Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 2306 ggr
Lantz91
2015-09-03 20:15

Hur gör ni för att tämja er hamster?

Fick hem en 4 månader gammal dvärghamster igår. En bekant som tröttnat så vi tog oss an den lille. Han (tror det är en han), Bamse, är väldigt skygg, fräser och tjuter när vi närmar oss.

Hur tämjer vi honom lättast? Har ni några bra tips? :)

Annons:
Liten boll
2015-09-04 14:58
#1

Ha bara handen stilla inne hos och ha nått gott i handen. Även om han går iväg och inte kommer fram så håll bara stilla en stund. Till slut blir han nyfiken istället för rädd. :) Ha tålamod.

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Dvärgvädur
2015-09-04 16:49
#2

Låt honom installera sig vid det nya hemmet ett tag, det är många nya ljud och dofter för en liten hamster när den kommer till en ny plats. Hur länge man ska låta dem vara är individuellt, vissa kräver bara en dag, andra flera dygn.

Du kan gnugga toapapper (bomaterial) mot händerna innan du ger honom det så att doften sprider sig. Då kommer han att förknippa din doft med trygghet, eftersom det luktar som hans bo. 

Sedan kan du prata lugnande med honom de tider han kommer ut. Att prata med djur gör att de känner sig trygga. Jag pratar alltid mycket med mina hamstrar när jag tämjer dem.

Tillslut kommer han att acceptera att ni är i närheten och kanske till och med tillåta att bli klappad. Det är bara att fortsätta med små små steg när det gäller skygga hamstrar. 

Min hane var också väldigt skygg de första månaderna, men idag är han hur go som helst 🙂

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Ellys
2015-09-04 18:54
#3

Som tur har jag nästan bara haft lätttämjda hamstrar så detta kanske inte bara passar men delar med mig ändå. Först låter jag hamstern göra sig hemmastadd, det kan ta allt från två dagar till en vecka (städa inte buren under den här tiden). Sedan brukar jag sitta vid buren, så att hamstern vänjer sig vid min röst. Efter det ger jag mat genom att försiktigt sträcka fram den med fingarna, konstigt formulerat men jag låter hamstern gå fram till maten och inte tvärtom (innan detta brukar jag bara sträcka in handen i buren, men inte nära hamstern)Detta tar faktiskt tid. Sen lägger jag maten i handen så att hamstern kan hoppa upp eller åtminstone lägga en tass där. Väldigt kortfattat. Ha mycket tålamod, stressa inte. Ha i åtanke att vissa hamstrar inte ens blir helt tämjda :)

Upp till toppen
Annons: