Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 1981 ggr
[Hamstrahamstrar]
2/1/16, 10:01 AM

Är så trött på detta

Hejsan! Jag börjar bli riktigt trött på alla som ska klanka ner på hybrider hit och dit. Dem är individer dem också. Även fast hybrider genererar i fler sjukdomar än renrasiga vintervita finns det faktiskt dem hybrider som är friskare än renrasiga. det är upp till var och en om dem vill gynna en djuraffär eller inte, det finns ju trots allt djuraffärer som köper in privat och som faktiskt vet vad dem sysslar med. Ja jag tänker driva uppfödning på mandariner därför att jag tycker dem ser trevliga ut. Jsg har diabetestestat henne och hon har blivit undersökt av veterinär. Det är mitt val. Men jag kommer ALDRIG avla på en sjuk eller otrevlig hamster. Jag kan t.om tycka att hybrider i vissa fall ser trevligare ut. Det är inte meningen att nyanlända medlemmar ska backa undan i detta forum för att dem valt att köpa i en djuraffär. Tack för mig//

Annons:
Liten boll
2/1/16, 12:26 PM
#1

Tack för du skriver detta. Känner mig lite utanför då jag har två affärs pojkar, affären köper från privat uppfödare i lund.

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

[Ingunn_1969]
2/1/16, 12:34 PM
#2

Jag tror inte att någon menar att klanka ner på hybrider, de allra flesta har ju någon gång ägd hybrider själv och vet att de kan vara lika friska, fina och trevliga som de från rena linjer.

Grejen är den att vi som har som mål att arbeta för att hålla arterna rena är så väldigt, väldig få jämfört med alla de som avlar på hybrider.  Vi får kämpa otroligt hårt, jag kan inte sticka ner till närmsta djuraffär och köpa avelsdjur till exempel, utan jag måste kontakta uppfödare i t.ex Tyskland eller Finland eller något annat land och sedan antigen åka dit själv och hämta djuren eller organisera (och betala mycket pengar) för att få hjälp med transporter.

Avlandet på hybrider är ett av de hot vi har att tampas med, kommer det in hybrider i våra rena linjer kan avelsarbetet från flera år tillbaka vara förstört. Det har hänt mig vid två tillfällen,  båda gångerna upptäcktes det efter att jag hade importerad avelsdjuren samt avlat ett par generationer att det fanns hybrider långt bak i stamtavlan och beslut togs i föreningarna att alla avkommor efter dessa skulle räknas som hybrider. En sån gång har det inget att göra med huruvida djuren är fina och snälla eller ej utan det handlar helt enkelt om att det blir fel i avelsarbetet. När målet är att arbeta för att hålla isär arterna och hålla linjerna rena får det inte förkomma hybrider i linjerna helt enkelt.

MIn personliga åsikt är att alla får avla på det de vill, vill man absolut av någon anledning avla på hybrider så tycker jag man skall göra det, det är ju inte så att hamsterföreningarna i Sverige får bestämma vad folk gör utanför föreningarna. Men, om man någonstans ändå värnar om dvärghamstrarna som art och respekterar det enorma arbetet en handfull entusiaster lägger ner år ut och år in, så är jag tacksam om man åtminstone väljer att kalla sina hamstrar för det de är, och framförallt, INTE avla in hybrider i rena linjer. Vill man avla på hybrider så är det bästa att avla på bara hybrider och inte para med hamstrar från rena linjer. Risken är då att missförstånd uppstår någonstans längs vägen och besvikelsen är ofta stor hos de som tror att de har köpt  dvärghamstrar från rena linjer men som sedan visar sig vara hybrider.

Mvh Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

[Hamstrahamstrar]
2/1/16, 12:42 PM
#3

Tack för bra svar! Jag menar folk är så negativa till det här med landsting avel för att dem bär på större risk för diabetes. Men alla behöver inte ha diabetes och man kan avla bort det. Jag känner mig stött av att vara med i ett forum där folk ständigt talar negativt om hybrider, men att någon tycker något annat än nig avgör inte min åsikt för djuret :)

[Hamstrahamstrar]
2/1/16, 12:48 PM
#4

Oj hybrid avel ska det stå

[Ingunn_1969]
2/1/16, 1:03 PM
#5

#3 Alltså risken för diabetes är ju inte större för hybrider än vad det är för campbells. Tyvärr är ju risken för diabetes ganska stor när det gäller diabetes på campbells. Och det går inte, som du skriver, avla bort det. Det är en sjukdom som finns hos djuren även i det vilda. Kanske ökar riskerna att sjukdomen utvecklas med vårt sätt att hålla djuren i fångenskap, jag vet inte. Överflod av lätt tillgänglig näringsrisk mat är ju inte direkt så som de lever i naturen.

Många uppfödare har berättat att diabetes kan uppstå från linjer som tillsynes har varit friska i flera generationer. Kombinationen av två friska linjer kan plötsligt ge många ungar med diabetes. Det är en stor utmaning att försöka minska antalet diabatesfall och det är ganska tuffa beslut man tvingas ta när man står där med en hel kull sjuka ungar kan jag lova.

Men tack vara ihärdigt avelsarbete och dokumentation i databaser (stamböckerna) från flera år tillbaka kan vi hjälpas åt att försöka minska förekomsten. Just nu ser det faktisk ganska ljust ut hos de flesta tror jag. Jag har i alla fall haft flera kullar campbells nu utan diabetes.

Den problematiken finns ju också för hybrider i fall det finns campbells i generationerna bakom.

Mvh Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Cireea
2/2/16, 1:16 AM
#6

Som jag förstått det är de flesta emot hybridavel när djuren kommer från en djuraffär eller från uppfödare som inte för någon stam på sina djur. Det är där som skon klämmer många gånger och jag kan förstå frustrationen. 😐

Att avla på hybrider från djuraffär eller på hybrider utan någon form av härstamning känns inte allt för bra då man aldrig kan kontrollera djuren bakom de hamstrar man avlat på. Det handlar inte om diabetes (även om det är viktigt)  utan mer om psyke, inavel och andra genetiska defekter som man aldrig kan få fram fakta om när det inte finns någon stam att följa. 

Om ett djur har  härstamningsbevis (oreggad eller ej) kan man följa linjerna och få fram mer information om släkten bakom de djur man vill avla på. 

Det är åtminstone så jag uppfattat det och det är även den åsikt jag har. Ska man avla bör djuren ha någon form av härstamningsbevis (oreggad eller ej) just för att kunna ta reda på information kring psyket, defekter och framför allt fakta kring vilken inavelsprocent som finns bakom djuren. Sedan spelar det ingen roll om det är hybrider eller inte, bara man har koll på vad hamstern har för bakgrund och vad som finns i dess linjer. 
Man vill ju inte råka få tag på två syskon eller två väldigt nära besläktade hamstrar som man sedan parar. Det kan, om man har otur, ge fruktansvärda konsekvenser. 

Jag ogillar inte hybrider på något sätt, bara för att göra det tydligt för er som läser min text. Jag älskar alla hamstrar oavsett 🙂Jag menar bara att man måste tänka steget längre när man ska avla. Det finns mycket ansvar bakom avel och det är viktigt att man tänker på vilka djur man avlar på så det inte blir fel.  

Och jag skriver även en liten rad om  att jag inte är spydig, arg eller otrevlig i min text bara för att det inte finns flera smileys. Jag resonerar sakligt och framför den information och åsikt som jag tillhandahåller utan att på något sätt se ner eller klanka ned på er som äger eller avlar på hybrider. 🙂

Jag hoppas du, TS, förstår vad jag menar med min text och att du kan få en bättre bild av hur andra tänker kring hybridavel.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
[Ingunn_1969]
2/2/16, 6:06 AM
#7

#6 Jag håller med dig om att hybrider absolut inte är sämre djur på något sätt, de är lika fina, snälla och värda vår kärlek och omvårdnad som alla djur!

Men annars så håller jag inte alls med dig. En mycket viktig aspekt när det gäller avel på dvärghamstrar (vintervit och campbells) är just att arbetta för att hålla linjerna rena. Det handlar till viss del om sjukdomar, i och med att campbells dras med diabetes och de vintervita har problem med ögonen och hybriderna därmed kan riskera att få både och, men det absolut viktigaste skälet är att hålla isär arterna och avla rent.

Risken är annars att det inte kommer finnas några rena vintervita och rena campbells kvar alls, de båda arterna kommer utrotas!

Vi är mycket få uppfödare som orkar med detta arbete, en handfull i Sverige, en enda i Norge, en handfull i Danmark och Finland, ett par i Tyskland och Holland, några i UK, några få i Tjeckien, ja, det var väl det, i stort sätt. I hela världen!

Det finns mycket, mycket få rena vintervita och campbells kvar. Den absolut stora majoriteten av dvärghamstrar är hybrider. Ett av de stora hoten mot de två arternas överlevnad är just aveln på hybrider. Blandas hybriderna in i de rena linjerna kan allt avelsarbete vara förstört för all framtid, tillslut blir avelsbasen för liten och de två arterna är förlorade.

Det är därför det är så otroligt viktigt att kalla hamstrarna för vad de är. Det absolut värsta är när uppfödare som avlar på hybrider kallar sina djur för rena, dvs antigen vintervita eller campbells,  (för att de av någon anledning tycker att det låter finare?), gör fina stamtavlor, och sedan säljer de under namnen vintervit eller campbells när de i verkligheten är hybrider. Då är det lätt att någon går på att de är rena och fortsätter avla på de och blandar de med djur från rena linjer.

Det är därför vi som avlar på rena linjer dels är så misstänksamma och granskar stamtavlor mycket noga, och det är också därför som ingen av oss säljer djur till hybridavel.

Och det är också därför vi gärna går in i trådar på olika forum  där hamstrar uppenbart är hybrider men kallas för rena och upplyser om att det är fel. Det är inte för att vara elak eller för att trycka ner någon, och jag har aldrig sett eller hört en enda uppfödare någonsin prata illa om hybrider, tvärtom, utan det handlar istället om att vi med alla medel försöker kämpa för de två arternas överlevnad.

En viktig del av detta arbete är information.

Det är trist om någon blir ledsen och tror att det pratas illa om de egna älskade djuren men det är ändå viktigt att fortsätta informera om hur situationen ser ut, att vi har två arter på gränsen till utrotning och att även de som har hybrider kan göra en stor och viktig insats för att stödja det arbete som läggs ner på att rädda de få vintervita och de få campbells som finns kvar.

Därför är det viktigt att kalla ett djur för det den är. En ren vintervit eller en ren cambells i Sverige har stamtavlor från en förening (Svenska Hamsterföreningen eller Svenska Dvärghamstersällskapet). Alla dvärghamstrar som ser ut som vintervit eller campbells eller som en blandning av de två och som INTE har papper på att de kommer från rena linjer räknas som hybrider och skall därför kallas för hybrider. På så sätt hjälps vi alla åt att hålla isär de rena linjerna och hybridlinjerna och därmed rädda två arter från utrotning.

Mvh Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Cireea
2/2/16, 9:46 AM
#8

#7 Jag tror du missförstår mig Ingunn 😐

Jag menar inte att man på något sätt ska avla in hybrider i rena linjer av vintervit eller capmbell eller aktivt VÄLJA att avla på hybrider om det finns andra sätt att avla på. Men nu finns hybridavel och det minsta man kan göra är att åtminstone, om man nu absolut måste avla på hybrider, ha någon koll på vilka djur man avlar på. Alltså är en stam på något sätt (även om den inte är registrerad) att föredra så man har någon form av koll. 
Jag ser ju hellre att man avlar på hybrider och har koll än att avla på hybrider från djuraffär utan att bry sig det minsta om olika genetiska defekter, psykiska defekter eller oönskat temperament eller annat som kan finnas i linjerna. 

Det jag ville förklara med min text var inte att man ska avla in hybrider i rena linjer av vintervita eller campbells, absolut inte. 
Och att kalla sina hybrider något annat än vad det är menade jag inte heller. Har man en hybrid och avlar så ska man också kalla dom hybrider. Inget annat! 

Jag håller helt med dig i det du skriver och jag har aldrig påstått något annat.
Min förklaring gällde enbart varför folk kan anses vara emot hybridavel, och det är oftast för att dom som avlar hybrider har köpt två djur på en djuraffär för att sedan avla. Det är ofta därför som folk inte accepterar hybridavel. För det finns ofta (inte alltid, men ofta) inget som helst ansvar i den sortens avel. 

Självklart ska man inte avla in hybrider i rena linjer, och det har jag aldrig påstått heller. 🤔 Jag tycker att, om man vill avla på dvärghamstrar, ska avla på rena linjer för att behålla de få linjer av vintervita och campbells som vi har i Sverige idag.
Men måste man absolut avla på hybrider så kan man åtminstone göra det med bra information om djuren och dess härkomst. Inte välja att avla på djuraffärsdjur eller djur från grossister. 

Förstår du hur jag menar? 
Annars kan jag mer än gärna ta konversationen privat så du inte missförstår mig. 
Självklart värnar jag, precis som du, om de rena linjer av vintervit och campbell. Tro ingenting annat. 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Hamstrahamstrar]
2/2/16, 10:23 AM
#9

Min mandarin kommer från en privat uppfödare men hon är inte registrerad, hon har dock föräldrarna till henne och vet vilka hennes mor och farföräldrar är. So far so Hood. Inga sjukdomar har dykt upp. Inte diabetes. Min hamster har ett underbart temperament men ska jag avstå från att avla henne bara för att hon inte hsr stamtavla? :) det är väldigt nyttigt att diskutera detta ämnet!

Cireea
2/2/16, 10:26 AM
#10

#9 Får jag bara fråga varför du inte vänt dig till en registrerad uppfödare  (Eller till en uppfödare som avlar på rena linjer överlag) och avlar på den art av dvärghamster som du har intresse för?🙂 Är det Campbell eller Vintervit? 

Jag menar inget illa med frågan, utan är genuint intresserad av vad som får dig att välja hybridavel framför avel på rena linjer. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Hamstrahamstrar]
2/2/16, 10:35 AM
#11

Absolut får du det :) det har aldrig funnit uppfödare nära mig. Har försökt få kontakt med någon i Småland men dem har inte svarat. :( det är vintervita jag har :)

Cireea
2/2/16, 10:37 AM
#12

Okej!

Transportfrågan är alltid svår, oavsett vad man föder upp. Men har du kontaktat exempelvis Ingunn, hon avlar ju vintervit och bor i Gävle. Transport brukar ju gå att lösa bara man trixar lite med det. Finns många bra transportgrupper på Facebook där folk hjälper till. 👍

Finns även uppfödare i Stockholm, därifrån är det lätt att hitta frakt åt de flesta håll. Allra helst neråt. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Ingunn_1969]
2/2/16, 10:40 AM
#13

#8 Håller med till fullo! Mycket bra skrivet :-)

Mvh Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Annons:
[Hamstrahamstrar]
2/2/16, 11:01 AM
#14

Finns ingen uppfödare i Göteborg? Ska dit om två veckor :)

Cireea
2/2/16, 11:10 AM
#15

#13 Tusen tack 🙂

#14 Det vet jag tyvärr inte, jag är inte så insatt i alla uppfödare av dvärghamstrar. Men Ingunn kanske vet?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Tsunamis
2/2/16, 7:25 PM
#17

Jag finns i Göteborg men har inga ungar just nu tyvärr.

MvH  Tsunamis

wildalia
2/2/16, 11:13 PM
#18

Jag förstår allas tanke gångar här. Och jag förstår även dom som köper från djuraffärer. Det finns knappt några renrasiga att få tag på, och finns dom så är dom oftast släkt pga att det finns för få att tillgå. Sedan förstår jag att folk köper från djuraffär och vill gärna ta ungar. Vem ville inte ha ungar när man var ung. Själv tycker jag inte att den ena slår ut den andre. Skall man avla renrasig så får man helt enkelt avla på stamtavledjur. Att få in hybrider i stamtavlan kommer knappast att gå eftersom hybridena har inte detta. Sedan är inte alla heller så noga att diabetes testa sina avelsdjur eller ungarna som de säljer ( hos tex campbell ) Hur som helst så kommer man aldrig ifrån " blandras" avel hos någon djurart som kan få ungar tillsammans. Valet är enkelt, antingen köper man renrasig med stamtavla eller så köper man en hybrid i djuraffär för det finns inget annat att köpa. Folk kommer knappast sluta köpa hamster för att de finns inga renrasiga. Grossisterna får heller inte tag på renrasiga därför blandar dom. Jag är absolut inte mot hybrid avel, men de kan ju aldrig bli renrasiga om de aldrig får registreras, däremot fungerar ypperligt ett härstamningsbevis där det står färger m.m. På föräldrar och ev andra generstioner om det finnes.. Jag ser bara på min hybrid… I te tillstymmelse till diabetes, ngr jag har ligger på gränsen. De kan jag inte använda i avel. Diabetes kan bli en plågsam sjukdom. Jag avlar hellre på friska djur än djur som ligger på gränsen, för det gör många har jag insett, men det talas inte öppet om det. Och avlar jag ev på hybrider så är dom endast till sällskap för någon familj. Jag avlar inte för att mina djur skall gå vidare i avel. Alla vill inte avla, avel är inte så viktigt för mig heller. Däremot är friska djur prio ett för mig.

[Ingunn_1969]
2/3/16, 9:04 AM
#19

#18 Jag tycker du tänker och resonerar helt rätt.

Jag har personligen inget emot att man avlar på hybrider, jag har full förståelse för att man vill prova på att ta en kull ungar och gärna vill prova med de djur man har, som man känner och som man bedömer är tillräckligt bra för avel.  Än bättre är det såklart om man har lite koll på vem föräldrarna är och har lite historik med sig gällande sjukdomer mm. Precis som du säger, man är inte fri från sjukdom bara för att man avlar på djur från rena linjer heller.

Det enda jag ber om egentligen är att man kallar djuren för det de är: hybrider, vintervita eller campbells, beroende av vad de har för dokumentation och bakgrund. Är man bara ärlig och öppen med vad man avlar på så kan inga missförstånd uppstå och därmed minimeras risken att de rena linjerna förstörs.

Mvh Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

wildalia
2/3/16, 5:19 PM
#20

Tack Ingunn ! Min tankar är också att jag använder hellre en campbell hane till min hybrid hona än en hybridhane. I min hybridhona ligger det campbell, annars hade hon inte varit hybrid. Använder jag en campbellshane vet jag även färgen på hanen och att det ligger ingen inavel. Sedan får man utvärdera ungarna precis som vanligt med diabetestester och annat. Innan de säljes vidare som sällskapshamster. Med ett härstamningsbevis som visar föräldrar och färger och färger på syskonen. Skulle man blanda in hybrid i rasaveln genom att medvetet skriva andra hamsterföräldrar, så vore det fruktansvärt. Det jag gillar hos min blåa hybridhona är bla hennes otroligt fina blåa färg och hennes utmärkta temprament . Hennes blåa färg är bra mycket bättre än min blåa reggade campbellshona. Jag vet inte om blåa campbells brukar avbleka lite. För det är ngt min hybrid absolut inte gör. Men absolut är det otroligt tråkigt att djuraffärer inte kan endast sälja renrasiga djur. Guldhamster går ju inte att blanda så dom är guldhamster, men dvärgarna är det ju olyckligtvis så att dom går att blanda. Samt att de inte kan INFORMERA köparna, vad det är dom köper. Det finns inga sibiriska dvärghamstrar 😠

Annons:
thea_thea
2/9/16, 11:11 AM
#21

Vad menar du med "renrasiga" hamstrar? Om du missat finns det inga hamsterraser. Viktigt att använda rätt termer om man vill framstå som seriös

Vilka undersökningar har gjorts av en hamsterkunnig veterinär? Hur tänker du dig hitta någon som vill låna ut eller sälja dig en hamster att använda i hybridavel?🙂

Stoodyear
2/14/16, 3:32 PM
#22

Vilken bra tråd! Förstår ts! Dessutom går inte mandariner(som är en helt ljuvligt vacker färg) inte få tag på som reggade. Så vill man ha en mandarin får det vara en hybrid.

[Hamstrahamstrar]
2/14/16, 11:15 PM
#23

Precis! Just därför vill jag föra färgen vidare då den är helt underbar. Hon är frisk och har ett underbart temperament! :D

Upp till toppen
Annons: