Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 1519 ggr
[HammyPaws]
11/19/15, 12:46 AM

Bråkande roborovskis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Tjejerna har bråkat idag för första gången. De som har trivts så bra ihop… De är cirka 4/5 månader gamla och har bott ihop från start. Det gick hur bra som helst i början men nu hörde jag pip och gick och kikade och då hade stackars Luna blod i bak på rumpan. Jag tror det är hjulet de  bråkar om för det är i det området de bråkar… Dock har de massvis med andra hjul-variantrar att välja mellan men jag antar att jag får beställa ett likadant trähjul bara. Jag har dock särat på dom inatt för jag är rädd att de ska bråka ännu värre under natten…

Tycker ni att jag ska sätta ihop dem igen imorgon? Eller har det gått för långt tycker ni? Det konstiga är att det här är det första bråket som jag har märkt. De har inte ens skoj-bråkat innan… Och tror ni att jag behöver gå till veterinären med såret? Jag tog försiktigt en tops på och hon verkade inte få ont av det så min spontana tanke är att det nog inte är någon fara… Men man vet ju aldrig. 

Någon som vet varför de kan tänkas bråka - om det inte är hjulet? De bor ju stort så borde inte ha med det att göra. 

_Dessa är för övrigt fortfarande ute till försäljning då de inte går ihop med mina katter, så jag inte gör några förvirrade med att ha kvar dom. Här är den tråden: http://dvarghamster.ifokus.se/discussions/5607a80fce12c413a50019d5-s-279-roborovski-tjejer?discussions-1_

Annons:
[HammyPaws]
11/19/15, 9:22 AM
#1

Update: luna blödde inte imorselängre, blodet var helt borta och hon var lika pigg som vanligt! Jag tänkte prova sätta ihop dom nu under dagen med uppsikt och sätta i ett till trähjul för att se om det hjälper.

[HammyPaws]
11/19/15, 11:46 AM
#2

Update 2:  jag satte ihop dom igen nu och de började bråka direkt. Det är Hedvig som bråkar med Luna, det är inte båda två som är aggressiva. Nu verkar det vara lugnt dock. Luna springer i hjulet och Hedvig ligger och surar någonstans. Men så fort Luna går förbi börjar Hedvig jaga henne, och då bråkar dom och piper. Men nu är det lite lugnare som sagt, när dom inte är bredvid varandra. Buren är stor (118 x 78 cm) så de har ju yta att vara för sig själva på så det är inte det som är problemet…

Liten boll
11/19/15, 12:32 PM
#3

När dom bråkar så illa att någon blöder så tycker jag du ska dela på dom för gott. En dag du kanske hittar ena död. Don trivs helt enkelt inte ihop längre.

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

[HammyPaws]
11/19/15, 1:48 PM
#4

#3 Tack för svar! Det är precis vad jag gjorde för cirka en timma sedan. Då rök de ihop rejält igen så jag vågar inte chansa.

Liten boll
11/19/15, 6:24 PM
#5

Bra gjort. De mår bäst av att bo ensamma. De har ju dig.

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

[HammyPaws]
11/19/15, 6:37 PM
#6

Fast det är ju inte riktigt sant tyvärr. Roborovskis är flockdjur och jag kommer aldrig kunna ersätta en flockmedlem :/

Annons:
Liten boll
11/19/15, 6:49 PM
#7

Sant, men det är det bästa för dom.

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

[HammyPaws]
11/19/15, 9:07 PM
#8

Ja, när det handlar om liv och död är det så klart det :) Fast det känns väldigt tråkigt ändå :(

Frosstis
11/19/15, 10:34 PM
#9

Men det verkar ju som att det bara är den ena som är arg. Då kan du ju se till att den som köper den snälla ser till att skaffar kompis eller kompisar till den, och till den arga kan dom låta den vara ensam eller prova med en ny kompis.

Frosstis
11/19/15, 10:35 PM
#10

För roborovskis är ju den hamsterart som trivs bäst ihop med en eller flera kompisar. Skulle aldrig ha en roborovski ensam om det inte var absolut nödvändigt.

[HammyPaws]
11/20/15, 12:32 AM
#11

Jag kan inte ha kvar dessa för mina katter är på buren hela tiden så det är inte aktuellt för mig. De ligger ute till försäljning och så kan jag inte köpa en till. Och vad händer om jag måste sära dom också till slut? Då måste jag köpa en till bur och allt. Supertrist att det inte funkar men vad ska man göra :/ Jag tycker dock att de flesta får sära på sina till slut?

[HammyPaws]
11/20/15, 1:17 AM
#12

Åh, förlåt läste slarvigt! Tyckte det stod att jag skulle köpa en till. Bra idé! Jag ska fråga tjejen om hon kan tänka sig det. Är ju väldigt synd att de ska behöva vara själva :( Vet du vad det kan bero på? Om jag kan göra något för att underlätta eller så… För en sista prövning liksom.

91Marran
11/20/15, 9:07 AM
#13

Lägg ut en bild på buren. Kan ju vara något med den.

Mvh
Mig

Annons:
[HammyPaws]
11/20/15, 9:48 AM
#14

Menar du på buren eller inredningen? Nu har jag ju särat på dom så inredningen är ju också särad på så nu är det ju ingen idé att ta kort på den, men buren är en ego green habitat om du googlar :)

[HammyPaws]
11/20/15, 1:18 PM
#15

De hade den här buren, som min fina Gimli bodde i innan, men han gick bortför några veckor sedan. Så den är väldigt stor. Dock INTE denna inredning, men de hade massor med grävmöjligheter, fyra hus, ett hjul (två när jag försökte få de att sluta bråka) en flying saucer, två sandbad, en vattenflaska (ska jag prova med två?), en matskål (fast jag gömde även mat runt om i buren så det var inte det enda stället att hämta mat på), ett lååångt rör under spånet, ett annat litet rör med hål i, + ett stort rör, en stor kork-gömma. Så de hade massor med utrymme och saker att göra så jag vet inte vad som blev fel :(

Liten boll
11/20/15, 1:57 PM
#16

Jag såg bara ett hjul

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

91Marran
11/20/15, 3:26 PM
#17

Jag hade valt bort hjulen. Kan vara orsaken ifrån början. Gör buren neutral innan du testar igen. Så sprita allt som du kan.

Mvh
Mig

91Marran
11/20/15, 3:27 PM
#18

Aktivera katterna så minskar jaktinstinkten. :-)

Mvh
Mig

[HammyPaws]
11/20/15, 3:55 PM
#19

#16 Det där är en video ifrån när min guldhamster bodde där. Jag visade bara buren, inte inredningen - som jag skrev.

#17 #18 Alltså, ska jag ta bort hjulen helt? Åh, men jag kan ju inte sprita… Det är bara trägrejer i buren. Vi aktiverar katterna mycket, leker massor m.m, så vi kan inte göra mer på den fronten :/

Frosstis
11/20/15, 4:33 PM
#20

Vart är hamstrarna ifrån? Ifall de är från uppfödare, kontakta den och fråga, då är det något fel i aveln eller så kommer uppfödaren på felet. Är de från djuraffär kan det vara anledningen till varför de bråkar, jag tror nog du vet varför.

Ja, jag tycker du ska testa ta bort hjulen. Och jag vet du fått massa kommentarer om att det är något fel med dina katter och att du inte gjort allt du kan för att ha kvar hamstrarna, så tycker bara du ska ignorera de kommentarerna.

:) Men om du provar sätta ihop de igen, låt det vara sista gången. Det kan inte vara bra att sära sätta ihop sära sätta ihop hela tiden, då har de ju tydligt visat att de inte trivs om de bråkar varje gång. 

Om du orkar så kan man tvätta buren såhär:

du sköljer akvariet med varmt vatten och såpa, och precis likadant med alla trägrejer! men förstår om du inte orkar.

Annons:
[HammyPaws]
11/20/15, 6:07 PM
#21

De är tyvärr ifrån djuraffär. Hittade ingen uppfödare nära mig så fick bli så. Tråkigt att det inte funkar pga det :( Jag provar detta imorgon! Återkommer med hur det gick. Tack för dina svar! <3

Liten boll
11/20/15, 6:23 PM
#22

Hoppas det går bra

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

UlrikaD
11/20/15, 8:54 PM
#23

Det är tyvärr inte alls ovanligt nu att robbar börjar bråka. Tycker aveln på något sätt blivit sämre än vad den var för några år sen.
Och då menar jag absolut inte den aveln som uppfödare jobbar hårt för, utan den andra aveln. Att man avlar på djur som kanske inte är så flocksmarta och man struntar i att kolla ifall avkommorna kan bo ihop utan bara avlar på för att få fram fler individer att sälja.
Vet personer som försökt sätta ihop igen efter en sån här skada och det har i alla fallen slutat med döden. Det är inte bra resultat.
När dom attackerar bakifrån fastän den andra springer och har gett upp, det är inte ok. Men som Paulina skriver. Den snällaste kan man säkert sätta ihop med kompisar. Bebisar då såklart. För dom är faktiskt ett mycket flockälskande djur. När dom går tillsammans i fungerande grupper är det skitroligt att se. Robbar som är aggressiva är verkligen inte kul att se, dom ska inte vara såna.
Så det kan ju vara en bra idé att försöka få sålt den "snälla" av dom till nån som är villig att ge den en flock, eller iallafall en kompis.
Det är nog inte så snällt att inte låta den få en chans till det iallafall.
Den andra kanske funkar jättebra tillsammans med någon annan, kan vara bara här det gick fel. Men då måste ju personen vara beredd på att det kanske inte går.
Men just robbar är ju den dvärgen man sett behövt kompisar mer än någon annan. Och dom som bor ensamma utan att ha velat det har varit ganska olyckliga.
Det var ju tur iallafall att du hann sära på dom innan det hände någonting riktigt illa.

[HammyPaws]
11/20/15, 10:30 PM
#24

#22 Tack!

#23 Tack så himla mycket för ett sådant bra svar. Vad tråkigt att det har blivit sämre med åren… Då ska jag inte försöka igen, om just attacker bakifrån är värst. Hon jagar henne liksom, det ser jättehemskt ut. Jag satte ner handen och särade på dem för att visa att det inte var okej men hon fortsatte direkt ändå. Hedvig (den arga) jagade in henne i ett plaströr så att hon inte kom ut, och så bråkade dom där inne och pep massor. Vågar nog inte sätta ihop dom igen då…

Hon är ju inte aggressiv mot mig, har aldrig aldrig bitits. Och de har ju som sagt sovit så sött ihop innan. Ja, jag har ju läst om att de trivs så bra i flock så jag får så dåligt samvete nu över att det inte fungerade. Men jag är så stressad för jag kan inte ha kvar dem pga mina katter som sagt, men jag vill ju så klart att de ska ha det bra så jag vet inte hur jag ska göra… Men det finns en tjej här på iFokus som ville köpa båda två ihop, men jag har ju berättat att jag har behövt sära på dem och hon vill gärna ta sig an den aggressiva som inte vill ha en kompis, hon vågar inte ta emot den andra om jag sätter ihop henne med några kompisar för hon är inte så erfaren om dvärghamstrar.

Tycker du jag ska prova sätta ihop Luna (den snälla) med en bebis? Eller fler? Hur många i så fall? Går inte bebisarna emot henne då? Och hur ska jag göra om det inte fungerar… Då blir det ännu värre. Och ska jag låta Hedvig (den arga) vara själv, eller ska jag prova med två bebisar där också?? Jag är så kluven. Hade varit en helt annan sak om jag kunde ha kvar dom men det går verkligen inte.

Upp till toppen
Annons: