Annons:
Etikett11-om-sajten-ifokus
Läst 1619 ggr
Stoodyear
1/10/16, 3:41 PM

Diskussioner och tankar

Det här är en diskussionstråd :) Inga åsikter bör anses OT utan här kan man yttra tankegångar, givetvis får man följa forumets regler och inte bete sig illa mot någon! Men länge leve yttrandefriheten :) Min åsikt: För att vara ett forum där syftet är att diskutera olika synvinklar och prata om dvärghamster, är dvärghamster.ifokus väldigt enkelspårigt. Man avvisar gärna oliktänkande och stämningen blir allt annat än god ifall det dyker upp någon med hybrid(och Gud bevare mig om den dessutom skulle vilja prova på att avla…) kanske inte i klass med påhopp men man gör väldigt klart att det inte är uppskattat. Det är möjligt att man är av den åsikten att det är olämpligt, men då finns det andra sätt än att som första inlägg fråga hur personen egentligen tänker som avlar på hybrider. Vilket är andemeningen i väldigt många av svaren även om det givetvis inte alltid skrivs rakt ut :) Oerhört synd tycker jag då vi alla delar samma intresse i grunden, forumets namn är trots allt inte "renrasiga dvärghamstrar"… Jag förespråkar att alla skall känna sig välkomna i forumen även om man inte råkar ha en renrasig hamster som uppfyller alla rasstandarder till fullo. Jag tänker att man ofta påstår att man minsann inte varit otrevlig men det inte alltid är hur du upplever att dina kommentarer är, utan hur andra upplever dom som räknas? Man kan ju exempelvis själv tycka att man är världens trevligaste men om ingen annan tycker det… Det är värt att fundera över och kanske ta som konstruktiv kritik i all välmening. Jag skulle ändå vilja påstå att trots god ton så är det långt ifrån ett öppet bemötande och tankesätt där man uppmuntrar och främjar dialog? Finns säkert dom som inte håller med mig men det är känslan som jag har fått! Här går nu att föra en diskussion kring tonen och bemötande i forumet. - Stolt ägare till 4 friska och intelligenta vintervita hybrider, bättre hamstrar kan jag inte tänka mig :) / Stoodyear Yttrandefrihet gör att man faktiskt får lov nämna någon vid namn. Det är långt från samma sak som att hänga ut, men vill ni att man inte ska ens få använda personers användarnamn i inlägg, så är det okej för mig. Är det några inlägg man bör redigera är det dom som säger "Hur tänker du egentligen när du köper från affär/avlar på hybrid osv" Dom är långt otrevligare än mitt inlägg.

Annons:
Imasy
1/10/16, 4:20 PM
#1

Vad är meningen med att starta en ny grältråd när den första blev låst? Vad det gäller yttrandefriheten så får du så klart tycka och tänka vad du vill. Däremot får du inte framföra dem överallt. Här på sajten är det inte ok att hänga ut personer enligt PUL.

Stoodyear
1/10/16, 4:35 PM
#2

Grältråd? Jag är ute efter motsatsen till gräl :) Det här är ett forum? Ett forum där jag kan tycka att man ibland inte främjar dialog och oliktänkande. Det är väl värt att diskutera kan jag tycka, många har en tråkig ton så är väl bra om man kan lyfta fram det för att forumet skall bli trevligare att vistas i. :) Jag trodde du låste den förra för att jag råkade hänvisa till användarnamn, vilket är helt okej för mig, så jag öppnade en ny tråd utan användarnamn. Är det något nytt fel på den här tråden menar du? Jag hänvisade till någons påhittade användarnamn: omfattas inte av PUL.

Imasy
1/10/16, 5:43 PM
#3

Jag vet att detta är ett forum och självklart ska man kunna diskutera olika ämnen även fast man tycker olika.

Dock tycker jag inte det är ett lämpligt ämne att diskutera huruvida sajten är enkelspårig samt att en viss grupp medlemmar skulle vara otrevliga. Har svårt att se hur detta skulle kunna leda till en produktiv diskussion.

Och självklart fattar jag att de namn vi använder oss av på sajten oftast är påhittade. Jag tror nog alla vet att jag inte heter Imasy på rikitgt. Men du får väl hålla med om att det ändå är ganska stor skillnad på att skriva " en medlem skrev att jag hade en ful tröja" och "Imasy skrev att jag hade en ful tröja" ? Ser du vart jag vill komma?

Slutligen så har jag vart Sajtvärd i sju år och har blivit lite vis i detta ämne. Dessa trådar leder aldrig till något, förutom mer bråk och gräl.

Stoodyear
1/10/16, 6:28 PM
#4

Varför skulle inte det vara en klok idé att påvisa att man inte tycker det är okej att vissa använder en tråkig ton? Det första steget mot att förändra stämningen i forumet måste väl ändå vara att faktiskt lyfta fram det som ett problem? Nu handlade det ju om att du hänvisade till PUL som en anledning till varför jag inte fick skriva användarnamnet, som jag hävdar inte omfattas av PUL. Det är jättestor skillnad på dina exempel, håller helt med: men det är också en väldigt stor skillnad på att kritisera någons tröja, jämfört med att (som jag försökte) medvetengöra en viss person(på ett ändå ganska städat sätt) om att dess inlägg lätt uppfattas som taggiga och inte direkt uppmuntrande till dialog. Jag förstår vad du vill komma med ditt exempel, men om man inte får påpeka att vissa borde se över sina inlägg så man inte nedvärderar eller dumförklarar andra, för att främja en god stämning: så hur tänker du som Sajtvärd i 7 års tid, att man ska göra? Jag är öppen för förslag, allt som gör att folk känner sig välkomna och att det inte finns "dumma" frågor eller mindre värda hamstrar gör mig glad :) Du gillar ju inte mitt sätt att lösa problemet så hur vill du göra istället? :)

Imasy
1/10/16, 6:45 PM
#5

#4

Efter sju år som värd har jag haft dessa diskussioner alltför många gånger för att veta att det inte leder till något annat än dålig stämning.

Har man problem med någon annan medlem så tar man detta i pm och inte en öppen tråd på forumet där alla kan läsa.

Mitt sätt att lösa det hela? Jag och medarbetarna redigerar och stänger av medlemmar i vissa fall. Det är ju inget som alltid syns utåt eftersom man tar detta i pm. Dessutom har vi även ett modereringssystem som medlemmarna kan använda sig av.

Stoodyear
1/10/16, 7:55 PM
#6

Här är ju redan ganska dålig stämning, iaf om man försöker prata om ex avel på hybrider. Har varit aktiv i flera forum på iFokus, där det i ett bl.a var dålig stämning: man diskuterade det öppet och flera skärpte sig. Blev kanon efter det! Halva grejen är ju att ta det i forumet där alla kan läsa, jag har inte problem med en specifik medlem, tycker bara det är synd att man just i det här forumet inte har en öppen god stämning. Det rör ju många och inte bara en. Att stänga av är ju drastiskt, är väl bättre om man kan prata om saker än att bara tysta ner det. Folk menar ju sällan något illa direkt utan kan ha lagt sig till med en ton utan att tänka sig för, eller att det bara är lätt att missuppfatta via internet! Jag hoppas i alla fall att jag kan få folk förstå hur jag menar, och att man kanske tänker sig för. Om någon inte håller med mig om att tonen ibland faktiskt är dålig, så behöver ju den inte ta åt sig:) Tänker att jag fortsättningsvis kommer påpeka om någon postar inlägg som kan uppfattas otrevliga, givetvis i all välmening som konstruktiv kritik:)

Annons:
wildalia
1/10/16, 9:28 PM
#7

Jag håller med TS. Själv har jag inte sett några personliga påhopp, bara olika åsikter. TS har ju rätt i Focus dvärghamstrar, hybrider är en dvärghamster. Låt trådskapare ställa frågor om sina dvärghamstrar/hybrider utan att köra med starka pekpinnar. Upplys i stället och uppmuntra dom till att ställa frågor oavsett vad de handlar om. Jag får höra många ggr att hybrider är sjuka, men jag har inte fått några konkreta svar på vilket sätt dom skulle vara sjuka på. Och jag har absolut inte skrivit att (BORTTAGET) eller vad hon kallar sig inte får yttra sig i ett forum för dvärghamstrar, det enda är att man bör veta vad man skriver om. Tycker att alla skall vara välkomna att skriva om sina hamstrar. Nu är det ju så att många zooaffärer säljer hybrider och många köper dom. Dom är många ggr inte alls sämre än de renrasiga med stamtavla. Det är inte lätt för den okunnige att alltid hitta en renrasig dvärghamster med stamtavla, då köper dom i från en djuraffär.

Stoodyear
1/11/16, 3:24 PM
#8

#7 Så sant :) Alla på ett forum bidrar till klimatet där och likväl som att stämningen är dålig, kan den vändas och bli bra! Men då måste man aktivt försöka bidra på ett positivt sätt istället för att klanka ner.

91Marran
1/11/16, 3:59 PM
#9

Jag håller med ts. Den dåliga stämmningen som finns här gör att man drar sig för att vara allt för aktiv. Skulle jag tilexempel skriva ut att jag har hybrider och tänk ta en kull, men behålla alla ungarna själv, klassas jag av många som djurplågare. Men de uppfödare som säljer renrasiga till barnfamiljer, som tröttnar efter två månader, så hamstern slussas runt hela livet. De är mer värda. Konstigt! Det jag vill komma till är att det finns de som är mer värda än andra. :-( Alla ska vara lika mycket värda på ett forum tycker jag. :-)

Mvh
Mig

Stoodyear
1/11/16, 4:39 PM
#10

Jättetråkigt att det är fler som upplever det så! Givetvis är inga hamstrar bättre än andra! Jag tror att alla som förespråkar hamstrar med stamtavla egentligen menar väl och vill att man ska uppmuntra fler att köpa från seriösa uppfödare istället för grossister. För visst finns det många fördelar med det! Men att prata ner personer och dumförklara dem som köpt hybrider gör ju inte att man ökar intresset för dvärghamster utan snarare tvärt om. Mina små har ett supertemperament som även utan stamtavla kan vara värd att bevara. Tycker att så länge man tar väl hand om sina djur, så ska man vara välkommen:) Hellre inspirera än avskräcka känner jag! :)

[Djurälskare000]
8/10/18, 10:20 AM
#11

iFokus är ett forum där man ska kunna ställa frågor oavsett bakgrund och under tiden jag har haft iFokus har jag tvekat att ställa en del viktiga frågor för att jag är rädd att få kritik, och hamna i en del bråk där alla är på mig. Vilket leder till att jag väljer själv istället för att bry mig om alla bra råd som sägs här. Om jag tex. undrar över om någonting om min dvärghamster, får jag massa kritik av folk som säger "Du vet väll att det är lag på att man MÅSTE ha två dvärghamstrar?!?!!" istället för att fråga varför man bara har en innan man ger kritik. I sådana lägen vill man bara glömma allt och strunta i alla kommentarer.

[Djurälskare000]
8/10/18, 10:28 AM
#12

Det kan vara svårt at hitta uppfödare nära sig, jag har alltid vart svårt att hitta någon, och dels vart rädd för att uppfödarna ska vara stränga och otrevliga och inte låta mig köpa ett djur av nån anledning. Folk kräver så mycket av en, det ska vara så där stor bur och så bla bla bla. Det kan vara svårt att säga på ett bra sätt så man lyssnar. De flesta tänker att det är väll lättast att köpa från djuraffär, de är trevliga och låter mig köpa djur!

Kex!
8/10/18, 3:38 PM
#13

Jag har ingen dvärghamster utan endast guld med eftersom att de är relativt lika så följer jag denna också. Jag tror att anledningen till att att folk blir upprörda när folk planerar på att ta en kull mellan två hybrider är den anledning att det ej finns någon bra anledning till att göra detta. Hybrider har ej stamtavlor och är oftast från djuraffär. Hur vet personen som planerar på att ta kullen att föräldrarna ej är släkt eller om de har sjukdomar i släkten. Sen så ger denna kull inget bra för utvecklingen av någon av arterna då de är hybrider. Det finns inga blandrasiga hamstrar eller renrasiga då det är arter och ej raser. Andningen till att folk blir upprörda över folk med hybrider är att 99% av dessa människor köper sina hamstrar från djuraffär. Dessa djur kommer från grossister och genom att köpa från djuraffär främjar man detta oavsett om det är medvetet. Dessa personer är många gånger ej pålästa om många gånger är deras hamster köp impulsköp. Ursäkten att det ej finns en uppfödare i närheten av mig tycker jag personligen inte är en bra ursäkt. Det finns kanske inte någon i din stad men då får du helt enkelt fixa transport eller åka och hämta hamstern. Jag tycker att det är bra att uppfödarna ställer krav för andra djurägare som säljer sina djur säljer inte till vem som helst och så borde det ej vara med hamstrar heller. Enligt mig så ska man ej ha en hamster om man ej kan följa en seriös uppfödare krav som brukar vara rimliga. Självklart säljer djuraffärer till vem som helst, det är deras jobb. Det är inte en uppfödares jobb. Jag vill inte ställa till med gräl utan ger bara min åsikt vilket TS gjorde det här inlägget för. Att alla ska kunna ge sina åsikter. På ett forum får man vara beredd på kritik och ibland glömmer folk med erfarenhet av hamstrar hur det är att vara ny på området. Folk ger oftast inte kritik på personen av den anledning att vara elaka utan för att hjälpa personen eller dennas hamster och tänker inte alltid på hur dennas kommentar kommer uppfattas av mottagaren

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Annons:
[Djurälskare000]
8/10/18, 3:49 PM
#14

#13 jag förstår hur du menar och håller helt med. Men det här med uppfödare, det är självklart att en uppfödare ska ställa krav, men på ett positivt sätt. Det är det som är lite problemet som jag har svårt att få andra förstå.

[Djurälskare000]
8/10/18, 4:07 PM
#15

Jag köper från djuraffär, en djuraffär som jag litar på. Djuren har en uppfödare som föder upp i lugn miljö och när de är klara för försäljning så kommer de till djuraffären. Det är en lugn och mysig djuraffär och även om man inte får stamtavla så är det ju en bra affär för sådana som inte har tänkt avla. Djuren jag har köpt därifrån har alla varit helt friska och snälla djur. Att trycka ner någon för att de har hybrider är helt fel om man inte vet så mycket om personen och hamstern. om vi säger oss att en kompis har köpt en hybrid och sedan inte kan ha den kvar, eftersom ingen vill ha den kommer hen att avliva dem om man inte kan ta den. Ska man då låta hamstern avlivas och slippa kritik eller ta hand om den och få massa kritik?!

Upp till toppen
Annons: