Annons:
Etikett06-djurskyddsfrågor
Läst 1064 ggr
HamstersIsAwesome
2017-08-22 17:43

Hjälp mig snälla!!

Alltså, jag älskar dvärghamstrar (Speciellt roborovskis) men tyvärr så behöver jag lite mer kunskap.. Så!! Skulle ni kunna berätta lite om liksom, vanlig dvärghamster vård? Jag älskar svar. Tack!!!!!

Annons:
-Aida-
2017-08-22 22:17
#1

Finns många bra artiklar på denna sida som beskriver väldigt detaljerat hur skötsel, mat och bur går till om du inte kollat in dom redan.
Annars tipsar jag alltid om att man kan spara exempelvis kartonger och toarullar, det uppskattas, speciellt om de sitter lite toapapper kvar på rullen som de får dra loss själva.
Hamstrar behöver en bra foder blandning som de får utnyttja sina naturliga egenskaper med att skala frön o sånt, lite mjölmaskar är inte heller fel.
Bunny dvärghamsterdröm är ett bra foder för hamstrar då de innehåller även mjölmaskar.

Ju större bur desto bättre och roligare för både hamstern och ägaren, det är roligt att inreda och hitta på nya saker till hamstern, dock ska buren vara längre och inte speciellt hög då dom inte bör klättra.

Djurbutiker brukar ha diverse gnagarstänger och sånt för hamstrar, det är mycket socker i sånt och de har lätt att få diabetes, sådant godis bör undvikas.
Godis är inte nödvändigt alls egentligen, de är mänskligt påhitt, de uppskattar om de får färskfoder av olika sorter, vill man ge dom nåt att ganaga på så kan man ge en bit knäckemacka, pinnar eller hundkex med bra innehåll förstås.

91Marran
2017-08-23 20:52
#2

Knäckemacka är för salt.

Mvh
Mig

Lavis
2017-09-22 13:04
#3

Gå in på Svenska Hamsterföreningens hemsida, där står det allt man behöver veta 🙂

HjärtaMed vänliga hälsningar, Lavis Hjärta
SolHa en fortsatt trevlig dag Sol

HamstersIsAwesome
2017-09-26 20:05
#4

Tack Lavis, jag ska göra det nu ;).

Upp till toppen
Annons: