Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 930 ggr
[LOVEgerbil]
5/8/18, 4:36 PM

Trygg hamster

Jag skaffade dvärghamstrar för ca en månad sedan. De är inte handtama, men jag kan ta upp de utan att de hoppar iväg, och de går frivilligt upp i handen om man väntar lite. I handen beter de sig som i buren. De bits inte, och nafsar inte heller. När jag har hållit i de en stund brukar de bli stressade, så då sätter jag ner de igen. Men alltid när jag sätter ner de, (oavsett om jag har hållit de lång eller kort stund) så springer de direkt in i huset och stannar där. Hur ska jag göra för att få hamstrarna att känna sig mer trygga i händerna? som sagt, de verkar inte vara så jätterädda för just händerna utan mest att vara i händerna .  så problemet är inte att ta upp de, utan att få de att känna sig mer trygga i händerna. Har någon några tips på hur jag ska göra?

Annons:
Novachan
5/8/18, 5:10 PM
#1

Har du testat att ge dem något gott att äta när de sitter i handen?

[LOVEgerbil]
5/8/18, 6:02 PM
#2

Jag brukar ge de solrosfrön. De stoppar alltid de i kinderna och äter när de kommer in i boet.

Novachan
5/8/18, 6:46 PM
#3

Om du ger dem något gott som de kan slicka på då? (är osäker på hur det är med hamstrar och t.ex. jordnötssmör) Så att de bara har möjlighet att äta det i handen på direkten, kan inte ta med sig maten till buren senare

LinneaWik
5/9/18, 8:23 AM
#4

#3 Tror att jordnötssmör e för salt…

Men jag brukar ta lite barnmat som dom får slicka i sig 🙂

Novachan
5/9/18, 10:16 AM
#5

#4 Det finns osaltad jordnötssmör 👍Tror inte vanligt jordnötsmör har så mycket salt i men det får man såklart kolla upp.

Samma gäller barnmat - kolla om det innehåller salt, hur mycket? + andra kryddor som kan vara för starkt eller annat sett dåligt för hamstrar

LinneaWik
5/9/18, 12:24 PM
#6

#5 Jaha okej, jamen det borde ju funka.

A jag vet, inte kryddor, lök eller salt 🙂

Annons:
LinneaWik
5/9/18, 12:25 PM
#7

Eller som du sa: För sött eller starkt osv osv osv

Upp till toppen
Annons: