Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 1044 ggr
Chiquita_animal
2015-10-11 11:27

Tjock hamster

Okej, här är jag igen. Det är så att på senaste tiden har jag börjat upptäcka att min hamster Kiwi har börjat bli riktigt tjock tillskillnad från hur han såg ut innan, då var han lite slank och aktiv men nu är han en tjockis som är väldigt osocial och går nästan aldrig ut ut boet förutom om han ska hämta mat. Han är två år nu sedan september och jag undrar hur han bara plötsligt blev så tjock. Han har alltid fått lika mycket mat, han har en matblandning med nötter, frön och frukt och jag undrar om det kanske har blivit för fet för honom av någon anledning. Dessutom idag så hade jag han uppe och går lite saktare nu också och är inte lika smidig, han skulle också lägga en plutt och jag märkte att den var väldigt 'torr eller hård', kan han vara förstoppad? Har testat att ge honom torrfoder och sånt men han tycker inte det/äter inte det. Jag har börjat ge han lite mindre än vad han brukar få men jag tycker inte det hjälper, jag är rädd att han ska få för lite men om jag ger han mer så blir det för mycket. Ska jag sätta honom på en diet? Isåfall vad ska jag ge honom så han inte blir fetare? Eller ska jag testa med nytt torrfoder, pellets? Tack för er hjälp. // Emilia c:


Annons:
Chiquita_animal
2015-10-12 09:40
#1

Ingen hjälp? :/


Liten boll
2015-10-12 12:45
#2

Aktivera han mer. Sätt han i hage och inga hus i hagen då är risken att han bara lägger sig.

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Dvärgvädur
2015-10-14 17:55
#3

Ger du maten i matskål? 

Gör inte det! Sprid istället ut maten lite varsom i buren och gräv ner den i bottenmaterialet. Den största anledingen till att många hamstrar blir överviktiga är för att de har det alldeles för lyxigt. Ofta har de en enkelt inredd bur som är lätt att ta sig fram i och en matskål som står lätttillgängligt. I det vilda springer hamstrar kilometer för att söka föda, och i det vilda är det inte alls enkelt att ta sig fram. 

Att gömma mat är en av de bästa aktiveringarna, samt att sprida ut bottenmaterial. Får han maten serverad och har lätt att komma åt den, får han ingen motion. 

Angående foderblandingen borde du byta den också, frukt finns inte i dvärghamsterns miljö och är diabetesframkallande. Guldar kan äta foder som innehåller frukt eftersom det finns där de ursprungligen kommer från utan problem, men inte dvärgar. Testa att blanda eget om du vill vara säker på att dieten passar dvärgar, då kan du dessutom göra en blanding som passar just Kiwis behov!

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Dvärgvädur
2015-10-14 17:55
#4

Dubbelpost haha 🙂

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Upp till toppen
Annons: