Annons:
Etikett13-sälj-köp
Läst 1018 ggr
[Petra Johansson]
2016-03-27 00:02

Tips om dvärghamster

Hej, jag hade tänkt att skaffa en dvärghamster. Men på sista tiden så har jag läst vissa saker om dvärghamstrar. Är det lag på att de ska vara 2? Hur stor bur ska man helst ha? Jag har haft 2 dvärghamstrar innan, men inte under samma tidpunkt. Så jag har de de ensamma, och de mådde jättebra! Kan jag ha en ensam hamster i framtiden? Om ni skulle kunna svara på de här frågorna så skulle jag vara jätte tacksam.

Annons:
jevc
2016-03-27 00:50
#1

1. Egentligen är det lag på att man ska ha två med det är inte allt för ovanligt att man behöver sära på dem för att de bråkar :/ 

2. Lagen säger att buren ska vara minst 45 cm lång, 20 cm bred och 20 cm hög för 1-2 dvärghamstrar men rekommendationen är att man ska ha så stor bur som möjligt. 

3. Du skulle ju kunna testa med att låta två syskon bo ihop och sedan sära på dem om de bråkar. Annars vet inte om det är så bra att uppmuntra någon att bryta mot lagen.. Det skulle ju kunna komma en lagändring :3

A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool . - William Shakespeare

Dvärgvädur
2016-03-28 15:26
#2

Det är lag på att dvärghamstrar ska bo två och två utan undantag. Så om du vill ha en ensamstående hamster bör du istället skaffa en guldhamster eller kinesisk dvärghamster.

Buren ska som ovan sa helst vara så stor som möjligt med mycket yta. Helst inte gallerbur såvida den inte är särskilt hög. Hamstrar har ingen vidare höjdkänsla så om de klättrar och trillar ner från en hög höjd kan de skada sig rejält. Springorna mellan gallret brukar dessutom vara tillräckligt breda för att en liten hamster skulle kunna sticka huvudet mellan dem och fastna. 

Ett bra alternativ är antingen ett stort akvarium eller en mellan/maxiduna. 

Förstod inte din sista fråga, menade du att du skulle skaffa två och sära på de  i framtiden? 🤔

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

svenska.IZA
2016-03-28 21:43
#3

Det är inte någon lag på hur många hamstrar i en bur… man kan ha mellan 1 till 3🙂. Ha ungefär ca 30/40 bred bur eller större … det kan man typ välja bara inte mindre.

91Marran
2016-03-28 22:51
#4

#3 på dvärghamster med undantag av kinesisk så ska de vara minst två och två. Lagen säger det. Man kan också ha fler än tre i samma bur.

Mvh
Mig

91Marran
2016-03-28 22:54
#5

Jag hade valt en bur på minst 70x30x40, med minst ett hyllplan om jag skulle ha två ihop. Annars blir det trångt med två hjul, hus m.m.

Mvh
Mig

Upp till toppen
Annons: