Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 1775 ggr
Vilmiiss
2017-10-13 13:30

Blir inte tam

Hej, Jag köpte en svart dvärghamster för ungefär en månad sedan, har en sedan tidigare och det är en sibirisk dvärghamster och han har alltid varit så snäll & tam redan när jag fick honom, men alltså den här svarta går inte att hålla i, han springer iväg när jag kommer nära och om jag får komma nära så biter han mig jätte hårt, har försökt prata med honom med mjuk röst, gett han tid så han känner sig lite mer som hemma, han får massa grönsaker varje kväll som han tar ur min hand men det går liksom inte att få honom tam, vad ska jag göra?? Tacksam för hjälp

Annons:
91Marran
2017-10-13 14:57
#1

Ta ut honom ur buren med handen. Man måste vara snabb. Låt han sedan springa runt på dig och ta upp honom ofta när han är utanför buren. Låter elakt kanske men det fungerar.

Mvh
Mig

[KatarinePierce]
2017-10-13 21:15
#2

Har du bara en? Det är lag på att dem ska vara minst två

Erik97an
2017-10-15 18:16
#3

#2 hamstern kanske inte kommer överens med andra, sibiriska är ju kända för att vara ganska elaka mot sina partners

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Kirnzy
2017-10-15 18:26
#4

Är han från djuraffär? Isåfall är det nog en anledning till varför han inte är tam. Tycker verkligen inte att du ska göra som #1 säger, väldigt elakt att 'attackera' hamstern och tvinga den på det sättet. Ge honom tid och fortsätt som du har gjort. Alla hamstrar blir inte lika tama och det borde man respektera.

💕alizzen💕
2017-10-15 21:46
#5

Har du en lekhage? Om inte köp en sån. Då kan du iaf ha din hamster utanför buren:). Fortsätt som du gör nu, och tycker inte heller det låter särskilt snällt mot hamstern att göra som #1 säger, visst det kanske fungerar men då kommer din hamster alltid att känna sig otrygg i din hand och bli väldigt stressad. Ta det som det kommer istället, och lägg en godbit i din handflata, placera handen i spånet och låt din hamster själv komma upp. Gör nu detta flera gånger, och till sist kan du säkert föra över din hand med hamstern till ditt knä. På så sätt kommer ni att lära känna varandra mer och till sist kommer ni säkert vara riktigt bra vänner. Hoppas det går bra till slut! :)

[KatarinePierce]
2017-10-15 21:58
#6

Vadå köp en lekhage en gammal kartong funkar utmärkt

Annons:
[KatarinePierce]
2017-10-15 21:59
#7

Vadå köp en lekhage en gammal kartong funkar utmärkt

💕alizzen💕
2017-10-18 17:04
#8

#7 jag bara ett förslag, men självklart funkar det lika bra med en kartong.

[KatarinePierce]
2017-10-18 17:32
#9

#8 :)

Lageage
2017-12-25 18:38
#10

Asså säg inte att hamstrar från djuraffärer är mer typ knäppa än dom från uppfödare vissa kanske är lite mer typ otama och svårhanterade än andra men ändå…

Meja H
2017-12-26 10:34
#11

#10 fast det är ju sant för hamstrarna i djuraffärerna blir inte hanterade och kommer från grossister där dom massuppföds i dåliga förhållanden och det är inget man ska stödja Från en uppfödare får man garanterat en trevlig och tam hamster. I en djuraffär får man ingen information om sjukdomar i släkten osv.

Lageage
2017-12-26 11:35
#12

man får visst information det fick vi till våran hamster…🐹

Klaaraa
2018-01-02 21:01
#13

#12 

Men tyvärr verkar ni fått fel information eftersom att du bara köpte en? Det är lag på att dvärghamstrar ska bo minst två och två.

Jag rekommenderar dig även att läsa denna artikeln angående djurafärshamstrar: https://hamster.ifokus.se/articles/53ea85838e0e747e56003cf7-djuraffarshamster

Annons:
IsabellsHamsterhem
2018-01-02 22:57
#14

Ta INTE bara hamstern och tvinga ut det. Om ni nu inte vill förstöra all respekt er hamster någonsin fått för er.
Lägg mat i handen och låt det ta tid :) Vissa tar det längre tid för. Jaga inte den utan låt den kom till er. Så fort ni gör något som förstör dens förtroende, t.ex jagar den, skrämmer den (medvetet eller omedvetet) så får man räkna med att backa lite i träningen :)
Somsagt, låt den komma till er. Locka med gott godis, gärna något den kan äta rätt snabbt så den måste komma tillbaka lite hela tiden. T.ex skalade solrosfrön eller hris.
Plocka aldrig upp honom utan låt honom gå upp på din hand om han vill komma ut. Vissa gånger kommer han inte vilja ut, och det måste ni acceptera :) Vissa dagar vill de ut mycket, andra dagar vill de inte ut alls :) Det är viktigt att även om det är ett litet djur, att visa den respekt när den säger att den inte vill. Och att den bits, då har ni verkligen ignorerat andra tidigare tecken på att den VILL INTE.
Så låt den komma till er så kommer den bli tam på nolltid. Och somsagt, så fort ni på något sätt skrämmer eller liknande så räkna med att träningen backar och det kommer då ta längre tid :)
Lycka till!

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

HamPaw
2018-01-04 22:35
#15

#11 å ena finns många oansvariga uppfödare med. Å andra sidan finns det fler ansvariga uppfödare än det finns ansvariga djuraffärer

[KatarinePierce]
2018-01-04 23:25
#16

#15 Knip igen. Du har redan stöttat grossistaveln

Hamstertjejen.com
2018-01-28 17:56
#17

Vet att jag svarar lite sent men aja. Ett tips är att ta ett ark av toalett papper, sen tar du dina händer och torkar dina händer med pappret. Ha torra händer då. Då kommer han känna igen din lukt och vilja komma upp. Själv har jag två dvärghamstrar, en hona på 5 månader som är köpt från djuraffär. Jag köpte henne när hon var 5 veckor. Hon är är ganska tam hon bits inte o så men när man tar upp henne är hon lugn i början o sen blir hon orolig. Sen har jag en hane som är 7 veckor jag köpte han när han var 6 veckor på en djuraffär. Han är väldigt tam. Han ör väldigt aktiv o ör jätte lugn i handen o bits inte. Han är svart o vit på magen. Om ni inte fatta det så bor dom inte i samma bur.

Hamstertjejen.com
2018-01-28 17:56
#18

Vet att jag svarar lite sent men aja. Ett tips är att ta ett ark av toalett papper, sen tar du dina händer och torkar dina händer med pappret. Ha torra händer då. Då kommer han känna igen din lukt och vilja komma upp. Själv har jag två dvärghamstrar, en hona på 5 månader som är köpt från djuraffär. Jag köpte henne när hon var 5 veckor. Hon är är ganska tam hon bits inte o så men när man tar upp henne är hon lugn i början o sen blir hon orolig. Sen har jag en hane som är 7 veckor jag köpte han när han var 6 veckor på en djuraffär. Han är väldigt tam. Han ör väldigt aktiv o ör jätte lugn i handen o bits inte. Han är svart o vit på magen. Om ni inte fatta det så bor dom inte i samma bur.

Skorpanthehamster
2018-02-09 16:54
#19

#13 jag hade två kullsystrar från uppfödare som nu inte kan vara med varandra alls. Dvärghamstrar kan inte alltid vara med någon och det är inte vanligt att de börjar bråka.

91Marran
2018-02-09 20:40
#20

#19 läs lagen. Man ska enligt djurskyddsinspektörer testa med flera olika. I alla fall de som jag har pratat med.

Mvh
Mig

Annons:
91Marran
2018-02-09 20:42
#21

#18 varför köpte du från djuraffär? Och varför köpte du bara en av varje kön? Läs lagen innan du skaffat ett djur. Är husen godkända?

Mvh
Mig

Eelliiee
2018-02-09 20:47
#22

Lägg lite godsaker i en kopp och ta upp koppen försiktigt när hamstern klivit in i den. Håll en hand lätt över koppen och så kan du på det sättet ta upp hamstern utan att behöva jaga den. Få den att ta godsaker från den genom att hålla tex ett solrosfrö och ge det och senare lägga några i handflatan och låta den ta de. Hoppas det hjälper <3

Upp till toppen
Annons: