Annons:
Etikett01-avel-genetik-och-uppfödning
Läst 866 ggr
Bellie
2015-08-03 23:34

Robbe och vintervit tsm?!

Jag har funderat länge på detta och jag är bara nyfiken (absolut inget jag kommer testa).

Men det är iallafall om man kan para en robbe med tex en vintervit (eller någon av de andra raserna). Man kan ju para en vintervit med en campbell och då blir ju ungarna hybrider (även fast det inte är något att rekommendera).

Som sagt bara nyfiken i en strut c:<

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Annons:
Tessan01
2015-08-03 23:42
#1

Nej nej nej nej!

Mirre395
2015-08-03 23:44
#2

Nej det går inte att para vitervit och Roborovski eller någon av de andra arterna om de inte är två av samma art.(förutom vintervit och campbells)

Bellie
2015-08-03 23:47
#3

Haha, tänkte att det skulle bli lite konstigt. Dom är ju så helt olika!

Bara nyfiken 8)

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Tessan01
2015-08-03 23:51
#4

Det skulle vara som att para en katt och hund, typ 🤐

Bellie
2015-08-03 23:52
#5

#4 Aa, eller häst och kossa… :D

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

[peter54]
2015-08-04 00:12
#6

Det där kan inte vara sanning. 

Även om det är fullständigt olämpligt, måste det absolut gå att korsa vintervit (Phodopus sungorus) med roborovski (Phodopus roborovskii) eftersom det är två arter (inte raser) ur samma släkte och inte alls som att korsa hund och katt eller ko och häst eftersom de djuren inte alls är av samma släkten. 

Snarare är det jämförbart med att korsa fälthare med skogshare, eller varg med hund, vilket är fullt möjligt och något som dessutom sker.

Annons:
Tessan01
2015-08-04 00:25
#7

Att para en Campbell med en VV är som att para en häst och en åsna (Campbell och VV är de mest lika arterna). Då tycker jag att para en Roborovski och VV är som att para en katt och hund.

[peter54]
2015-08-04 01:10
#8

#7 Att du tycker så är en sak, men jag menar att det skulle bli avkomma eftersom de tillhör samma släkte, hur olämpligt det än är. 

Hundar tillhör släktet Canis och katter släktet Felis, de kan inte korsas. Häst och åsna är båda tillhörande Equus och kan korsas, men det blir inte fertil avkomma.

[Ingunn_1969]
2015-08-04 08:33
#9

#8 Hybridavel mellan campbells och vintervit är oerhört vanligt, eller åtminstone avel på avkommor efter dessa två arter. De är ett mycket litet antal rena linjer kvar. Av någon anledning, och jag kan inte begripa varför, tycker de allra flesta människor inkluderat handeln, att det är hybrider som gäller.

Vi människor tycker av någon anledning om att blanda arter och avla helst så bisarrt som möjligt, vi blandar tigrar och lejon, avlar fram hundar och katter med enorma hälsoproblem och defekter som gör djuren mycket sjuka, avlar fram groteska köttdjur och så vidare. Om det vore möjligt att para roborovski med någon annan art så skulle det alltså ha varit gjort för länge sedan.

Jag har inte sett någon enda bild eller ens hört om någon som har lyckats och då är jag ändå med på  många internationella hamsterforum och följer kontinuerlig uppfödare utomlands via deras hemsidor. Det avlas friskt på hybrider vill jag lova men som sagt, inte robbar i kombination med andra. Därav drar jag slutsatsen att det inte är möjligt. Jag tvivlar inte en sekund på att flera har försökt.

Med vänlig hälsning Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

[peter54]
2015-08-04 10:37
#10

#9 Bra skrivet, jag gillar när texten har ett vettigt innehåll, inte bara en massa tyckanden.

Det finns massor av exempel på närbesläktade arter där det finns någon slags naturlig spärr mot hybridisering, alltså att det inte blir naturliga korsningar fastän det rimligen utifrån släktskap borde gå. Kanske är det så emellan dessa två dvärghamsterarter, trots att det sannolikt skulle bli avkomma om de korsades.

Människan gillar att leka gud och prova att korsa ihop alla möjliga arter inom olika djurslag, utan att för ett enda litet ögonblick fundera över varför man ska göra så, eller att man kanske kullkastar miljoner år av evolutionär utveckling. Så sker inom massa olika områden där djur är inblandade och människor styr.

Jag ville inte trampa någon dvärghamsterentusiast på tårna med mina inlägg här, jag sysslar med helt andra djur själv, jag ville bara föra in ett mer fysiologiskt sätt att betrakta frågor som i #0, istället för att bara uttala åsikter som saknar vettig grund. 🙂

Bellie
2015-08-04 13:02
#11

Tack för svaren! Var bara nyfiken och undrade om det funkade.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Upp till toppen
Annons: