Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 1093 ggr
Sxne
2/6/18, 1:27 PM

Långa klor...

Har en dv,hamsterhane på 1 & halvt år gammal. Hans Klor har börjat bli för långa och jag har gjort det mesta av det jag läst och kan. Exempelvis försökt slipa ner de med nagelfil, har försökt att klippa lite men han blir för stressad och rör sig därför för mycket för att det ska vara möjligt att kunna klippa de utan att skada honom…

Samt så har jag ställt in ett terrakotta-fat i buren med ett tunt lager sand som han ska kunna slipa ner de på. Men det hjälper knappt!

Det finns ingen veterinär i närheten som kan klippa klorna, jag har redan ringt och hört med de. Samt så finns det ingen djuraffär här, där någon skulle kunna ha klippt…

Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra, därför tänkte jag höra här med er ifall ni har något tips? Mår ju riktigt dåligt då jag inte vill att klorna ska vara för långa (tror ingen vill det), för jag vet ju konsekvenserna utav det.. :/

Tacksam för hjälp!

Annons:
91Marran
2/6/18, 3:19 PM
#1

Vart bor du? Någon här inne kanske kan hjälpa. :)

Mvh
Mig

-Aida-
2/6/18, 11:52 PM
#2

Såg på youtube en DIY grej för hamstrar, man gör som ett fyrkantigt rör i trä och på insidan har man klistrat fast sånt material man använder till nagelfilar så kan hamstern klättra i röret och fila ner klorna.

När jag hade mus så hämtade jag en sten utifrån som han fick klättra på, det funkade också.

Beroende på vart du bor kanske en uppfödare kan hjälpa dig.

Isabella :)
3/3/18, 5:46 PM
#3

Ta en tegelsten / en vanlig sten som du hittar i skogen, koka och tvätta den så att det inte kommer in några ohyror, sen kan du sätta in den hon hamstern . Då när han leker på stenen så kommer han slipa ned klorna av sig självt! Detta funkar iallafall för mina hamstrar! Lycka till! :)

EmiCar
3/3/18, 9:58 PM
#4

Sand som de kan gräva i brukar hjälpa!

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

Hamstern puff
4/21/18, 8:20 AM
#5

En av mina hamstrar hade också för långa Klor (hade redan sand) men sen tog hans sand slut så min mamma köpte ny chinchillasand och sen dess så har jag upplevt att han har fått kortare Klor.

fropsa
4/24/18, 12:30 PM
#6

Jag har klippt många Klor på dvärghamstrar.

Prova att hålla över ryggen på hamstern och ha hamstern på benet, använd liten brodersax, Jag fick tipset från välrenommerad uppfödare  och det gick bra för mig även om det är lite trixigt.

Fropsa

Annons:
Sir Lancelot1
5/4/18, 12:39 AM
#7

Jag klipper klorna på min hamster också. Han är väldigt rörlig och det gäller att passa på när han är ganska nyvaken för få är hsn lugnare. Prova det! Jag tar också hjälp så en person håller honom (jag, som han är tryggast med) och en annan klipper. Det går lättare för varje gång. Bra om man kan hålla sig själv lugn för man ”smittar” djuret m sin oro.

Upp till toppen
Annons: