Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 773 ggr
[Hedwig2005]
2016-09-13 22:03

För tjock hamster

Min lilla vintervit dvärghamster (tror jag) är alldeles för tjock.

Hon är ett halvår nu och väger 71 gram.

Jag har försökt få ner henne in vikt genom att släppa ut henne varje dag i lekhagen.

Jag har hört att man också ska ta bort nötter och fröer men vågar inte göra det ifall hon då inte skulle få i sej allt hon behöver.

Hon är aktiv under kvällarna och springer i hjulet normalt men är orolig om hon kan få sjukdomar eller något liknande om hon är för tjock.

Annons:
kgsjoqvist
2016-09-16 12:27
#1

Hamstrar kan gå upp och ner i vikt väldigt snabbt. De har enorm ämnesomsättning. Prova att ta bort nötterna och ge någon bit kyckling eller annat kött i stället (tillagat men inte kryddat). Så får hon i sig lite protein där i stället. Eller köp torkade mjölmaskar och blanda i fodret - antagligen kommer hon att leta fram dem först och proppa i sig.

71 gram för en fullvuxen Campbells är nog ganska normalt, men en Vintervit kanske i överkant. Storleken varierar också mellan olika individer, så det är svårt att säga utan att se hur hamstern ser ut. De ska ha lite hull, men inte vara jättetjocka.

Stoodyear
2016-10-15 11:02
#2

Köp extruederat foder :) innehåller allt och dom blir inte lika feta på det. Jag har en som ständigt lägger på sig, och det har blivit mycket bättre efter jag bytte foder. Mina andra äter vanlig fröblandning! Exempel på bra extruederat foder från bra märken är Oxbow, versele-laga complete och Brit.

Ulvelin
2016-10-22 18:20
#3

❤️❤️❤️

Upp till toppen
Annons: