Annons:
Etikett04-tillbehör-utrustning
Läst 687 ggr
Crest
2017-08-11 16:43

Hur många hamstrar i detta akvarium?

Hej!

Jag funderar på att skaffa dvärghamstrar (eller eventuellt en guldhamster) senare i höst. Hade vintervita dvärgar när jag var yngre men har de senaste åren haft gerbiler och jirdar istället. Därför har jag ett par akvarium ståendes hemma. Har inte de exakta måtten just nu men skulle uppskatta att det mindre utav dem är ca 60*30 cm  och det större 100*40 cm. Har även en 130 l SAMLA. Ju större desto bättre såklart, men jag kommer bo i ett litet studentrum och vet inte om jag kommer ha plats för det största. Tänker mig 2-3 campbells eller en grupp robbar (lutar dock mot campells då de väl är lite lättare att få tama), skulle det lilla akvariet fungera som bostad då?

Annons:
UlrikaD
2017-08-12 17:30
#1

Jag skulle inte ha fler än 2 i ett 60x30 utrymme. Känns lite trångt om dom vill gå undan alla tre och vara ifred nånstans. Jag har 3 stycken Campbells i den största Samla-lådan (130l). Har även gjort så det blivit en extra hylla. Det verkar funka bra för dom. Är dom 3 bör än ju ha plats med 2 hjul också. Sen har jag 3 stycken i en duna bur som är 100 cm lång. Det känns ännu bättre för där får plats mycket mer aktivering och småhus. Dom verkar iallafall trivas med kompisar och det är otroligt roligt att se dom leka och busa tillsammans:)

Crest
2017-08-12 19:12
#2

Har inte det lilla akvariet hemma just nu, men hittade glaslocket till det och det är snarare 70*40 cm. Men är lite dålig på att uppskatta sådant, så ska mäta när jag har möjlighet. I första hand ska jag försöka ta med det stora 210-litersakvariet och då får nog tre plats utan problem. Räcker det med två hjul på tre hamstrar? Håller med, är så roligt att se hur de umgås och kommunicerar med varandra, därav att jag hellre vill ha tre än två, blir som en liten flock :)

UlrikaD
2017-08-13 02:32
#3

Du märker ganska snabbt hur dom delar upp hjulen. Mina springer ofta två tillsammans i ett fastän det andra är ledigt. Så då funkar två hjul bra. Sen är det lite olika vilken sorts hjul som funkar bäst. Dom som bara är öppna på ena sidan och har en hel vägg. Eller dom som är öppna på båda sidor så dom kan springa ut och in lättare. Jag har väl upplevt det så som att man får prova sig fram vad som funkar bäst i sin grupp. Att ha tre underlättar ju även om det skulle hända någon av dom något. Dödsfall av något slag, ålder kanske. Kan ju vara svårt att sätta in en ny men är dom tre så har dom ju en kompis kvar. Lite hemskt tänkt men ändå.

Upp till toppen
Annons: