Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 635 ggr
Celviin
2015-11-05 13:50

Snälla hjälp!

jag har nyligen skaffat 2 hamsterhanar Celvin och Alvin. Jag har bara velat låta dem hitta varandra, känna in sig i sitt nya hem och få chansen att utan mitt störande "hitta hem". Men nu är det så att jag hittills inte kan lyfta dem, vilket resulterar i att jag inte kan städa i deras hus - i dag har de lagt sig bakom sin toa-låda för att sova och därför kan jag inte städa den heller som under natten blivit fylld med kiss och bajs. Vad ska jag göra? Vill inte ens lyfta huset när de inte ens är där inne, för det känns elakt. Ska jag vänta med det tills jag kan lyfta ut dem? Eller ska jag bara lyfta det och städa det medan de typ äter, leker eller går på toa? jätte tacksam för hjälp och svar!

Annons:
Em_
2015-11-05 14:00
#1

Lägg något gott i botten på något, typ ett tomt, rent och uppklippt mjölkpaket. Ge de några minuter att gå in själva, sen kan du försiktigt lyfta över de till en transportbur eller liknande. Tyvärr får man förstöra deras små bon ibland för att kunna hålla rent.


Celviin
2015-11-05 14:11
#2

#1 åh okej tack så jättemycket för svar :)

Dvärgvädur
2015-11-06 15:38
#3

Vad roligt med två små dvärgar, lycka till med dem!

Boet behöver inte ens göras rent. Det är ju där de bäddar, lagrar mat och sover, det är deras egen lilla håla. Pillar man för mycket i boet kan det skapa stress hos hamstern, samma sak om man byter bottenmaterial för ofta. 

Det är en omställning för dem när allt luktar nya saker och inte dem själva. Toalådan kan du lyfta upp ändå, de kommer bara traska vidare tillbaka till huset. Om du känner dig taskig när du gör det kan du vänta tills dem har flyttat på sig 🙂

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Celviin
2015-11-06 19:44
#4

#3 tack så mycket för svaret 😄

Celviin
2015-11-06 19:45
#5

#3 :D

Upp till toppen
Annons: