Annons:
Etikett00-allmänt-hamsterprat
Läst 1416 ggr
Myrrami
2015-07-13 18:42

Köpa hamster

Min 10-åriga son vill väldigt gärna ha en dvärghamster. Jag har lovat att titta på det eftersom jag vill att det skall vara ett genomtänkt beslut. Hur är det att ha dvärghamster och vad bör man tänka på. Bör han få en hona eller hane. Jag är medveten om att det är jag som kommer att vara ansvarig för den.

Annons:
Liten boll
2015-07-13 19:10
#1

Eftersom ni vill ha dvärgar så är det lag på minst två. Lämpligast är då av samma kön. Hona eller hane är en smaksak. Du bör tänka på kostnader, en hamster kan bli sjuk. Annars så är de natt djur och sköter sig mest själv, det vill säga väldigt lätta att ha. :) Städa ca var annan vecka. Hoppas detta besvara dina frågor. Annars får du fråga mer. :)

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Bellie
2015-07-13 19:29
#2

Pa djurmagazinet kostar dom ca 140 kr st, men jag rek att man koper fran uppfodare.

Enligt mig tycker jag att hanar luktar mkt mer an honor. Men somsagt ar det en smaksak.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Myrrami
2015-07-13 20:02
#3

Vetrinärkostnader har jag koll på och det är inget problem. Är det lag på två, jag trodde att de skulle slåss då.

Mirre395
2015-07-13 20:32
#4

#3 Guldhamstrar och i vissa fall kinesisk hamster bör bara lever en och en men de andra arterna (Vintervita, Campbells, Roborovski) trivs bäst i par eller grupp:) På Svenska hamsterföreningens hemsida finns mycket fakta om alla arter och även skötselråd och tips;) Länk: http://www.hamsterforeningen.se/dvärghamster/allmänt-2080006 På hamster iFokus finns också många artiklar och mycket fakta samt tips. Är det något specifikt du undrar över så är det bara att fråga!:)

Myrrami
2015-07-13 21:17
#5

Är de sällskaplig mot människor, är det vanligt att de är bitiga

hansterspyro
2015-07-13 22:04
#6

Jag tycker du borde köpa från uppfödare men om du inte har någon uppfödare i närheten får du nog köpa från djuraffär. men fördelarna med att köpa från uppfödare är att dom är oftast handtama om du köper dom från uppfödare och sedan om du köper från djuraffär kan dom ha olika sjukdomar å dom är oftast inte handtama. men dom flesta hamstrar är sällskapliga mot människor bara du ger dom lite tid att vänja säg vid dig och känna sig säkra på att du är snäll.

MVH Karl        =-)

MVH Karl, Lucy, Polly, Austin, Texas och MarsSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGlad

Min hemsida GladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattar

www.spyrohamsters.weebly.com

Annons:
Myrrami
2015-07-13 23:53
#7

Vad behöver jag köpa till den

hansterspyro
2015-07-14 01:18
#8

Bur jag tycker ikea samla låda och duna burar är bäst ikea samla lådan är också ganska billig tänk på att det ska vara en 130 liters eller en 69 liters. Du kan ju självklart köpa större och "coolare" som ikea DETOLF vitrinskåp! Men jag tycker dom två burarna jag skrev om först är en väldigt bra start. Sedan behöver du köpa hamstermat, spån (ej från barrträd det kan vara cancerframkallande) jag skulle vilja rekomendera hampaströ eftersom att det är väldigt bra att gräva i men det luktar också ganska mycket. Om du inte vill att spånet ska lukta så mycket skulle jag rekomendera alspån det har jag till min äldsta hamster då han han är inte så värst intresserad av att gräva plus att det luktar ganska mycket om han har hampaströ. Å sedan då behöver du hjul som ska vara större än 20 cm i diameter. Och sedan behöver du Hus (inte plasthus), vatten flaska eller vattenskål, matskål, helst några leksaker i buren så du kan "aktivera" hamstern och sist kan det vara bra att ha ett boningsmaterial tillhamstern som den kan ha i huset då ska du absoulut INTE använda hamstervadd för det kan skada hamstern på olika sätt men till exempel carefresh går bra här har jag två länkar en går till hur man gör egen carefresh och en sida där du kan se carefresh som finns i affären (hemmagjord javascript:nicTemp();)  (affär javascript:nicTemp();) om du inte vill köpa eller göra carefresh gå det alldeles utmärkt att använd helt vanligt toa eller hushålspaper också.

OBS! Använda aldrig saltsten, mineralsten eller kalksten till hamstern heller det kan skada njurarna.

MVH Karl 😃

MVH Karl, Lucy, Polly, Austin, Texas och MarsSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGlad

Min hemsida GladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattar

www.spyrohamsters.weebly.com

[[dvärgkaniner]]
2015-07-14 23:40
#9

Det finns 4 stycken sorters Dvärghamstrar! Roborovoski,Campbells,Vintervit,Kinesisk 🙂 Jag rekommenderar Campbells dvärghamstrar och Vintervita dvärghamstrar för de är väldigt trevliga och sociala. 
Det du behöver tänka på är veterinärkostnader om din hamster blir sjuk, Städa buren, Rent vatten varje dag och mat när det är slut, Kärlek, annars är det väldigt trevliga djur som är enkla att ta hand om 🙂

Jag tycker inte att det spelar så stor roll vilket kön man köper, men hanar luktar mer än honor om jag ska vara ärlig 😉

Du behöver en bra bur som hamster inte kan smita från jag rekommenderar Terrarium. Tips på inredning: Springhjul,1-2 hamsterhus, toarullar,vattenflaska,matskål,sandbad och pinnar kanske?  I sandbadet kan du ha Chinchillasand och Bomaterial passar spån bra som inte dammar och hamstermaten kan du kanske ta hamster nature? 🤔

Ifall du är intresserad av en Vintervit dvärghamsterunge hona, så kan du väl maila mig? E-post: sibrovoski@gmail.com

Hamsterpojken
2015-07-16 13:38
#10

Jag har fått den nu

Upp till toppen
Annons: