Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 837 ggr
VillVetaMer
11/1/15, 7:15 PM

Mat tips Campbells

Vad är era bästa mat tips för campbells?

Recept för mat blandning? Blanda själv.

Meny, vad ger ni och hur tillagar ni det, dag för dag extra utöver blandningen?

Typ:

Måndag, blandning, "den" grönsaken, samt pannkaka.

Tisdag: blandning, "den" grönsaken, samt frystorkade mjölmask.

Och så vidare…

Vad har ni fått för resultat på det? Bättre mage? Bättre päls? Och så vidare…

Annons:
[Ingunn_1969]
11/1/15, 8:06 PM
#1

Jag följer grundreceptet ca 40% de fyra sädeslagen (havre, korn, vete, råg), ca 40% gräs/ogräs/småfröer, ca 10% animalisk protein och ca 10% feta fröer/mungbönor eller liknande.

Jag varierar de olika beståndsdelarna, ibland använder jag hästfoder (musli), ibland fyrkorn från livsmedelsaffären, olika typer av hundfoder (gärna valpfoder) och alltid mjölmaskar. Fröer har jag alltid siskeblandning lyx, där finns mycket grås och ogräsfröer, sen kan jag variera mellan olika sorters småfågelfröer i tillägg.  Duvfoder utan majs kan jag blanda i i perioder, ganska mycket feta fröer i den så det får inte bli för mycket. Äggfoder för fåglar ger jag också till de som behöver lite extra protein.

Grönsaker får de ungefär varannan dag. Blir oftast det som vi äter till middag. Lägger undan lite brobboli t.ex, elller lägger rärtor på tining. Jag är rätt så allergisk mot många grönsaker så det begränsar en del. Blir därför mest blomkål, broccoli, ärtor, bönor, sallad, gurka.

Jag försöker inte krångla till det så mycket och hamstrar är ju ganska tåliga djur, de är inte beroende av att få exakt samma mat varje dag så som hästar är, tvärtom tror jag det är bra att variera kosten lite över året.

Mvh Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

VillVetaMer
11/1/15, 9:15 PM
#2

Tack Ingunn! :-)

Det är lite komplicerat med detta med bra mat till dom. Och vill lära mig.

Har du några listor på frön du ger?

Namn på påsarna vad det står på påsen?

Namnet på leverantören?

[Ingunn_1969]
11/2/15, 7:16 AM
#3

Jag handlar oftast fågelfröer från Deli Natures, oftast från Zoosajten.

Här är siskeblandning lyx:

http://www.zoosajten.se/fagel/foder/froblandningar/fink/siskeblandning-lyx-1kg

Bello har också bra blandningar. Finns säkert fler.

/Ingunn

Upp till toppen
Annons: