Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 1249 ggr
anna.fogel
2015-10-11 22:13

Hjälp till nybörjare! Borde skaffat två.

Hej! För en vecka sedan köpte vi en dvärghamster, tyvärr på en djuraffär, men det var åtminstone uppfödd av ägaren och inte av en grossist. Vi blev rådda av djuraffär en att ha honom ensam då det så sällan går bra (trots att jag läst annorlunda trodde jag på henne), men tänker nu att han ska få en kompis. Borde jag se om några kullsyskon finns kvar på affären? Eller kan det gå lila bra med en från en annan kull? Äldre/yngre bäst? Finns vad jag vet inga uppfödare på många mils avstånd, bor väster om Örnsköldsvik.. Tacksam för svar! Anna

Annons:
Lexie82
2015-10-11 22:21
#1

Får du tag på ett kullsyskon så KAN det gå bra om det inte har gått för lång tid, men det är svårt att vara säker. Det är väldigt svårt att sätta ihop två dvärgar som nått könsmogen ålder. Såvida det inte är hona + hane, men det vill du nog undvika om du inte vill få MASSA bebisar..

Vilken typ av dvärg är det?

anna.fogel
2015-10-11 22:24
#2

Han har ju bara bott här i en vecka (idag söndag) bodde tillsammans med flera andra på affären.. så jag hoppades att det skulle kunna gå bra? Vet ej typ, nån blandning gissar jag! Han har röda ögon och är vit/ljusgrå om det hjälper?

Lexie82
2015-10-11 22:27
#3

Enklast är att prova med ett kullsyskon av samma  kön, men du bör ha en plan för hur du ska göra om det inte funkar.

anna.fogel
2015-10-11 22:37
#4

Tack för så snabbt svar! Men om det inte går, kommer han må bra även utan en kompis?

Lexie82
2015-10-11 22:38
#5

Det tror jag absolut. Många dvärgar trivs alldeles utmärkt ensamma, oavsett vad jordbruksverket säger.

anna.fogel
2015-10-14 14:55
#6

Hej liten uppdatering! Åkte till djuraffären i måndags för att se om de hade något syskon kvar till vår kille. Det hade de, men när jag visade vilken bur han bott i där, sa de att i det var tjejer som bodde i den buren! Hon vi köpte Oliver av hade sett fel på könet haha. Ännu en anledning till att försöka köpa av uppfödare.. Hur som helst så fick en syster följa med oss hem, och det har gått bra. de har bråkat en del men inget allvarligt, ena dagen sov de tillsammans i ena huset ☺, men idag ligger de i varsin ände. Så som det ser ut kommer det att gå bra, är väldigt kul att ha två, det händer saker hela tiden 😊

Annons:
Liten boll
2015-10-14 15:23
#7

Va kul. Håll koll bara så de inte bråkar för ofta och våldsamt. Lycka till!

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Dvärgvädur
2015-10-14 17:44
#8

Tänk bara på att du säkerligen får ungar i framtiden, eftersom du har en av varje kön, bara så att du är beredd haha🙂

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

anna.fogel
2015-10-14 18:02
#9

Nej då, det är två honor! Hoppas jag 😊 hon vi köpte den första av såg fel/gissade att det var en hane. Men andra gången vi var in visade den tjejen hur de såg ut, så jag dubbelkollade när vi kom hem att vår "oliver" också var en tjej.

Alice älskar hamstrar
2015-10-14 21:25
#10

Har dom fått något namn en?

anna.fogel
2015-10-14 22:39
#11

Oliver fick bli en Olivia och den andra heter Emma-Lina! Satt och tittade på dem nu ikväll, och då gick Emma-Lina fram till Olivia och nosade på henne en bra stund utan att de bråkade!

Dvärgvädur
2015-10-15 18:01
#12

Jaha, men då förstår jag ju! 

Hoppas det fungerar med dem två, lägg gärna upp bilder på dem 😃

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

anna.fogel
2015-10-18 21:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#13

Här kommer bilder på våra småttingar, vi början kunna ta upp dem och de sitter någorlunda lugnt i handen! Kul! Ibland sover de tillsammans och ibland smågnabbas de.. Försökte få bra bild på dem, svårt var det.. men det får duga så länge. De är så himla lika varann att jag inte ser skillnad på dem, måste titta på dem ett tag så kan jag sära på dem genom hur de beter sig. Tror att det är Emma-Lina på första bilden och Olivia på andra (hon som vi hade först).

Annons:
MollyHamster
2015-11-15 13:28
#14

Ser ingen bild?

Frosstis
2015-11-18 16:40
#15

Är rätt säker på att vintervita inte kan ha röda ögon? Så isåfall har du campbells eller blandningar av vintervit och campbells (det sista mest troligt då de kommer från djuraffär) :)! Söta dom är iallafall! Har båda två röda ögon?

wildalia
2015-11-20 21:44
#16

Tror inte det är röda ögon. Det är troligtvis blixtkort och då får även du röda ögon #15 😁

Frosstis
2015-11-21 12:46
#17

#16 Men hon skrev ju att den första hade röda ögon.

Upp till toppen
Annons: