Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 1603 ggr
[LOVEgerbil]
4/2/18, 12:25 PM

Skaffa dvärghamster

Tänkte kanske skaffa hamster snart! Har aldrig haft dvärghamster förr, men har gerbiler nu. Men innan jag skaffar hamster vill jag få svar på några frågor. 

1. Kan man ge hö till hamstrar?

2. Hur ofta behöver man städa buren/akvariet? 

3. Måste man ha två stycken dvärgisar, eller kan man ha en? 

4. Kan man ha sand som bottenmaterial? Om inte, vilket bottenmaterial är bäst?

Tacksam för svar❤️

Annons:
[HoneyTorbjörn]
4/2/18, 12:31 PM
#1

1. Kan man ge hö till hamstrar? - Vill du ha hö ska du ha mjukt hö som bomaterial

2. Hur ofta behöver man städa buren/akvariet? ,beror på storleken och hur rumsrena dem är

3. Måste man ha två stycken dvärgisar, eller kan man ha en? Ja man måste ha två,en ensam dvärgis är en stressad dvärgis

4. Kan man ha sand som bottenmaterial? Om inte, vilket bottenmaterial är bäst? Nej,men sand kan du ha i bad eller toaletten. Carfresh,safebed eller hampaströ för dvärgar ett tjockt lager :)

Tacksam för svar❤️

[LOVEgerbil]
4/2/18, 12:41 PM
#2

Mitt akvarium är ett 54 liters. Hur ofta är vanligt att städa i ett sådant akvarium?

[HoneyTorbjörn]
4/2/18, 12:42 PM
#3

#2 Det är för litet för två dvärghamstrar.

Skorpanthehamster
4/2/18, 12:44 PM
#4

Hade två dvärghamstersystrar som när de var 3 månader började bråka och kunde inte vara med varandra alls. Om du skaffar två (det är bäst!) så måste du vara beredd på att kanske behöva köpa en ny bur om de börjar bråka och då ställa den brevid så hamstrarna ändå inte känner sig så själva.

Skorpanthehamster
4/2/18, 12:44 PM
#5

Hade två dvärghamstersystrar som när de var 3 månader började bråka och kunde inte vara med varandra alls. Om du skaffar två (det är bäst!) så måste du vara beredd på att kanske behöva köpa en ny bur om de börjar bråka och då ställa den brevid så hamstrarna ändå inte känner sig så själva.

[HoneyTorbjörn]
4/2/18, 12:45 PM
#6

#5 från djuraffär? Inte konstigt att dem bråkar

Annons:
Crucio
4/2/18, 12:52 PM
#7

Du kan ju inte resonera så att "det är litet men det är vad jag har just nu så det får duga" (ang. akvariet). Du får helt enkelt vänta med att skaffa dvärghamstrar tills du skaffat en större bur/akvarium.


Sajtvärd på Skrivlust

[LOVEgerbil]
4/2/18, 12:53 PM
#8

Hur stor ska en dvärghamsterbur vara? Vill ha säkra svar och inga åsikter.

[HoneyTorbjörn]
4/2/18, 12:55 PM
#9

#8 Minst 0,9 kvm.Skaffa en större bur innan du köper dvärghamstrar

[LOVEgerbil]
4/2/18, 12:57 PM
#10

#9 Ok, tack för svar🙂

EmiCar
4/2/18, 12:58 PM
#11

1. Du kan ha mjukt ängshö som Bomaterial, men rivet toapapper är bäst.

2. Du ska städa buren när det behövs. Jag har själv inga scheman, utan jag städar när jag känner att det luktar i buren. Dock så brukar jag små städa (Plocka ut bajs osv) varje vecka.

3. Det är lag på att dvärgar ska gå i flock (förutom kinesiska dvärgar), men om man har köpt hybrider (blandning mellan Campbells och rysk vintervit), så kommer de att bråka. Köp från en seriös uppfödare i stället. Du får stamtavla, djuret har bättre temperament, det testas för diabetes innan det säljs osv. Du kan hitta uppfödare på Svenska hamster föreningen (SHF), eller svenska hamster sällskapet/dvarghamster.se

4. Du kan inte ha sand som botten strö, du måste ha ett tjockt lager av strö som de kan boa och gräva i, jag brukar ha minst 15 cm strö där de är som minst. I husen osv har jag mer. Jag älskar att blanda granngårdens lättströ som är utav hampa, med super strimlat reptil strö! Det är suuuper bra för hamstrarna att gräva och bygga bo i. :)

Om du inte har möjligheten att ha en större bur än ett 54 liters akvarium, så kan du ej skaffa en hamster.

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

[LOVEgerbil]
4/2/18, 1:03 PM
#12

#11 Ok, ska skaffa ett större akvarium. Är det olagligt att hamster i ett 54 liter akvarium? Har läst att man till och med kan ha mindre.

Kirnzy
4/2/18, 1:04 PM
#13

#9 "Minst 0,9" har jag aldrig hört innan. Jag vet faktiskt inte en ända person som har mer än 0,9kvm till hamstrar (även om jag absolut tycker att de ska ha så stort som möjligt och 0,9 är egentligen en bra yta). Som jämförande är en Detolf 0,7kvm. Jag skulle säga minst 0,5kvm till två dvärgar.

Annons:
[HoneyTorbjörn]
4/2/18, 1:04 PM
#14

#11 Nej det är inte olagligt,men du verkar inte förstå att man ska ha två. Och då är det minimum. Du kan köpa en 130 samla låda och ha dem där,billig och stor bur :)

[LOVEgerbil]
4/2/18, 1:07 PM
#15

#14 Jo jag vet att man ska ha två. Undrar bara om det ens är lagligt att ha de i ett 54 liter akvarium.

[HoneyTorbjörn]
4/2/18, 1:12 PM
#16

#15 alldeles för litet för två

EmiCar
4/2/18, 1:38 PM
#17

#15 Jag har för mig att det minsta lagliga mått på bur är 50x30 cm. Jag vet inte om det var för dvärg eller guld. Men 54 liten är definitivt för litet för att en hamster, liten som stor, ska kunna ha ett bra liv.

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

[HoneyTorbjörn]
4/2/18, 1:43 PM
#18

#13 minst 

0,09 m²
 för en dvärghamster

Kirnzy
4/2/18, 1:44 PM
#19

Det är lagligt att ha två stycken dvärghamstrar på 30x30x20cm. I 54l (om det är 60x30, 0.18kvm) är det lagligt att ha 4 stycken dvärghamstrar. Det är dock absurt litet och absolut djurplågeri enligt mig. Jag tycker verkligen inte att det är okej att ha hamstrar i 54 liter.

[HoneyTorbjörn]
4/2/18, 1:54 PM
#20

#19 inte jag heller tycker man borde komma upp till minst 100 liter

Annons:
[LOVEgerbil]
4/2/18, 1:56 PM
#21

Läste jordbruksverkets regler på hamsterbur och då stod det 0,09 kvm. Är inte det väldigt litet??

[HoneyTorbjörn]
4/2/18, 2:01 PM
#22

#21 Ja och inte lagligt för två

[LOVEgerbil]
4/2/18, 2:34 PM
#23

#22 Men är det ens lagligt för en?

Kirnzy
4/2/18, 2:51 PM
#24

0,09kvm är 30x30cm och det är lagligt för två dvärghamstrar eftersom varje hamster ska ha 0,045kvm vid grupphållning. Men som jag skrev i #19 tycker jag absolut inte det är okej att hålla dem så.

Pandi00
4/2/18, 3:38 PM
#25

Jag skulle ha minst 90x40 för ett par dvärgar. Man ska få plats med helst 2 hjul, 2 hus, 2 matskålar, 2 sandbad och leksaker så de inte börjar bråka. Hjulet ska vara minst 20 cm, så det måste finnas lite höjd också. Vad jag har märkt är dvärgar mer intresserade av att gräva, så det måste finnas möjlighet till det

Man kan ha en ensam dvärg, det har jag. Hon är en hybrid (ej från affär) och hon funkar inte ihop med andra. Hon är nu 7 månader, bor i ett 100x50 cm stort terrarium och mår hur bra som helst.

Crucio
4/2/18, 4:02 PM
#26

Även om du köper hamstrar från uppfödare bör du vara beredd på att de kan bråka, och som sagts innan, se till att ha en extra bur/akvarium av något slag så att du kan flytta den ena om det behövs. Till detta kan du i min åsikt ha det lilla akvariet, så kan du köpa en ny bur de närmsta dagarna efter flytten om det skulle hända (så slipper du investera i en extra bur när du inte vet OM du kommer behöva sära på dem). Jag köpte tre Campbells från uppfödare, och de ska enligt vad jag läst vara mer fredliga mot varandra i allmänhet än Ryska Vintervita, ändå fick jag nyligen flytta en av dem till egen bur p.g.a. att han ständigt var på de andra.


Sajtvärd på Skrivlust

Skorpanthehamster
4/2/18, 5:43 PM
#27

Mina bråkade och var ej från affär

Annons:
Skorpanthehamster
4/2/18, 5:43 PM
#28

Mina bråkade och var ej från affär

[HoneyTorbjörn]
4/2/18, 6:09 PM
#29

#28 vilken uppfödare?

[LOVEgerbil]
4/2/18, 7:53 PM
#30

#25 Nej 30x30 är en väldigt liten yta. Trodde inte det var lagligt att ens ha så lite.

[LOVEgerbil]
4/2/18, 7:54 PM
#31

Kommer nog inte bara ha akvariet som de är i, utan en bur bredvid som jag bygger ihop med det. Då får de mer yta och har plats för mer spån.

IsabellsHamsterhem
4/2/18, 9:59 PM
#32

Jag hade inte haft två sammanbyggda burar till mer än en hamster. Det blir lätt att de skapar revir i varsin bur då och att det blir bråk.
Köp en större bur, 60L är för litet för två dvärgar även om det är lagligt.
Minst ett 110L.
Köp ungar från en uppfödare där du får med stamtavla så de inte är hybrider! Sen kan alla börja bråka, så se till att ha en extra bur ledig ifall att!

1. Kan man ge hö till hamstrar?
Ja, mjukt ängshö. Det ska inte stickas när man knyter näven runt det.

2. Hur ofta behöver man städa buren/akvariet?
Beror helt på hur stor bur du har. Två dvärgar i ett 100L då behöver du städa ungefär varannan vecka. Tänk på att inte städa ut allt när du har ett par utan alltid låta lite av det gamla ströt vara kvar (ta av det som ser rent ut).

3. Måste man ha två stycken dvärgisar, eller kan man ha en?
Enligt lagen ska dvärghamstrar alltid vara i par om inte särskild anledning finns. Särskild anledning är t.ex aggressivitet eller vid parning.

4. Kan man ha sand som bottenmaterial? Om inte, vilket bottenmaterial är bäst?
Nej, du kan inte enbart ha sand. Det är lagligt men inte lämpligt.
Jag använder chipsi super strö.
Tänk på att det ska vara dammfritt, helt så luktfritt som möjligt (inget strö med tillsatt doft) och gärna bra att gräva i!

Lycka till!

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

[LOVEgerbil]
4/3/18, 9:16 AM
#33

Tack för alla svar!🙂 Är nybörjare på dvärghamstrar det är därför jag är lite trögfattad. 😃

[LOVEgerbil]
4/5/18, 9:10 AM
#34

Har skaffat mina dvärghamstrar nu, två stycken. De flyttade in i ett 109L akvarium. Supersöta e de!❤️

Annons:
PuffeSnutt
4/6/18, 6:16 AM
#35

Grattis till tillskottet!❤️

Äta, Sova, Netflix<3

[LOVEgerbil]
4/6/18, 12:53 PM
#36

#35 Tack så mycket! Det är jättekul med djur❤️

[Djurälskare000]
8/9/18, 10:04 AM
#37

Tänk på attityden här på iFokus

Upp till toppen
Annons: