Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 1532 ggr
[Maria75]
12/2/17, 9:22 PM

Två?

Min erfarenhet av att ha två dvärghamstrar i samma bur är katastrofal. Slutar alltid med att någon blir halvt ihjälslagen eller att den ena blir för dominant och håller den andra borta från maten och huset. Trots att dom är kullsyskon osv osv. Kan man endast ha en dvärghamster utan att att bryta mot lagen eller ha konstant dåligt samvete? Man kan ju inte ha hur många burar som helst för alla som inte funkar ihop heller.

Annons:
[KatarinePierce]
12/2/17, 9:23 PM
#1

Man ska ha dubbla av allt

vendelay
12/2/17, 9:29 PM
#2

Som jag har förstått det säger lagen att alla dvärghamstrar ska ha en kompis förutom under särskilda omständigheter. Jag har t.ex. blivit rådd att inte sätta in en kompis till vår "rescue", hon är köpt i djuraffär och bodde ensam hos sin första familj i över ett år innan hon kom till oss. Men om du köper från en uppfödare så borde du väl få råd av uppfödaren? Köp aldrig från djuraffär.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Kirnzy
12/2/17, 9:32 PM
#3

Har man rätt förutsättningar fungerar det ofta. Minst två av allt, stor bur, så lite anledningar att bråka som möjligt. Bråkar dem om maten- skaffa fler skålar, sprid ut maten i buren. Ha gärna som två separata burar i en bur, en sak av allt på båda sidorna, så att de kan komma ifrån varandra lättare. Djuraffärshamstrar fungerar inte alltid så bra ihop. Ett råd är att ha en tillräckligt stor bur för två som är lika stor som två burar för en, om du fattar. Då kan man dela buren på något sätt så de får var sin halva om de verkligen inte fungerar tillsamman, om du inte vill ha flera burar.

Meja H
12/11/17, 12:25 PM
#4

Om dom bråkar så ska du sära på dom iom du inte vill att någon av dom ska dö :)

Upp till toppen
Annons: