållas i grupp och att man får göra undantag om det finns rimliga skäl. Tex pga agressivitet. Dvärghamstrar som slåss är absolut ett sådant undantag. Eftersom hybrider sällan trivs ihop och risken för slagsmål är stor, bör de hållas enskilt. Man kan läsa mer om detta på i min kunskapsbank under dvärghamster. www.djurlycka.se

Upp till toppen
Annons: