Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 600 ggr
91Marran
8/8/17, 5:17 PM

Gallergnagande 130L samlalåda

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varför gnager min hamster på gallret i taket? Hade en förstång inne ett kort tag och då klättrade hon upp till gallret. Spelar ingen roll vad som hänger. Är hjulet för litet? Hennes bror har ett större, men det går inte plats här i. Hon hoppar lite mot väggen om hon inte får gallret. Hon trivs annars i buren, men försöker nå gallret.

Mvh
Mig

Annons:
Hogstedt
8/8/17, 5:45 PM
#1

Understimulerad kanske? Testa att lägga i lite rör eller leksaker? Gnagpinnar och kanske några saker där hon behöver tänka för att få ut godisarna etc.

91Marran
8/8/17, 5:46 PM
#2

Hon har ett rör som går in under ströet som en gång.

Mvh
Mig

91Marran
8/8/17, 5:47 PM
#3

Vad för typ av leksaker tänker du på? Hon får gnagarpinnar med frukt på varje vecka. Sen har hon kartonger som hon gnager på.

Mvh
Mig

Hogstedt
8/8/17, 6:06 PM
#4

De är ju individer och alla är olika och behöver olika mycket stimulering. Ett rör under ströet hade aldrig räckt åt några av mina, och inte heller ett hjul. Rekommenderar saucers då de är lägre och är mer skonsamma mot ryggen på samma gång (plus att mina verkar tycka att de är mer intressanta). Olika former av klätterställningar uppskattas starkt. Du kan även köpa stora hundgodisar och låta dem gnaga på, t.e.x stora kex (helst lite hårdare). Det är både underhållande och bra för tänderna. Och om du går till en djurbutik så kommer du förmodligen se många leksaker för gnagare. 

Om inte leksaker och sådant får plats så kanske du borde skaffa dig en större låda. Rekommenderar fortfarande lådor då du kan få större till ett billigare pris, och det är inte så dyrt att köpa en stor! 😊

91Marran
8/8/17, 6:10 PM
#5

Vart finns det större lådor? Tack för tipsen. Ska ändra om lite i buren.

Mvh
Mig

Hogstedt
8/8/17, 6:14 PM
#6

Vi köpte våra på Ikea! 😃

Annons:
91Marran
8/8/17, 6:21 PM
#7

#6 Jag har den största från ikea. :-)

Mvh
Mig

91Marran
8/8/17, 6:44 PM
#8

Hennes bror har ett 33cm stort hjul. Hon är mindre så hennes är på 28cm bara. Får testa att byta till platta, den tar så stor plats bara. Typ halva buren.

Mvh
Mig

Hogstedt
8/8/17, 6:46 PM
#9

Vad skumt, vi har de största från Ikea och vi har även den största saucern, och den är inte i närheten med att ta upp halva… De kanske säljer mindre nu dock. 

Du skulle ju kunna kolla runt lite efter större.

91Marran
8/8/17, 7:00 PM
#10

Kan minnas fel, men den tog stor plats i alla fall. Var ett år sedan den var inne i buren senast. Klarar en liten dvärghamster att springa runt den? Min stora kan, men denna är mycket mindre. Runt 35g. Har en mindre och kan se om den passar eller om den är för liten.

Mvh
Mig

91Marran
8/8/17, 7:03 PM
#11

Hon har lite broar i buren men de använder hon inte. De sjunker ju ner i ströet.

Mvh
Mig

-Aida-
8/8/17, 7:49 PM
#12

rekommenderar att lägga in toarullar som nästan är slut, så de är lite papper kvar på den som de kan jobba med att dra bort själva.

91Marran
8/8/17, 10:37 PM
#13

Satte in ett tefat. Hon älskar det.

Mvh
Mig

Annons:
91Marran
8/14/17, 2:43 PM
#14

Kom på att hjulet som var i var på 28cm så det var nog lite litet. Broderns hjul är på 33cm och lagom för honom.

Mvh
Mig

Upp till toppen
Annons: