Annons:
Etikett01-avel-genetik-och-uppfödning
Läst 1502 ggr
Skorpanthehamster
3/18/18, 10:01 AM

Veterinär

Om ens hamster är dräktig och ska få ungar men en ligger fel så de inte kommer ut, då vet jag att man behöver kontakta veterinär. Vad brukar de kostnaderna ligga på om man bara ska ha hjälp med att få ut dom? Vill vara förberedd utifall att något skulle gå fel. Vad kan med gå fel vid födseln och vad skulle det kosta?

Annons:
[Wijnja]
3/18/18, 10:17 AM
#1

Ungefär 10000 kr för en operation

Maria
3/18/18, 10:24 AM
#2

Jag gissar att det beror på om djuren är försäkrade eller inte också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Wijnja]
3/18/18, 10:40 AM
#3

Precis man kan bara operera en gång på ett djur som är dräktig

Cosmonautens
3/18/18, 10:54 AM
#4

Det finns några saker som kan gå fel men det är ganska ovanligt.

*Honan får inte ut alla ungar

*Honan dör eller får mjölkstockning och kan inte ge ungarna den viktiga näringen

Som sagt, inte så vanligt att det händer. Ge bara näringsrik mat så honan klarar av dräktigheten och stressa henne inte då det kan påverka dräktigheten. Priser har jag ingen aning om.

Cosmonautens
3/18/18, 11:12 AM
#5

Något som oxå kan påverka födseln är föräldrarna, om honan är vintervit och hanen campbell så blir det svårt för honan att föda ut ungarna ifall de har campbells storlek. Om honan har väldigt böjd rygg kan det bli svårt att föda.

Jag har bara läst på internet i  6 månader om avel och har inte avlat själv så jag kan ha fel!

Skorpanthehamster
3/18/18, 12:29 PM
#6

Om hon inte matar sina ungar, kan man mata de med en sånhär spruta? Min kanin åt medicin ur en spruta som man tryckte in i munnen. Vad ska jag mata de med isåfall? Finns det någon chans att de klarar sig utan mat från mamman?

Annons:
Skorpanthehamster
3/18/18, 12:29 PM
#7

Om hon inte matar sina ungar, kan man mata de med en sånhär spruta? Min kanin åt medicin ur en spruta som man tryckte in i munnen. Vad ska jag mata de med isåfall? Finns det någon chans att de klarar sig utan mat från mamman?

Cosmonautens
3/18/18, 2:27 PM
#8

Hamster mamman är ju den med den viktiga näringen så är osäker ifall det finns någon ersättning som liknar mammans. Har du sökt på internet eller mailat en uppfödare?

Cosmonautens
3/18/18, 2:31 PM
#9

Man kanske kan använda mjölkersättning för kattungar till hamster ungarna

[Wijnja]
3/18/18, 2:51 PM
#10

Det brukar man ge marsvinsungar när mamman inte kan eller vill dia sina ungar

Skorpanthehamster
3/18/18, 3:13 PM
#11

#10 mjölkersättning?

Skorpanthehamster
3/18/18, 3:14 PM
#12

#8 har googlat men inte hittat något.

Cosmonautens
3/18/18, 3:27 PM
#13

Då antar jag att man inte kan rädda ungarna om mamman vägrar dia :c kollade på en annan sida och där stod det att man kunde ge ersättning för kattungar bara om hamster ungarna fått den näringsrika mjölken från hamster mamman sedan innan alltså ifall mamma hamster diar ungarna i ungefär 1-2 veckor så kan man typ fortsätta själv sen

Annons:
Cosmonautens
3/18/18, 3:32 PM
#14

Väntar du hamsterungar? c:

Skorpanthehamster
3/18/18, 10:06 PM
#15

#14 ja men är orolig att något ska gå fel

Skorpanthehamster
3/18/18, 10:06 PM
#16

#14 ja men är orolig att något ska gå fel

Cosmonautens
3/18/18, 10:14 PM
#17

Min hamster är dräktig (tror jag) och är också orolig eftersom jag inte fött upp ungar innan

Skorpanthehamster
3/19/18, 9:50 AM
#18

#17 samma här, försöker läsa på så mycket som möjligt nu innan de kommer

Skorpanthehamster
3/19/18, 9:50 AM
#19

#17 samma här, försöker läsa på så mycket som möjligt nu innan de kommer

SE*Cosmo's Chinchilla
3/26/18, 8:51 PM
#20

KRM mjölkersättning för kattungar finns på en del apotek men enklast att hitta online. Jag köper via antingen apotea eller crtzoo.
https://www.crtzoo.se/katt/kattfoder/mjolkersattning/kmr-mjolkersattning

SE*Cosmos Chinchilla
https://www.cosmoschinchilla.com/
CAS - Chinchilla Association Sweden

Annons:
Upp till toppen
Annons: