Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 9453 ggr
Frida Reis
2016-02-19 16:41

Vad ska man göra när ens hamster bits/nafsar?

Ja, jag är här igen med en ny tråd (jag hoppas inte det stör er)!

Som sagt så har min hamster bitit/nafsat på mig ibland…

Jag försöker göra henne tam men det blir ändå att hon biter till…

Det gör inte riktigt ont (det blöder inte) men hon håller i ganska hårt…

Det beror inte på någon skada det vet jag men vad beror det på? Vad ska man göra åt det? Straffa henne? HJÄLP!

Annons:
Frida Reis
2016-02-19 17:00
#1

Någon? Snälla vill verkligen inte att hon ska fortsätta… Jag är rädd för henne… :(

Mirre395
2016-02-19 17:22
#2

Jag hoppas länken funkar, har nämligen lite dåligt med internet! Här är en video på vad det kan vara och vad du kan göra när hamstern bits. Hoppas den hjälper!

Frida Reis
2016-02-19 17:48
#3

Tack! 

Ska testa det när hon vaknar XD

Stoodyear
2016-02-20 14:09
#4

Det är bara att vara envis men snäll. Hon biter för att hon är osäker, och straffar du henne då så bevisar du bara att hon har rätt i att vara misstänksam! Min ena var otroligt bitig när jag fick henne, och ont som f*n gjorde det. Hade nästan gett upp när det plötsligt försvann, hon har aldrig ens nafsat sedan dess och är helt underbar att hålla på med! Låt det ta tid, var snäll och muta mycket med godis!

Stoodyear
2016-02-20 14:09
#5

Det är bara att vara envis men snäll. Hon biter för att hon är osäker, och straffar du henne då så bevisar du bara att hon har rätt i att vara misstänksam! Min ena var otroligt bitig när jag fick henne, och ont som f*n gjorde det. Hade nästan gett upp när det plötsligt försvann, hon har aldrig ens nafsat sedan dess och är helt underbar att hålla på med! Låt det ta tid, var snäll och muta mycket med godis!

Frida Reis
2016-02-20 21:35
#6

Tack för tipset!

Annons:
91Marran
2016-02-21 23:18
#7

Håll kvar handen/fingret och visa att den kommer ingen vart med att bitas. Kom ihåg att rengöra dig noga efteråt bara. En nafsning kan man blåsa på hamstern för, men inte bitning. Det kan ge fel effekt. :-)

Mvh
Mig

Frida Reis
2016-02-23 21:47
#8

Tack för rådet! Ska testa det!

en_person
2016-02-25 19:51
#9

Min dvärghamster brukar bitas då den tror att mina händer är mat eller då hon är rädd eller inte gillar det man gör mot henne.

Men hon är väldigt tam nu så nu nafsas hon bara ifall hon tror att min hand är mat (för att den kan lukta mat) eller om det kommer någon okänd helt plötsligt i närheten utan att hon är beredd.

Liten boll
2016-02-29 15:25
#10

Just därför ska man tvätta händerna innan man är med hamstern

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Pim&Lilly
2016-03-04 18:27
#11

Vad är skillnad på nafsning och bitning? Min ena fick för sig att tugga på mitt finger vilket inte direkt var skönt.

Dvärgvädur
2016-03-05 09:58
#12

#11 Nafsa betyder att de använder tänderna för att känna vad du är för något, eftersom hamstrar inte har särskilt bra syn använder de istället ofta munnen när de ska ta reda på vad något är. Det kan kännas när de nafsar men brukar inte göra särskilt ont. 

Bitning är när de verkligen biter i dig, oftast börjar det blöda lite eller bli märken efter bettet. Det lät som om din bara nafsade lite, kanske luktade du något gott?

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Pim&Lilly
2016-03-07 21:50
#13

Tack #12 det tänkte jag inte på faktisk : s Så bitning är mer att dom hugger till en gång? Nja den tugga liksom flera gånger men sista innan jag drog åt mig fingret gjorde rejält ont. Hur får man dom att inte vilja provträna? Hon gjorde samma på en vän i helgen. Ett par gånger och sen hårdare?

Annons:
Upp till toppen
Annons: