Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 900 ggr
LiviaBibbi
8/6/16, 8:24 PM

Frågor !

Hej, igår fick jag hem min första hamster. Jag har tidigare endast haft kaniner och marsvin, och kan tänka mig att det är lite skillnad på vad de äter osv. Det är en hona som jag valt att döpa till Plupp, Iochmed att hon är köpt på djurbutik så har jag läst till mig att hon är av rasen hybrid, även om dom på butiken sa att hon är en sibirisk panda. Jag köpte foder där, men såg att det var mycket saker däri som var "färgade" alltså några som var t.ex orangea och andra färgglada färger. Därför tänkte jag att man kan ge annat såsom olika grönsaker och couscous och qinoua osv. Det jag undrar är vad är bra att ge som man kan ge på "daglig basis"? Ska ris och Couscous och sådant liknande kokas/tillagas innan man ger det till dem? Hon har ett beteende har jag märkt, då hon hela tiden antingen springer i hjulet, eller ligger i bädden och skakar. Är det normalt eller något man bör hålla koll på? Tack på förhand ❤️❤️

Annons:
färgfest
8/8/16, 7:30 PM
#1

Hej! Jag får fråga först om hon är en dvärghamster? Eftersom du skriver att hon är en hybrid, då är hon nog det. I så fall behöver hon ha en kompis då det är lag på det. Jag skulle försöka köpa en kompis från samma bur du köpte Plupp ifrån eftersom de är nog systrar. :) Men stort grattis till din ny hamster!

Stoodyear
9/6/16, 12:35 PM
#2

Sibirisk panda existerar inte, affärerna hittar på allt möjligt… Det finns 4 arter dvärghamster. Med största sannolikhet är din en korsning campbells och vintervit, hybrid är ingen ras utan enbart en benämning på avkomman som blir till när man korsar olika arter, ex tiger och lejon. Köp ett bra foder med låg halt socker. Dom färgade plupparna är skräp men är vanliga i foder. Versele-laga Crispy muesli är okej fröblandning. Bra grönsaker är bla. kokta ärtor, sallad, gurka, rå broccoli. Man kan även någon ggn i veckan ge lite Bröd, ris, pasta, Ska kokas först. Även lite okryddat tillagat kött som kyckling eller köttfärs nån ggn är okej. Att den skakar är inte normalt och kan vara diabetes, vilket är ganska vanligt hos campbells. Sjukdomen går inte bota. Har djuraffären sålt en hamster som eventuellt har diabetes, så lämna tillbaka den. Köp från en bra uppfödare istället.

LiviaBibbi
9/8/16, 10:51 PM
#3

Jag har ju haft henne ett tag nu, och valde ganska tidigt att plocka bort de färgade sakerna i fodret och endast ge en del av nötterna. Hon får alltså lite olika nötter, sallad av något slag samt potatis/sötpotatis. Sötpotatis är en stor favorit har jag märkt 😊 Hennes beteende där hon skakar slutade hon faktiskt med ganska tidigt efter att jag fått hem henne, och är mer social, kmr tex fram i buren när man öppnar luckan, vill gärna komma ut och var med en, är alltid med när foder fixas och älskar sin boll som hon kan springa med i huset. Vi köpte faktiskt en til hamster samtidogt som henne, men då de inte gick bra ihop alls utan min attackerade den andre, så fick de tyvärr gå i skilda burar❤️

kgsjoqvist
9/16/16, 12:20 PM
#4

Tyvärr är det svårt att få dvärghamstrar att trivas i samma bur (i alla fall Campbells och Vintervit). Om det ska fungera bör de helst vara kullsyskon eller åtminstone lika gamla och ha levt ihop sedan de var små. I djuraffär är det svårt att veta bakgrunden på dem, men i värsta fall är de inte ens av samma art och då blir det problem. Om de har burarna intill varandra kan de ändå få viss glädje av att nosa på varandra och bråka lite med galler emellan som skydd…

Om du ger hamstrarna nötter - tänk på att det är mycket fett i nötterna, så de bör inte få för mycket av dem (om man inte vill att de ska gå upp i vikt). Sötpotatis skulle jag inte heller rekommendera p.g.a. att de innehåller socker och kan framkalla diabetes. Hårt knäckebröd kan vara bra som snacks (små bitar) och olika frön och gryn som har långsamma kolhydrater. Lite tråkig mat för oss, men man vill ju att hamstern ska må bra och leva länge.

Upp till toppen
Annons: