Annons:
Etikett03-utställningssnack-träffar
Läst 1640 ggr
[candy_suki]
2015-07-25 17:34

Låta två dvärghamstrar träffas??

Min kompis har en dvärghamster som är (ungefär) en månad äldre än min egen. Hon hade tänkt att ge bort den eftersom hon inte ville ha den typ. 

Jag har funderat att ''ta emot'' den (inte säkert) Men nu är min fråga,  Är det okej att låta de två hamstrar träffa varandra på ''lekdags''? De ska leva i en separat bur men är det okej att träffas då och då ''utanför''? Inte säkert om de är samma art. 

Hennes dvärg har ljusare färg än mig. Kommer de att ''mobba'' varandra??

Annons:
hansterspyro
2015-07-25 22:02
#1

Det är omöjligt och säga vilken art det är om du inte skickar in bilder. Det är också svårt att säga om dom kommer bråka. Men min gissning är att om dom inte bor tillsammans kommer dom troligen inte att acceptera att gå ut på "lekstund" ett tag tillsammans.

MVH Karl, Lucy, Polly, Austin, Texas och MarsSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGlad

Min hemsida GladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattar

www.spyrohamsters.weebly.com

[candy_suki]
2015-07-26 15:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

#1 Vill gärna att de ska bo tillsammans men buren är inte tillräcklig stor för 2, jag har en stor hus och en stor hjul (det är de som tar mest plats) om de kan dela huset ,hjulet , matskål och sandbad så går att ha två hamstrar. Men om de inte vill så måste de har separat bur och vilket menar att de inte kan träffas på lekdags. 

Det känns ju tråkig att de bor i samma ''hus'' men kan aldrig träffa varandra någon gång. 

Här är bild på båda hamster

hansterspyro
2015-07-27 02:07
#3

Du kan ju alltid köpa en större bur. Ikea samla lådan är inte så snygg men stor och billig kom ihåg att du alltid måste ha typ två utav allt i buren om du köper en större så att dom kan bo tillsammans. Har du stamtavla på båda två om dom inte har det så är det hybrider blandning mellan campbells å vintervit.

MVH Karl, Lucy, Polly, Austin, Texas och MarsSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGlad

Min hemsida GladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattar

www.spyrohamsters.weebly.com

[Ingunn_1969]
2015-07-27 08:10
#4

Vuxna hamstrar av samma kön kan inte sättas ihop, de kommer slåss. Hamstrar är inte som hundar, de uppskattar inte "lekstunder"  med andra hamstrar.

Om hamstrar från olika kullar ska bo tillsammans måste de sättas ihop i god tid innan de blir könsmogna, dvs vid 3,5- 4 veckors ålder.

Med vänlig hälsning Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Bellie
2015-07-27 14:40
#5

#4 Men man kan sätta ihop en äldre hamster med en 3,5-4v's hamster, vuxna dvärghamstrar är snälla mot dom små. Min lilla muckar med min äldsta och hon gör ingenting.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

[candy_suki]
2015-07-27 17:12
#6

#3 Ikea är lite för långt bort, tar ungefär 1 timme och lite mer att åka till Ikea. Så att åka så långt bara för en låda… Kanske kan jag köpa det när jag är där och föräldrar vill kolla på möbler. Men jag har bara plats för 2 bur och de är på olika ställen i rummet. 

#4 Jaha :/ tråkig att höra. 

#4 #5 Har ni någon gång haft två hamstra som inte bor tillsammans? Hur gör ni när det är ''lekdags'' då??

Annons:
hansterspyro
2015-07-27 22:58
#7

#6 Det är som Ingunn säger om dom inte bor tillsammans så uppskattar dom inte att gå ut på "lekdags" då isåfall när dom ska gå ut på "lekdags" får dom vara i två olika separata lekhagar.

MVH Karl, Lucy, Polly, Austin, Texas och MarsSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGlad

Min hemsida GladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattar

www.spyrohamsters.weebly.com

[candy_suki]
2015-07-28 19:19
#8

#7 Aha, ok! Tack så jätte mycket för svaret! Och alla andras!! :)

Upp till toppen
Annons: