Annons:
Etikett02-hälsa-beteende-kosthållning
Läst 3379 ggr
Manda02
8/5/15, 7:13 AM

Ensam dvärghamster

Nu har jag tingat en liten ny kompis! Jag köper den ifrån djuraffär eftersom det inte finns några uppfödare i närheten av mig. Hon i affären sa att det är en "sibirisk dvärghamster". Och vad jag vet finns det inga sibiriska dvärghamstar? Hon är vit med lite ljusgråa nyanser vid huvudet och lite på baken. Hon sa ju att det var en sibirisk dvärghamster men eftersom jag aldrig har hört talats om det så tror jag inte på det. Saken är att jag tror hon är en hybrid. Alla såkallade cambells och vintervita klassas som hybrider har jag hört för förmodligen så är ju dom inte renrasiga och då klassas dom som hybrider. Men saken är att vintervita och cambells SKA hållas två och två men min nya lilla hamster kompis hade då en ensam bur för alla andra hamstar hon hade suttit ihop med hade hon bråkat med. Hon går inte att ha med någon annan för då bråkar dom. Så jag undar, är det okej att ha henne ensam då?

Annons:
*~HamsterHamster~*
8/5/15, 8:11 AM
#1

tror hon menar vintervit ^^

Frilevande dvärghamstrar, lever i familjeförbund, men de brukar skiljas när vintern kommer och leva ensamma. Så det är lättast att föra ihop familj och det är inte ens sagt att de kommer vilja vara med varandra hela tiden. Kan vara svårt att vänja två hamstrar som inte känner varann vid varann…

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Manda02
8/5/15, 8:24 AM
#2

Mm, jag kan inte heller chansa och köpa en till vintervit så dom kan bo tillsamans för om dom skulle börja bråka så har jag inte plats till en till bur och jag vill heller inte bara lämna tillbaka en av dom :(. + dom kommer ju då inte komma ifrån samma kull så det blir ju bara änu knepigare :/

Liten boll
8/5/15, 12:43 PM
#3

Måste bara säga att jag sammanförde två vintervite könsmogna hanar och dom fann varandra direkt och bor ihop än. Båda är från djuraffär.

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Manda02
8/5/15, 5:05 PM
#4

#3 Jag vågar inte chansa… :(

hansterspyro
8/5/15, 5:22 PM
#5

Det kan funka om du köper en bebis alltså en typ 4-5 veckors hamster. Men som #3 säger det också kan funka att sammanföra två äldre hamstrar. Men det är ovanligt att det funkar vad jag har förstått.

MVH Karl, Lucy, Polly, Austin, Texas och MarsSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGlad

Min hemsida GladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattar

www.spyrohamsters.weebly.com

Liten boll
8/5/15, 6:53 PM
#6

Min äldsta var 10 månader och den jag köpte var 8 veckor. Jag hade väl tur bara. :) Och så är det ju lag på två. Annars kan man ju ha guldis som ska bo ensam. :)

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Annons:
Manda02
8/5/15, 9:19 PM
#7

#5 Har fallit för en som är cirka 9 -11 veckor och somsagt har hon inte funkat med andra och jag vågar inte att sätta ihop 2 när dom inte äns kommer ifrån samma kull och är olika gammla osv.. :/

*~HamsterHamster~*
8/5/15, 11:23 PM
#8

#6 att det är lag för vintervita att vara två, men inte kaniner makes no sense at all. För vissa vintervita bor helt ensamma och flyttar ifrån familjen och lever ensamma, men aldrig kaniner…

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

[Ingunn_1969]
8/6/15, 10:04 AM
#9

#8 Jag håller med.

En uppfödare (hon har paus i sin uppfödning sen några år tillbaka) frågade Jordbruksverket för några år sedan på vilket underlag lagen skrevs. Svaret hon fick var att han som hade skrivit just detta med att dvärghamstrar ska bo med en artfrände hade slutat och inga underlag fanns kvar. Det var det. Inget svar alltså.

Jag vet inte om något annat land som har samma lag som Sverige. Nu är ju i och för sig Sverige ett föregångsland gällande djurskydd, men ändå. I många länder ses de som solitära. Tjeckien, Danmark, bland annat. Sen bor de naturligtvis oftast ihop hos många uppfödare ändå. Men ingen kräver att de som ska ha dvärghamstrar till sällskap måste ha de tillsammans.

Jag har de allra flesta av mina hamstrar (vintervita och campbells) ihop med andra. Oftast går det bra. Ibland går det inte bra. men jag ser oftast tecknen i god tid och kan flytta om på de som börjar bli irriterade på sin kompis. Det är inte lika lätt för den som är ovan att tolka och tyda hamstrarnas språk, har man haft bara ett fåtal hamstrar eller kanske aldrig haft hamstrar så är det inte så lätt att veta exakt vart gränserna går.

De flesta trivs bra med att ha en kompis eller fler, åtminstone under en del av livet. Men jag kan ärligt säga att de som ibland, av olika anledningar, blir sittande ensamma för en period, inte ser ut att må dålig över det.

Jag skulle faktisk önska att vi kunde få till en lagändring i Sverige. Att det skulle vara frivilligt att ha de antigen ensamma eller med en artfrände. Vi i Norden är måna om följa lagen och göra rätt. Den här lagen är inte vettig, den baseras inte på hamstrarnas beteende i det vilda utan på något underlag som inte längre finns kvar.

Med vänlig hälsning Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Manda02
8/7/15, 2:27 PM
#10

#0 Vill lägga till. Cambells och vintervita hamstar som man köper i djuraffärer klassas som hybrider menar jag! Blev lite luddigt i det jag skrev! :P

wildalia
10/6/15, 1:35 PM
#11

#10 Hur kan alla dvärghamstrar som är köpta i zooaffär kallas för hybrider ? Även zooaffärer köper in renrasiga. Vissa hamstrar syns tydligt om de är renrasig cambells eller vintervita. Även en hybrid går att utskönja. Så hur har du belägg för att alla skulle vara hybrider ?

Frosstis
10/6/15, 3:48 PM
#12

Om det inte går att ha henne tillsammans med nån ska du ju inte ha det, det är ju omöjligt då! Många hamstrar spc hybrider lever bäst ensamma.

Manda02
10/10/15, 11:09 PM
#13

#11

Grossister föder inte direkt upp renrasiga hamstar eller hur? Dom tar förmodligen det första bästa så dom kan skicka ut ungarna till affären. Man brukar säga att om man köper en vintervit eller cambell i en djuraffär så är det en hybrid för man har ju inte heller något bevis på att den är renrasig.🙂

Annons:
wildalia
10/11/15, 11:22 AM
#14

Okej men du vet väl om att även zooaffärer köper från privata uppf. Och det går att se om det är en vintervit eller campbells. Kan inte minnas mig sett en helt blå vintervit. Dessutom så köper även zooaffärer in campbells och renrasiga vintervita. Det är bara fråga vart dom kommer ifrån och sedan ringa dit för mera info.

Frosstis
10/11/15, 5:22 PM
#15

#14 långt från alla djuraffärer köper in privat. Sedan finns det inte färgen blå på vintervit

Lexie82
10/11/15, 10:26 PM
#16

#14 Det är klart att det FINNS renrasiga hos djuraffär, men generellt sett så brukar man säga att om den inte har stamtavla så är den en hybrid, eftersom man inte kan vara säker på om den är renrasig eller inte då. Och det är nog väldigt sällan djuraffärer tillhandahåller stamtavlor.

Manda02
10/12/15, 3:09 PM
#17

#16

Exakt 🙂

exitingsvillemo
10/15/15, 8:55 AM
#18

Vart hittar du en lag som säger att kaniner ska vara fler?

Det enda jag hittar på jordbruksverkets hemsida, är att de bör hållas i par eller grupp, förutom okastrerade hanar som bör vara ensamma.

Frosstis
10/15/15, 8:31 PM
#19

#18 det finns ingen lag som säger att kaniner ska vara i par eller fler, bara rekommendationer :)

exitingsvillemo
10/15/15, 10:37 PM
#20

#19 det är jag som är förvirrad och läste fel i inlägg nr 8 🤦‍♂️

Annons:
Upp till toppen
Annons: