Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 643 ggr
tixEntry
2017-08-12 12:11

Några frågor

Hej! Vi har nyss köpt vår tredje dvärghamster. Tidigare har det mest varit min mamma som tagit hand om dem, men nu har jag lite frågor.

Vad för foder ger ni till era hamstrar? Vi har just nu en Bello foderblandning dvärghamster som vi fick med när vi köpte henne, som jag har plockat ur majsen, solrosfröna och de konstiga färgade bitarna ur. Kvar är olika små frön, jordnötter, torkad morot, vete, pumpafrön, russin och lite andra obestämbara flarn och bitar. Hon får också grönt utifrån, kött, Bröd eller pasta ibland.

Hur är bästa sättet att motionera/rasta/aktivera en hamster? Vi låter henne springa runt på golvet så ofta vi kan(ett par timmar om dagen), men när hon är i buren springer hon ändå väldigt mycket i hjulet. 

Vattenflaska eller -skål? Vilket är bäst? Vi har just nu båda två, men jag vet inte vilken hon dricker mest ur.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Annons:
Kex!
2017-08-13 21:09
#1

Jag äger ej en dvärghamstrar men kan en del :) 

Om man plockar ur saker ur fodret kan näringsvärdet ändras så om man gör det måste man se till att det blir rätt när man gör så med fodret 

Jag rekommenderar Bunny Dvärghamsterdröm Basic eller expert vilket går att köpa på zooplus har sett att iallafall basic är rekomenderat  

Om du låter henne springa omkring flera timmar om dagen så är det jättebra!  se bara till att din hamster får pauser då den kan dricka och äta mm och även vila kanske 15 min åt gången   ett tips är att lägga ut leksaker som hon kan leka i och utforska i under tiden ;) 

Jag rekommenderar vattenflaska då vattnet håller sig rent och hamstern kan inte bli blött 

bara några små frågor! :) 

1. Du använder väl inte hamstervadd? 

2. Vad använder du för sorts bur?  Om din bur är väldigt liten eller i galler så kan hamstern börja gnaga på gallret och även springa väldigt mycket i hjulet om jag inte har fel? 🤔 

3. Varför köpte ni endast en hamster? Det är väl lag på att hålla minst två ihop? :) 

Är ingen expert men detta var mina små tips :)

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

-Aida-
2017-08-13 21:15
#2

Jag blandar eget foder, det är lätt att googla på hur man gör och vad man bör köpa, finns färdiga inköpslistor att använda, man får mat till hamstrarna för hela deras livstid nästan. 😂
Annars är bunny dvärghamster ett väldigt bra foder, tyvärr är nackdelen att bara zooplus säljer de.
Jag använder vattenskål och tycker de är praktiskt, mest en smaksak vad man föredrar. I mitt vatten finns det lite mycket kalk så lättare att göra rent beläggningar i skål än flaska.

tixEntry
2017-08-14 18:51
#3

#1 #2 Tack för svaren!
Tråkigt att det fodret inte finns i vanliga djuraffärer, för dit åker vi ändå regelbundet för att köpa hö och pellets.
Vi brukar ställa ut vattenskålen och lite mat när hon är ute på golvet. Men hon skulle säkert gilla att ha lite mer att utforska. :)

1. Nej, hon har kutterspån och toapapper att boa med, samt lite hemmagjort hö. Men vi köpte en påse av någon organisk vadd gjord på något slags träds frön, låter det för konstigt eller ok för användning? 

2. Jo, hon har en ganska liten gallerbur. Men hon biter inte på gallret och när hon springer verkar det som att hon tycker det är roligt…? Vi får nog ha ute henne mer, helt enkelt.

3. Jag var inte med när de köpte henne, utan det var min lillebror och mamma som gjorde det, så jag hade tyvärr inget att säga till om saken. Jag vill att vi ska försöka sätta ihop henne med en annan, men vi får se vad resten av familjen tycker om det. :/

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Upp till toppen
Annons: