Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 949 ggr
Pim&Lilly
2016-02-28 20:57

vore fantastiskt med lite tips!

Är ny och nykär dvärghamster ägare till två honor men trots att jag läst på väldigt mycket så inser jag att dom är små personligheter och försöker nu anpassa deras liv så dom är två glada fröknar :) 1. Kalk sten?? Ska man ha det? 2. Dom verkar älska gräva, vad mer än alspån och toapapper kan man ha som dom kan gräva runt i? 3.hur gör jag för att få dom tama och vad är big no no om man vill dom ska bli tama och inte bitska? 4. Bortsett galler gnagande vad är risker med galler? Hur, på vilket sätt? Alltså inte bara åsikten galler är inte bra för det har jag sett många tycker och förstår självklart att vissa områden är galler inte säkert men hör gärna mer erfarenheter! :) Har galler i övre delen så vill förebygga. (Nedre delen är akvarium halvfyllt m spån) 5. Trodde vi köpte rysk vintervit och gillade deras egenskaper när jag läste innan men trots att säljaren hade något register över sina egenuppfödda och vi fick ett kort m dom namn hon hade på dem i sitt register och lite annat datum står där så utan stam tavla är dom alltså hybrider har jag förstått. Hur vet jag nu deras egenskaper som djur när dom olika dvärghamster är olika? 6. Varför gnabbar dom bara i huset ? Hör dom pipa där inne så antar det är det? Dom har fler att välja på men går ändå o sover ihop…? 7. Vad mer än hjul ,trä att gnaga på gillar dom att aktiveras med i buren? 8. Har dom andra ljud än när dom gnabbas med varandra? Stort tack för all ev. Hjälp! <3

Annons:
Liten boll
2016-02-29 15:22
#1

1. ingen kalksten, det finns vad de behöver i maten. 2. en skål med chinchilla sand i 3. du är inne hos dom med stilla hand med nått gott i, fast de inte kommer fram den första tiden, så ha tålamod 4. Om de klättrar kan de lätt bli hängande i ett ben och skada sig, kan bryta tänder. 5. Inget att bry sig om om du inte ska avla, ha mysigt med dom bara. 6. Kan rangordning 7. Behöver inte så mycket i buren om du tar ut dom lite varje dag, tex i hage 8.  Ja de kan mys knastra. 

Om jag nu glömt något får andra fylla i.

Lycka till med dina pälsklingar.

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

en_person
2016-03-01 23:12
#2

7. jag har en lekhage med galler runt som jag brukar stoppa ner min lilla dvärghamster en stund - där har jag toarullar som hon gillar att springa i, en trädkoja köpt på djuraffär och en handduk (för hon älskar att krypa o springa i trånga ställen)

Liten boll
2016-03-02 10:25
#3

#2 är inte risken stor att den får i sig trådar från handduken?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

[candy_suki]
2016-03-02 16:19
#4

Jag testade i början att bära mitt hamster med tunn tyg eftersom att han bet, det som gjorde mig rädd för tyg är att han biter de inte men hans naglar fasta i det.

Pim&Lilly
2016-03-03 20:56
#5

Tack för era svar :) liten boll du svarade mycket tack! Ja jag är helt såld. Dom är underbara går och pratar om dom som en mamma om sina barn haha. Sen det med tyg?

Dvärgvädur
2016-03-04 07:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

 Vad roligt att du har skaffat hamstrar och tycker så mycket om dem! De är verkligen underbara djur🙂

Kalk sten, ska man ha det? 

Nej, kalk, salt och mineralstenar kan orsaka njurproblem eftersom de får tillräckligt med detta och inte behöver tillskott.
 Dom verkar älska gräva, vad mer än alspån och toapapper kan man ha som dom kan gräva runt i? 

Det finns mycket de kan gräva i och som du säger älskar de att gräva tunnelsystem! Det bästa du kan göra är att ha ett tjockt lager bottenmaterial i buren så de får tillgång att utföra sina grävbehov. Alspån kan vara svårt att gräva i, så om de gräver mycket kan det vara en idé att blanda det med hampaströ som är lite grävvänligare. 
Hur gör jag för att få dom tama och vad är big no no om man vill dom ska bli tama och inte bitska? 

http://dvarghamster.ifokus.se/discussions/56c6f740ce12c4133a00014a-tips-pa-att-tamja-sin-hamster?discussions-1
Bortsett galler gnagande vad är risker med galler? Hur, på vilket sätt?  

Hamstrar har ingen höjdkänsla, de vet inte om de är en eller femtio centimeter upp. Om någon av dem klättrarupp men sedan vill ner, släpper de. Detta kan göra at de landar på något hårt från en hög höjd och eftersom hamstrar är sköra kan de enkelt bryta ben. Sedan är nackdelarna med galler ofta att man inte kan ha tillräckligt med spån och det blir skräpigt, men det gäler ju inte din bur eftersom nedre delen ä akvarium.

Hur vet jag nu deras egenskaper som djur när dom olika dvärghamster är olika? 

Hybrider och vintervitta behöver det inte vara skillnad på. En vintervit utan stamtavla kallas hybrid, så det behöver inte betyda att det är någon skillnad.
Varför gnabbar dom bara i huset?

Som övre sa, beror nog på rangordning. Se till att ha fler hus så den som är lägre i rang också har någonsatans att sova, om den andra inte låter den sova där. 

Vad mer än hjul ,trä att gnaga på gillar dom att aktiveras med i buren? 

Så många saker som möjligt! Jag brukar miljöberika mycket. Istället för att ha maten i en matskål, sprid ut den, gräv ner osv så får de både stimulering och mat på samma gång. Laddar upp en bild på min na bur om du vill få inspiration, finns många nätbutiker med billiga priser man kan köpa massvis av saker till sina älsklingar på!
Har dom andra ljud än när dom gnabbas med varandra?

Har inte erfarenhet av sådant, men du märker nog ganska tydligt när de småbråkar.

Lycka till! Om du har fler frågor så ställ dem, ingen fråga är dålig. Jättekul att du bryr dig så mycket om dina hamstrar och vill lära dig hur de ska få det bra!

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Annons:
Dvärgvädur
2016-03-04 10:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Och som någon mer nämnde, en lekhage är toppen att ha! Jag låter mina hamstrar springa av sig i min lekhage som jag gjorde själv av hyllplan från Ikea minst 30 min. Det uppskattas massor, och den kostade bara 60 kr sammanlagt :D

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

91Marran
2016-03-04 12:16
#8

Se till att ha minst ett hjul per hamster. :-) Ha gärna en kalksten hemma, mina får lite extra ibland typ vartannan vecka. Drar den lite över maten i matskålen, då min mat troligtvis är lite kalciumfattigt.

Mvh
Mig

Pim&Lilly
2016-03-04 18:15
#9

Oh va rara ni är :) uppskattar verkligen att ni tar er tid att svara. Har köpt in lite trägrejer på nätet verkligen billigt! Tack #6 du har ju jättemysig låda! Du har nog rätt, har kollat idag och helt klart Lilly som är fröken boss :) dom har två hus men dom kryper ibland in i samma ändå, Lilly kryper oftare in till Pim. Och efter någon timme lr så hör man tjatter från dom. Eller direkt och så byter Pim hus. Älskar den trappstegen och labyrint saken du har! Ikea?! Om jag ska vara säker #6/7  vad bör jag ge dom att äta under en vecka? Tack! <3

Pim&Lilly
2016-03-04 18:17
#10

Skulle stå #6/7 och #8 men försvann visst

Dvärgvädur
2016-03-04 19:09
#11

Nejnej, det är lekhagen som är gjord av hyllplan, köpta på ikea! Sakerna som är i den är köpta på viovet (www.viovet.co.uk) superbra sajt, hur billigt som helst. Dock kostar frakten en del eftersom det transporteras från England men det är värt det.

Det i buren är köpt lite överallt, men det mesta från zooplus.se och viovet. 

Förstod inte riktigt frågan med vad de bör äta under en vecka 😛

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Pim&Lilly
2016-03-04 19:43
#12

Alltså räknat under en vecka/7 dagar vad ska jag ge i matig så dom får allt dom behöver näringsmässigt. :)

Pim&Lilly
2016-03-04 19:44
#13

*vätväg förlåt min autocorrect igen :|

Annons:
ÄlskarHamstrar12
2016-03-05 01:58
#14

Skulle vara kul att veta mer om hur du byggde hagen! :) #7

Dvärgvädur
2016-03-05 09:50
#15

#12 Du kan ge dem lite grönsaker (paprika, morot m.m) ca varannan dag. Färskmat skadar aldrig. Sedan ger du dem det vanliga torrfodret. Som jag sa innna, göm och sprid  gärna ut det för mer stimulering.Om du är osäker på vad de kan äta, var inte rädd att fråga! Mjölmaskar brukar uppskattas, men inget måste om man tycker det är äckligt att hantera haha. Rå köttfärs brukar mina få när det är tacodags. 

Vilket foder använder du? 

#14 Självklart, kan göra en artikel om det skulle uppskattas 🙂

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Upp till toppen
Annons: