Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 681 ggr
RoxannaS
12/11/15, 5:04 PM

Blivit med hamster igen :D

Ja så nu har jag blivit med hamster igen. De vill inte säga en utan tre små roborovski tjejer. :) Hämtade dem idag och gjorde dem bara hemma i sina nya lyor. Så nu ska dem få göra sig hemma. :) Så nu till frågan. En av dem bor ensam. För dem hade tydligen bråkat. Så då är frågan ska jag låta henne bo själv nu eller ska man försöka fixa en kompis? Jag har bara haft campbell och vintervit samt guldhamster. Så robbar är nya för mig. Så tacksam för alla tips :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
[Desdemonas]
12/11/15, 5:07 PM
#1

Grattis till dina nya familjemedlemmar! Jag kan tyvärr inte hjälpa till när det gäller din fråga men hoppas du får bra svar.

Lycka till!

Frosstis
12/11/15, 5:15 PM
#2

Åh vad jag är avundsjuk! Grattis!

Liten boll
12/11/15, 7:12 PM
#3

Du kan försöka med unge till henne av samma kön, men var beredd på att du kanske får dela dom vid bråk. Då behöver du en bur till den.

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

RoxannaS
12/11/15, 8:13 PM
#4

#1 #2 tack :) #3 Jo men frågan är om de kanske går då att sätta in den nya till de andra två kanske? Och hur tusan delar man på dem vid bråk. Så små och snabba :$


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Frosstis
12/11/15, 9:43 PM
#5

Jag hade inte satt in den med de andra två, iom att de är två = den ensamma kan bli "mobboffer" och utfryst, och så hade de väl redan bråkat innan?

Det bästa är att köpa en ny bebis att sätta in med den ensamma

RoxannaS
12/11/15, 11:43 PM
#6

#5 Jag pratar om den eventuella bebisen ;) om de går att sätta in den till de som är 2 om den som är ensam nu inte kan ha sällskap. :) tänker inte prova sätta ihop den ensamma med de andra två om de redan blivit delade på pga bråk en gång. :)


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
UlrikaD
12/12/15, 11:13 PM
#7

Nu kan jag ju bara gissa här då jag inte är den förra ägaren. Men antar att dom blivit delade på det här sättet pga att dom två mobbat den tredje. Då är det nog mest troligt att den ensamma är såpass ranglåg att den går att para ihop med en bebis av samma kön. Om det inte är så att den som sitter ensam är den som mobbat dom andra två. Men det tror jag inte då det är mindre vanligt. Så jag tror att det borde gå att sätta din ensamma med en bebis. Det som kan hända är eventuellt att om den fått stryk av andra kan vara rädd för den nya. Antingen så den skriker och springer eller visar sig aggressiv för att i sin tur skrämma den andra. Då får man ha lite tid och tålamod för att försöka få ihop dom. Att sätta en bebis med ett befintligt par kan gå hur bra som helst. Det kan också bli så att dom två ger sig på den tredje. Eller att en av de två bildar nytt par med den nya så att en blir utanför. Eller i värsta fall blir det sånt bråk att ingen gillar någon och alla behöver bo själv. Men bebisar i sig brukar sällan bli problem det är när dom blir lite äldre och kan vilja försöka hävda sig och försöka ta över ledarrollen som problem brukar uppstå. Men jag tycker helt klart du ska försöka ge den ensamma en kompis. Däremot hade jag själv inte vågat prova med annat än just en bebis.

RoxannaS
12/13/15, 12:52 PM
#8

#7 Tack för svaren Ulrika =)

Har försökt hitta på en uppfödare, men de verkar inte finnas så många kvar av roborovski uppfödarna, så frågan är jag om lyckas hitta på någon. Mejlade till en som håller till i Stockholm, men han hade lagt ner det med robbar totalt. Så han hade inga kvar alls. Han skrev att honorna kan vara lite svåra att sätta ihop med andra, så de verkar vara delade meningar om hur de här funkar. =/


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Upp till toppen
Annons: