Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 3303 ggr
Mina96
2016-12-28 00:57

Dvärghamster bits!

Hej! Jag köpte min dvärghamster Datzy (hona) i en djuraffär 1 vecka sedan. Hon är 8 veckor gammal. Som rubriken tyder så slutar hon inte bitas!! Jag har försökt allt möjligt, mata henne ur handen, låta henne bita utan att jag själv reagerar (blev väldigt blodigt),rastar henne minst 2 h per dag i lekhage och så pratar jag med henne hela tiden så att hon känner igen min röst. Cirka två dagar sedan kände jag att vi hade gjort framsteg, då hon inte bet mig en endaste gång utan enbart sniffade på min hand. Men dagen efter var det aggressiva beteendet tillbaka igen.. går inte att ta upp henne utan handske. Tillägger att hon först biter rejält i handsken och sedan går in och sätter sig på handflatan. Hjälp! Vad mer kan jag göra??

Annons:
Besthamster
2016-12-28 18:10
#1

Med tanke på att det var från djuraffär så är det tyvärr ganska vanligt med aggressivt beteende.. eftersom att de flesta djuraffärer endast är grossistuppfödare och endast vill ha pengar, så tänker de inte på hamsterns bakgrund osv. Och ifall du bara har haft henne i 1 vecka så kan hon känna sig stressad, har hon ens blivit tam ännu? Ge henne lite mer tid, med tanke på att 1 vecka inte är mycket alls. Det är ju en helt ny miljö för henne. Bodde hon ensam i affären?

Mina96
2016-12-29 00:08
#2

#1 Tack för svar. I affären bodde hon med cirka 7 andra honor. Hon verkar inte ha blivit tam ännu även om vi jobbat på det, som sagt bits hon så fort man försöker. Dessutom är jag väldigt noga med att inte överraska henne med min hand, lägger alltid ner handen från sidovinkel, för att ej komma uppifrån alltså..

elsabergs
2017-01-03 10:56
#3

Vi hade dvärghamster som bet oss hela tiden slutade inte under hela hans livstid (2,5 år) men blev bättre på slutet det visade sig vara hans sätt att hälsa på oss ( även fast de inte ska göra det och det gjorde ont) men istället för att gosa ville han ha en stor yta att springa på med saker att klättra i. Så när han hade sprungit sig trött kunde vi gosa med honom. Men senare var jag hamster vackt åt min kompis dvärghamster och hon ville sitta och mysa hela tiden. Tror mest det beror på stress just nu för er del men ibland på hamsterns personlighet. :)

Mina96
2017-01-04 01:23
#4

Måste faktiskt säga att hon har slutat bitas lika mycket som förr! Vi får hoppas att bitandet avtar med tiden, hade varit lite synd att inte kunna gosa med sin lilla hamster :( detta med att hon blir "snällare" efter bland annat springbollen och lekhagen känner jag också igen!

91Marran
2017-01-04 08:44
#5

Gör en tråkig inredning i buren så vill hamstern komma ut mer. Funkar för mig :-)

Mvh
Mig

Lejonhund
2017-01-04 16:42
#6

#5 fast hamstern spenderar väl ändå större delen av sitt dygn inne i buren. Självklart ska den ha det så bra det bara går under de timmarna. Hamsterns välfärd och möjlighet till ett berikat liv måste ju ändå få komma över människans önskan att kunna göra hamstern handtam…

Annons:
Honeymoon
2017-01-04 19:16
#7

#6 Håller med! Jag märker stor skillnad på hur min hamster mår då han är i en stor bur med massa leksaker, hjul, tunnlar mm och när han är i en liten bur med lite och tråkig inredning. Klart att man ska göra det så bra som möjligt för hamstern då!

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

91Marran
2017-01-05 16:14
#8

Jo klart att man ska göra det bästa. Men har den tråkigt några timmar en dag så vill den ut ur buren. Då är det lättare att ta upp den.

Mvh
Mig

91Marran
2017-01-05 16:14
#9

Så kan den ju få ha roligt utanför buren.

Mvh
Mig

Mina96
2017-01-06 02:00
#10

Självklart att jag vill att hamstern ska ha det så bra som möjligt, jag kommer inte att älska henne mindre bara för att hon bits då och då. I mitt fall tror jag att det handlade mer om att hon var stressad pga ny miljö osv, nu efter några dagar har hon blivit hur snäll som helst. För mig är det viktigt att min lilla Datzy trivs lika mycket i sin bur som hon gör i lekhagen, hamstrar är ju trots allt nattdjur som är aktiva när vi sover. Med det sagt ska hon kunna underhålla sig, motionera och känna sig "fri" hela tiden :)

Mina96
2017-01-07 00:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag har ytterligare en fråga! Vad använder ni för bottenmaterial till era hamstrar? Jag köpte lös-spån i djuraffären då hon sa att det var det bästa. Rekommenderar ni något annat? bifogar bild

Besthamster
2017-01-07 09:34
#12

Vad är Datzy för dvärghamster? :)

Besthamster
2017-01-07 09:35
#13

Jag använder oftast spån, men vid speciella tillfällen kan jag köpa carefresh :)

Annons:
Mina96
2017-01-07 17:14
#14

Hon är en rysk vintervit! :)

Besthamster
2017-01-08 12:08
#15

#14 Du vet väl att det är lag på att dom ska bo 2 & 2? :)

elsabergs
2017-01-08 16:56
#16

#15 Nej det är det inte..?

Honeymoon
2017-01-08 20:38
#17

#16 Jo, det är det.

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Besthamster
2017-01-08 20:41
#18

Jo det är faktist det :) [Dom kan ju även vara fler än 2] Kan även vara därför hon känt sig stressad. Med tanke på att hon bodde med andra, men nu bor hon själv.

Mina96
2017-01-09 00:02
#19

Jag litade tyvärr på det dom hade berättat i djuraffären. Jag ifrågasatte kvinnan dom jobbade där då jag frågade ifall dvärghamstrar är sällskapsdjur och ifall jag bör köpa två stycken i sådana fall. Hennes svar var att de kan bli väldigt aggressiva och bita ihjäl varandra så att man därför bör köpa dom ensamma..

Mina96
2017-01-09 00:08
#20

Läste precis att den lag ni syftar på blir ogiltig i förhållande till om det finns särskilda skäl till att de lever ensamma. Ett särskilt skäl är tex dvärghamstrar som köps från djuraffärer, om personalen rekommenderar att de köps en och en så ska den rekommendation följas istället för lagen. "Många djuraffärer ger information om att dvärghamstrar ska leva en och en "annars har de ihjäl varandra". Man ska vara medveten om att de flesta djuren som säljs i djuraffär är grossistuppfödda, dvs uppfödda utan tanke på hälsa eller temperament, bara med syfte att producera många i kommersiellt syfte. Så hamstrar från djuraffär kan ha svårare att leva fredligt ihop jämfört med hamstrar från uppfödare. Dessutom är de flesta hamstrar som säljs som så kallade "sibiriska dvärghamstrar" hybrider mellan de två olika arterna campbells och rysk vintervit dvärghamster. Detta ger naturligtvis svårigheter att tolka varandras signaler och därmed ökad risk för konflikter. Så om du köper dvärghamstrar från djuraffär bör du alltså följa djuraffärspersonalens råd och välja att ha de ensamma om personalen förespråkar det. "

Annons:
Honeymoon
2017-01-09 00:17
#21

#20 Det är sant att hamstrar från djuraffär oftast är grossistuppfödda och därför har ökad risk att vara aggressiva. Det är en av anledningarna till att man INTE ska köpa djur från djuraffär. Det kan dock fungera att ge även en hamster från djuraffär en kompis, även om det såklart finns en risk att de börjar bråka.

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Mina96
2017-01-09 11:44
#22

Var som sagt inte medveten om detta när jag köpte henne. Litade blint på personalen i affären. Man lär sig av sina misstag och gör ett bättre val nästa gång. Måste bara påpeka att majoriteten av personal verkar ha urkass koll på djuren, den enda infon jag fick var att ge hamstern fröblandning och pellets, hon sa ingeting om färsk mat osv. Som tur är läste jag på ordentligt när jag kom hem. Det blir ingen djuraffär i framtiden kan jag säga med all säkerhet..

Honeymoon
2017-01-09 22:34
#23

#22 Tyvärr är du inte ensam om att ha råkat ut för detta! Personalen i djuraffären har oftast oerhört dålig koll på vad det egentligen är för djur de säljer och lämnar ofta felaktig information om dessa. Bra att du lärt dig av misstaget - vi gör alla misstag och det viktigaste är ju att inte göra om dem. :) Min första hamster kom också från djuraffär, men nu blir det endast från uppfödare i fortsättningen!

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Mina96
2017-01-10 02:18
#24

#23 märkte du någon skillnad på hamsterns temperament och hälsa om du jämför hamstern från affären med hamstern från uppfödaren? :)

Honeymoon
2017-01-10 12:07
#25

#24 Jag hade tur och fick en snäll hamster från djuraffären, han var alltså inte aggressiv. Men jag märker ändå stor skillnad! Hamstern jag har nu som är från uppfödare är social och trygg på ett helt annat sätt! Hamstern från djuraffär blev rätt gammal men dog av tumör till slut. Kan inte svara på hur stor skillnad det är i hälsa mellan dessa två eftersom min hamster från uppfödare fortfarande är ung. Dock vet jag många som fått hem sjuka hamstrar från djuraffär. Lägg också märke till att jag säger "hade tur", för så är det. Man kan ha tur och få en snäll och frisk hamster från djuraffär, men köper man från uppfödare är man i princip garanterad detta.

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

91Marran
2017-01-11 11:51
#26

http://m.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/ho_och_stra/stra/447191 Jag använder detta. Luftigt och mjukt. Doftar inget speciellt.

Mvh
Mig

Mina96
2017-01-12 14:25
#27

#25 tur hade du.. aldrig djuraffär igen :/ #26 tack! Anledningen till att jag frågar om bottenmaterial är då Datzy kliar sig lite, förmodar att det är pga strön jag använder nu.. tänkte på ohyra också, men såvida jag inte tog hem henne med ohyra på från djuraffären så kan det uteslutas, då hon kliat sig lite ända sedan vi köpte henne. Igår beställde jag hem alspån och carefresh istället då jag läste ett äldre inlägg att en tjejs hamster slutade klia sig när hon hade bytt till alspån. Håller tummarna att det funkar nu

Annons:
Mina96
2017-01-12 14:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Som ni ser här är hennes päls jättefin och hon har inga synliga sår, kammar henne en gång/vecka och kollar igenom pälsen, har aldrig hittat något..

Honeymoon
2017-01-12 16:17
#29

#27 Otroligt bra insikt att inte köpa från djuraffär! 😃👍 #28 Supersöt är hon i alla fall! 😍😍

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

elsabergs
2017-01-14 23:02
#30

Herregud vi som har haft en dvärg hamster från djuraffären ensam ! Fast han levde ändå nästan 3år men de i djuraffären sa inget om att ha 2 o 2

Mina96
2017-01-15 00:23
#31

#30 dom har så dålig koll alltså, personligen tycker jag att djurförsäljning i affär borde förbjudas helt.. talade med en veterinär idag som i princip sa att temperamentet på hamstrar från djuraffär är åt skogen oavsett om man köper dom ensamma eller 2 & 2. Samt att jag har tur om bitandet avtar överhuvudtaget. Frågade till och med i affären om hamstern ska försäkras, då kollade kvinnan i princip på mig och skrattade för att senare säga att dom är så pass små att det inte behövs (???). Idag sa veterinären att deras storlek just är anledningen till varför de ska försäkras, då de är som små "popcorn" och studsar varav risken för skada ökar betydligt. Funderar nästan på att ringa och skälla ut kvinnan från affären som sålde hamstern och gav mig alldeles fel information.

Upp till toppen
Annons: