Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 645 ggr
[Towehelena]
3/6/18, 9:27 PM

Hamster eller marsvin? HJÄLP!

Hej! Jag vet inte om jag har valt rätt ''sajt'' för detta inlägg. Men, jag har alltid haft guldhamster, men funderar på om man ska ha marsvin istället till nästa djur? Är det stor skillnad mellan dom förutom att marsvin är större? Vad föredrar ni? :)

Annons:
Ary
3/6/18, 9:32 PM
#1

Marsvin är flockdjur så man måste ha två stycken tillsammans. De är dock vakna mer på dagen, så lite mer sociala. Det är en smaksak. Jag har haft både och. Nu har jag katt. 🤪

PuffeSnutt
3/7/18, 12:49 PM
#2

Jag hade valt hamster

Äta, Sova, Netflix<3

-Aida-
3/8/18, 4:21 PM
#3

Marsvin behöver en rymlig bur och bo två tillsammans, de äter hö och C-vitamin berikat pellets som är speciellt för marsvin.
Dom kuttrar, knorrar och låter mer än hamstrar som typ aldrig säger nåt alls.
Dom vill gjärna springa runt i ett rum på upptäcktsfärd och är vakna oftare när du är. Mycket sociala av sig.

Negativt: Stor och otymplig bur, måste städas, diskas etc.
Dyrare i drift pga pellets och hö jämfört med hamster.

Jag hade valt hamster, men de är för att jag gillar dom mer, har haft marsvin förr, de va inte alls min grej.

Isabella :)
3/9/18, 6:47 AM
#4

Mina kompisar hade marsvin ( ej från djuraffär ) och så fort man stack in handen till dom så sprang dom iväg och gömde sig… Kan inte så mkt om marsvin men dom är säkert jättesnälla om dom kommer från en bra uppfödare och man hanterar dom väl… Jag hade valt hamster. Så som #3 säger så är det mindre jobb :)

SE*Cosmo's Chinchilla
3/9/18, 4:50 PM
#5

#3 pellets kan man ge som tillskott, de ska ha c-vitaminrika grönsaker utöver hö :)  pellets eller kraftfoder ges oftast till sjuk, äldre eller havande djur, eller de som behöver gå upp lite i vikt. Ett friskt marsvin klarar sig utan, om man inte vill ge det som lite gottis emellanåt.

Då blir det lite billigare, många affärer låter en ta blasten från tex blomkål, och vitkål är billigt och superbra för de små liven. paprika är också gott, men undvik sallad och gurka då det mest innehåller vatten och därmed är onödigt som foderkälla.

Marsvin skiljer sig mycket från en hamster, men med rätt behandling och mycket hantering upplever jag att de blir lika goa och tama. 
satsa på det djur du har störst intresse för - ju mer man vill veta och bryr sig om att ta reda på om sitt husdjur, ju bättre tar man hand om det tänker jag :)

SE*Cosmos Chinchilla
https://www.cosmoschinchilla.com/
CAS - Chinchilla Association Sweden

Upp till toppen
Annons: