Annons:
Etikett04-tillbehör-utrustning
Läst 653 ggr
Chinesecrestedlover
8/5/18, 9:32 PM

Hjulstorlek för "robosar" ?

Hej!

Jag fick med ett hjul när jag köpte saker till mina möss och det är på tok för litet och har därför inte använts. Nu står jag i valet och kvalet om jag ska kasta det eller spara (inför ev. roborovski i framtiden) eller sälja det. Kan det passa något djur överhuvudtaget eller är det bara att slänga? 

Bild på hjulet:

ca 13,3 cm i diameter

Sedan köpte jag ett "tefat" i tron om att det skulle vara samma storlek som det jag redan har till mössen (ville ha ett till) men det är helt ofattbart litet och passar inte alls. Så samma fråga där; kasta eller spara/sälja? Passar det alls något levande?

Bild på "tefatet":

ca 12 cm i diameter - verkligen superlitet!

Bläckpenna för storleksjämförelse

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Frosstis
8/6/18, 12:42 AM
#1

Ja det funkar nog så länge du inte har det hela tiden. jag he ungefär samma storlek till min campbell och det funkar okej

Pandi00
8/6/18, 7:48 AM
#2

Dessa funkar inte för fullvuxna robbar. De bör ha minst 20 cm på sitt hjul🙂 Samma gäller de andra dvärghamsterarterna

Hamstern puff
8/6/18, 11:57 AM
#3

Nej 13 cm är alldeles för lite man bör iaf ha MINST 18 cm helst mer! Det är inget att ha kvar..

91Marran
8/7/18, 11:15 AM
#4

Är plattan väldigt platt så funkar den. Hjulet fungerar tyvärr inte.

Mvh
Mig

Chinesecrestedlover
8/7/18, 5:15 PM
#5

Hej allihop och tack för svar!

#1 Funkar rent "tekniskt" är en sak…men sen är ju frågan hur det är ur hälsosynvinkel/i längden? Hjul har jag dessutom i buren till min guldhamster (och även till mina möss) 24/7 så att ha för litet skulle ju vara otroligt dåligt och skadligt (eventuella dvärghamstrar skulle också få ha hjul i buren). Plattan skulle inte spela lika stor roll eftersom den inte är i buren hela tiden, men vill ju ändå inte ha för litet. 

#2 #3  #4 

Ok, som jag trodde då. Så himla litet så tänkte att hjulet borde knäcka ryggen på allt levande som använder det (synd att det inte var större för verkar gå tyst och fint)…men ville vara på den säkra sidan så jag inte kastar det i onödan. Ville också vara säker så jag inte säljer det och det används av någon och så är det för litet, vill ju inte bidra till lidande för något stackars djur. 

#4 Plattan är platt-isch…se bild nedan från sidan. Mina möss har ett "tefat/platta" på 16 cm och det fungerar bra (de har vanliga hjul på runt 20 cm), men trodde inte att det ens existerade mindre än så, tills jag fick detta. Total chockad av det pyttelilla paketet jag fick i lådan, haha. 

Storleksjämförelse mössens och det lilla

Mössens och det lilla - från sidan, jämförelse

Mvh/Chinesecrestedlover

Pandi00
8/7/18, 5:20 PM
#6

Plattor tycker jag inte bör användas till robbar då robbar springa himla snabbt och trillar lätt av dessa plattor. Hjul är att föredra för robbar :) Som då är minst 20 cm :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: