Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 933 ggr
emmelii
2016-03-15 19:44

Skötsel/tämjning av dvärghamster.

Hur har ni med dvärghamstrar gått till väga från dag 1 med eran kompis? Har hört att det är viktigt att lämna dom ifred minst 2 dygn innan man kan börja prata med dom och sedan ta små steg fram innan man ska ta ur dom ur buren. Alltså att man börjar med att sitta utanför buren och prata med dom, sen kan man börja stoppa in händerna helst med en godbit i så dom får bekanta sig med ens händer osv. Hur länge ska man hålla på såhär innan man "får" ta upp dom ur buren? Vill höra hur ni har gjort, vad har gått bra/dåligt? Berätta!

Annons:
Dvärgvädur
2016-03-17 16:51
#1

Beror helt på hamstern.

Vissa behöver veckor på sig att bosätta sig, andra bara några dygn. Du märker om din hamster känner sig trygg, men det är bäst att vänta någon vecka med att hantera den om din hamster inte redan är tam. 

Annars är din metod bra, jag har använt mig av samma och de brukar bli tama relativt snabbt. Kika in på lite fler trådar angående att tämja, finns en del som jag skrivit i nyligen. Lycka till! 🙂

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Delicato
2016-04-03 18:24
#2

När jag köpte min två honor. Dem var ca 1 månad då. Så Hoppade dem hejvilt. Även om det var en meter ner till marken. Dock höll jag dem alltid över ett bord. Att vänta en vecka innan man tar upp sin dvärghamster första gången är ju nästan omöjligt. Det är ju så spännande då!😃

Stoodyear
2016-04-04 09:39
#3

Låter som du resonerar rätt, men det varierar mycket. Två av mina var såå nyfikna och var hemmastadda direkt nästan, där la jag ner handen samma dag så dom fick krypa och nosa runt. Fick även lite sallad. Däremot så är jag noga med att inte ändra någon inredning, typ flytta huset osv, förrän det gått ett bra tag. Det är en trygghet för dom att veta exakt var huset är. En annan lämnade jag ifred i en vecka, la bara ner frön när hon inte såg. För hon anföll helt vilt, och verkade väldigt stressad. Tror det tog 2 månader innan hon slutade bitas helt… En som jag hade som var väldigt rädd och lämnade inte sitt hus utan att vara helt hysterisk, men snäll som få, lät jag bo i en bokpärm fylld med mysigt Bomaterial. När jag skulle försöka tämja honom lyfte jag ur hela bokpärmen. Stoppade in fingrarna med lite broccoli, i början kikade han ut ur sitt bo men vände in igen så fort han såg mig. Men ganska snart så stack han ut näsan, tog lite broccoli och vände in igen. Så fortsatte det och med mutor så tillslut lämnade han pärmen och kunde gå ut och hämta broccolin. Idag är han så go, det är bara å plocka upp honom direkt, och han kliver rakt upp i handen om man sätter ner den i buren osv. Mitt bästa tips är att tämja under trygga förhållanden, rädda djur(och människor..) blir blockerade och kan inte ta in information. Dvs dom kan inte lära sig att händer inte är farliga, eller att människor betyder godis om dom inte först är helt trygga när man börjar träna. Dvs plocka upp och ta ut en ny hamster och försöka tämja den är lönlöst. Den är troligen såpass stressad av att vars utanför buren att den inte lär sig någonting. Det är därför man alltid rekommenderar att börja i buren, eller allra helst precis utanför deras hus. Tålamod är det också bra om man har en rejäl dos…

Upp till toppen
Annons: