Annons:
Etikett04-tillbehör-utrustning
Läst 650 ggr
[candy_suki]
2015-06-29 18:07

Vilken bomaterial rekommendera ni??

Tänkte just byta Bomaterial  för att den nuvarande Bomaterial känns lite för hårt för de. (Hårt mark) 

Jag använder just nu Alspån och fundera att byta över till kutterspån. Vad rekommendera ni? Vad är skillnad mellan kutterspån och Alspån och vilket av de två rekommendera ni?? 

Kan man byta direkt eller ska man blanda den nya spån med den gamla så att hamster bli van med tid??

Annons:
Scorpio97
2015-06-29 18:12
#1

Jag har kutterspån, och tycker det fungerar bra. Ibland ger jag även hö så gångarna håller bättre. (Och ja, jag är medveten om risken med hö) Kutterspån är enda jag har haft, så har ingen erfarenhet av dom andra. 

Det är dock väldigt viktigt att kutterspånet i så fall inte är från barrträd, då det finns ett ämne i barrträd som är cancerframkallande. 

Tror inte du behöver vänja in hamstern, det är bara att byta.


//Jessie

Liten boll
2015-06-29 18:21
#2

Har hampa strö nu men ska byta till kutter spån, då jag tycker hampa luktar.

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

[candy_suki]
2015-06-30 10:57
#3

#1 Har hört att kutterspån kan ''samla'' damm, är det sant? 

#2 Aha! :)

Bellie
2015-06-30 11:17
#4

Jag har toa-lätt, det är jätte bra. Det luktar inget c:

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Scorpio97
2015-06-30 15:16
#5

#3 Vet faktiskt inte hur du menar med samla damm?

Mitt kutterspån är ganska stora flingor och i princip dammfritt. Sen finns det ju väldigt fint/smått kutterspån också, och det dammar förmodligen en hel del.


//Jessie

[candy_suki]
2015-06-30 22:51
#6

#4 Jaha! Intressant med alla svar! :) 

#5 Vet inte. Kollade på en hemsida om olika Bomaterial och beskrivning på de. Det sägs att kutterspån inte är dammfritt och något cancerframkallande (som du sa). Sen stod det '' Alspån är mycket bättre alternativ = dammfritt. Är det sant att kutterspån är så? Vad menar du med ''det dammar en hel del?''

Annons:
Scorpio97
2015-06-30 22:59
#7

#6 Min kusin hade väldigt fint/smått kutterspån åt sin hamster, och det var alltid spån-damm i hennes rum. När hon hällde i nytt spån dammade det också väldigt mycket. Inte så trevligt för hamstern direkt (hon bytte senare till samma som jag har nu). 

Mitt har som sagt större men väldigt tunna bitar som inte dammar. Är inte från barrträd, så det är inte cancerframkallande. Fungerar bra att gräva i, och har en fräsch trädoft utan att lukta äckligt. Min djuraffär säljer det i genomskinliga påsar, så jag vet tyvärr inte vilket företag/märke det är ifrån. Vet faktiskt inte om det heter kutterspån egentligen, på prislappen står det bara "spån".


//Jessie

Liten boll
2015-07-01 12:11
#8

Vem är det canserframkallande för? Hamstern eller ägaren? Om det är från barrträd

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

[candy_suki]
2015-07-01 13:31
#9

#7 Kollade i min djuraffär förra veckan. Då såg jag ''kutterspån'' Vet inte heller om det är det men det ser ut som det. Det säljs också i genomskinliga påsar som jag såg och det är 20Liter. Kanske är det samma märke? Jag minns inte heller vilken märke  det var :/ 

#8 Cancerframkallande för hamster. Men ska inte köpa något från barrträd. 

Jag hittar inte hemsida längre om beskrev om de olika bomaterialen :/

Scorpio97
2015-07-01 13:42
#10

#8 Själva ämnet är cancerframkallande för både människor och djur/hamstrar. Men vi människor får ju inte i oss speciellt mycket bara för att vi har en hamsterbur med spån i, man kommer inte få cancer av det. Men hamstern lever ju i det och får i sig mycket mer, så för dom kan det vara skadligt.

#9 Är nog ganska många djuraffärer som köper större mängder spån och har i mindre påsar, så det är inte säkert att det är samma företag/märke som sålt spånet. Men fråga dom som jobbar där vart dom köper spånet och om dom vet vilket trä det är ifrån.


//Jessie

[candy_suki]
2015-07-01 13:45
#11

#10 Aha, ok. Det ska jag göra nästa gång jag går ditt. Tack så mycket !

Adha
2015-07-01 19:38
#12

Eftersom min hamster är sjuk nu använder jag carefresh mixat med toapapper, funkar utmärkt! :)


[candy_suki]
2015-07-02 12:56
#13

#12 Va bra! :) Jag fixar också toapapper till hamstern ibland. Men toapapper blir så hårda så jag ger honom små riven bitar toapapper + stora så får han ta in i hans hus senare :)

Annons:
Tessan01
2015-07-02 20:32
#14

Om man har råd så CareFresh! Annars är Lättströ en av de bästa jag testat 🙂

[candy_suki]
2015-07-02 20:58
#15

#14 De flesta har sagt att careFresh är jätte bra, jag fundera på det men jag tycker att det lite dyrt jämfört med andra. Såklart tror jag också att det är bra alternativ. Men jag fundera på det. 😃

Tack! :)

LillyAmanda
2015-07-03 08:20
#16

#8 det är terpentinet i materialet som är framkallande :) Jag skulle rekommendera Alspån om jag fick välja, dock är det lite hårt men mina trivs med det :)

**//Amanda

Upp till toppen
Annons: