Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 2761 ggr
tinymaboroshi
9/11/16, 10:45 PM

Kommer inte ut ur huset

Hej.
Vi har haft vår kinesiska dvärghamster här hemma i närmare två veckor och vi har försökt bekanta oss med henne och hon har varit uppe i sängen och sprungit någon gång men vi börjar bli oroliga för hennes beteende.

Hon har ett trähus som hon knappt lämnar. Hon springer inte runt i buren utan hon stannar där inne säkert 22 timmar om dygnet. Hon kissar och bajsar även där. Vi tar bort spånet och byter ut det och nu har vi till och med tagit bort huset för att det känns inte hälsosamt för henne. Hon verkar inte känna sig säker i sin bur även ifall hon har toarullar överallt, en klippa med hål i och kartonger som hon kan springa genom.
Hon har sand men använder det inte, vet  inte om det bara är att hon inte förstår vad hon ska göra men ser inte ens fotspår i det.

Vi ska köpa mer ställningar till henne där hon kan klättra mer men undrar också vad ni har att rekommendera och tips på vad vi kan göra. Även ifall ni vet om det är något fel osv. Vi börjar bli riktigt oroliga.

Tack på förhand.

「3 2 1」


Annons:
[W.D Skorrm]
9/11/16, 11:00 PM
#1

Det var ett tag sen jag hade hamster men vad jag vet så är hamstrar natt djur så dom är mer aktiva under natten. Dom 2 jag haft har också varit väldigt mycket för att vara i sitt hus tror det är efter som dom har mindre risk att bli tagna av rovdjur om dom gömmer sig så de bör va en vanlig instinkt hos dom. 

Dock va de ett par år sen jag hade hamster så gå inte blankt av vad jag säger.

Namiko
9/11/16, 11:00 PM
#2

Det har bara gått en vecka, vissa hamstrar behöver mer tid än så för att vänja sig vid ett nytt ställe, särskilt när ni redan börjat hantera henne. Det är utmattande med en så stor förändring och stressen av en flytt så att hon sover mycket är inte konstigt. Ge henne några dagar till utan hantering så hon får lite andrum och en chans att börja känna sig mer säker i buren på egen hand. Det tog närmare en månad för min hamster att återhämta sig efter flytten hit så vissa hamstrar behöver lite extra tid på sig.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

tinymaboroshi
9/11/16, 11:06 PM
#3

Tack #1 #2!

Jag har inte riktigt tänkt det så men absolut att hon är rädd. Försöker verkligen ge henne tid att vänja sig.
Har haft uppe henne två gånger och hon klättrar ofta på oss när hon är ute. I buren får hon aldrig chansen att lukta på oss och så att hon kan bli van på det sättet för att hon aldrig är ute. Kanske 10 min på natten när vi sover har vi hört henne men utöver det så är hon alltid i huset.

Det som oroar mig mest är att hon inte ens går ut för att utföra sina behov utan att hon gör allt i huset och sover i det.
Ska vi sätta tillbaka det eller ska vi låta henne sova någon annanstans?

「3 2 1」


Namiko
9/11/16, 11:50 PM
#4

#3 Ligger hon i kisset så är det inte så bra, men kan ni passa på att ta bort det skitiga ströet medan hon är vaken så kan ni ha kvar det, annars hade jag låtit henne sova i något annat gömställe så ni inte behöver väcka henne alls nu i början. För att göra henne van vid eran lukt kan ni stoppa toapapper i era kläder och gå runt med det i nån timme, låt sen hamstern använda det som bäddmaterial så kommer hon att vänja sig vid eran lukt och förknippa den med sitt hem.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

tinymaboroshi
9/14/16, 11:04 AM
#5

Problemet är att hon är aldrig uppe. Hon ligger i huset 23 timmar och 50 minuter och närmar man sig buren under de 10 minuterna så springer hon. Hon är inyr nyfiken när man försöker locka ut henne heller. Ja, vi kanske tog upp henne för tidigt men vi har försökt med allt nu. Vi plockar upp henne trevligt med kupade händer och belönar henne men så länge hon är i buren så är hon livrädd.

「3 2 1」


tinymaboroshi
9/14/16, 2:17 PM
#6

Vi har varit iväg och köpt nya saker till henne, bland annat ett nytt roligare hus och ett trärör.

「3 2 1」


Annons:
tiger tok
9/25/16, 8:49 PM
#7

Vad bra, testa att ha flera hus samtidigt!!

tinymaboroshi
9/27/16, 2:34 PM
#8

Hon verkar trivas lite bättre, hon är fortfarande knappt ute men hon blir inte lika rädd. Vi funderar dock på om hon inte hör så bra då hon inte alls reagerar på ljud. Ska undersöka det och läsa runt lite

「3 2 1」


Upp till toppen
Annons: