Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 1445 ggr
Sagasofi
2016-01-04 16:26

Ska jag väcka henne?!

Hej! Jag har nyligen skaffat hamster och har därför en fundering. Lisa som min hamster heter går inte upp förrän runt midnatt på kvällarna. Vilket jag förstått att hamstrar gör då det är nattdjur. Men min fråga är ifall det är okej att väcka henne för att gosa/ta ut i lekhage under eftermiddagen eller ifall det orsakar för mycket stress? Samt om det är okej att väcka henne, på vilket sätt gör jag det bäst?

Tack på förhand! :)

Annons:
Guldhamstern33
2016-01-04 19:32
#1

Hej:) ja, det kan du. Väck henne genom att prata/viska lite lungt och säga hennes namn. Kommer hon inte ut av detta kan du prassla i bottenmaterialet. Lycka till med din hamster!

[Ingunn_1969]
2016-01-05 08:39
#2

Jag håller inte med #1. De gillar inte att bli väckta och att väcka de enbart för vår skull tycker jag är grymt. Om man måste städa buren är det en annan sak, det gör man ju heller inte särskilt ofta.

Speciellt unga hamstrar behöver få vara i fred och sova ostört.

Med tiden lär de sig husets rutiner och förstår att det lönar sig att vakna till framåt kvällen då maten fylls på och det kanske kommer  någon extra godbit. Mina vaknar till vid 21 tiden på kvällen, det är då jag pysslar som mest i hamsterrummen. Innan dess sover de tungt allihop.

Om man vill ha djur som man kan umgås under dagen är det dock bättre att köpa marsvin eller kanin. Även dvärghamstern har naturliga vakenperioder under dagen då det går att ta ut de en stund.

Mvh Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Amazonit
2016-01-06 22:34
#3

När somnar hon på morgonen? Hinner ni kanske leka då? :)

Abica
2016-01-07 11:18
#4

Vi brukar lägga in någon grönsak på em när sonen kommer hem från skolan. Då brukar de vakna av lukten o när de knaprat lite så kommer de gärna ut o gosar eller leker.

en_person
2016-01-07 12:33
#5

Jag brukar väcka min dvärghamster då och då på dagarna. Jag har gjort det sedan jag fick henne då hon bara va några veckor gammal. Så nu är hon van att jag stör henne ibland. Jag brukar locka ut henne genom att prata med henne, prassla bland spånen utanför boet och/eller locka henne med ett gott frö hon har i matskålen. Sedan ser jag att det rör sig och då har hon vaknat till. Men då vet hon att hon har den fria viljan att antingen komma upp o få fröt som belöning eller ligga kvar o sova. O väcka henne brukar jag gör mer då det passar mig, alltså både förmiddagen o eftermiddagen. Fast vid 12-1 tiden på dagen är det svårast o väcka henne. Ett tips är att börja försiktigt väcka henne o sedan mer o mer så hon vänjer sig.

Dvärgvädur
2016-01-07 13:38
#6

#5 Jag tror inte att de "vänjer" sig vid att bli väckta, hamstrar behöver ostörd sömn precis som vi. Skulle du  vänja dig vid att bli väckt mitt i natten?  Förstår dock hur du menar, men skulle inte rekommendera att göra så.

Min ena hamster tittar ut lite av sig själv då och då under dagen, samtidigt som min andra alltid vaknar sent på kvällen. Som #1 säger, du kan ta upp den om den kommer ut självmant, men väck den inte 🙂

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Annons:
hansterspyro
2016-01-07 17:51
#7

Alla min hamstrar vaknar av sig själv efter att jag ha lagt i maten i skålen eller lägger i en ny grönsak. Vilket jag brukar göra vid 20:30 i vanliga fall.

MVH Karl, Lucy, Polly, Austin, Texas och MarsSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGlad

Min hemsida GladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattar

www.spyrohamsters.weebly.com

en_person
2016-01-09 22:04
#8

#6 nejdå, jag väcker inte henne massor av gånger eller precis då hon sover som djupast, t.ex. mitt på dagen eller då hon precis har gått o lagt sig. då min brorsas fästmö (som har haft massor av dvärghamstrar) säger att min dvärghamster är verkligen inte normal o är väldigt social för att vara en dvärghamster. så det kan nog bero på det…

svenska.IZA
2016-03-29 17:24
#9

När jag väcker Iza(min hamster) så bits hon men om man viskar lite tyst så bits hon inte.

Liten boll
2016-03-29 17:49
#10

Min äldsta hamster är väldigt mammig och vill gärna inte lämna min hand när jag tagit upp han, men jag har inte hållit på att väcka han för det, utan väntat tills han vaknat på kvällen.

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Delicato
2016-04-03 18:33
#11

Om din hamster inte vaknar på dan är det helt ok att ta henne efter tre.

Stoodyear
2016-04-04 09:24
#12

Aldrig behövt väcka mina, dom vaknar när dom hör att jag går upp på morgonen och kommer alltid ut och kikar då, likadant efter jobbet på eftermiddagen då dom även får vara lösa i hela lägenheten och springa runt. Det vill dom inte missa så alla står givakt när det börjar bli dags! En ggn per dag vill ha se och ta i mina, för att säkerställa att dom mår bra. Så att det inte hänt nåt och den blivit sjuk, ju tidigare man upptäcker problem desto större chans är det att sätta i behandling om den nu mår dåligt. Men jag gör aldrig så att jag lyfter av taket på huset och bara plockar upp dom… Det är ju fruktansvärt. Brukar pilla i spånet, lägga in en liten bit broccoli osv. Dom kommer alltid ut om det verkar hända något utanför.

Upp till toppen
Annons: